۰ نفر

با افزایش تنش‌ها بین اروپا و روسیه

ناتو خود را برای درگیری نظامی با روسیه آماده می‌کند

۶ تیر ۱۳۹۷، ۲۰:۰۱
کد خبر: 281528
ناتو خود را برای درگیری نظامی با روسیه آماده می‌کند

ناتو علاوه بر افزایش نیروهای نظامی و استقرار تجهیزات سنگین در نزدیکی مرزهای روسیه، برنامه مدرن سازی زیرساختارهای لازم در کشورهای همجوار روسیه را نیز برای فراهم سازی مقدمات جنگ احتمالی اجرا می‌کند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، روزنامه اینترنتی «وزگلیاد» در تحلیلی نوشته است: کارشناسان نظامی اقدامات فعال ناتو در اروپا را به منزله آماده سازی آشکار کشورهای عضو این پیمان برای جنگ احتمالی با روسیه ارزیابی کرده‌اند. پیمان ناتو با توجیه اینکه اعزام سریع نیروهای نظامی برای دفاع از کشورهای حوزه دریای بالتیک غیرممکن است، در صدد افزایش حضور نظامی خود در این منطقه است. البته در این بین یک مسئله بسیار مهم را نادیده گرفته و آن این واقعیت است که روسیه اصلا قصد حمله به کشورهای منطقه بالتیک را ندارد.

به نوشته روزنامه «واشنگتن پست»، کارشناسان آمریکایی به این نتیجه رسیده‌اند که فرماندهی نظامی ناتو نمی‌تواند به موقع نیروهای نظامی خود را در صورت درگیری نظامی با روسیه به شرق اعزام کند. این مسئله به مشکلات لجستیکی و بروکراسی مربوط می شود و این نتیجه گیری در جریان مانورهای نظامی صورت گرفته است. ضمن اینکه مسئله اعزام نیروهای آمریکایی به قاره اروپا نیز یک مشکل همیشگی است.

 به نوشته این روزنامه آمریکایی، قدیمی بودن جاده ها، پل ها و خطوط راه آهن در شرق اروپا از جمله مشکلات اعزام نیروهاست. ضمن اینکه انتقال فناوری‌های نظامی سنگین در کشورهای اروپایی نیز مستلزم تشریفات بروکراسی و کاغذ بازی‌های بسیار زیادی است. برای مثال انتقال نیروها از آلمان به لهستان نیازمند امضای 13 سند مختلف است.

سرهنگ ویکتورموراخوفسکی" کارشناس کمیسیون صنایع نظامی در دولت روسیه به این روزنامه گفته است، بهانه های زیادی برای عدم اعزام سریع نیروها به شرق اروپا آورده می شود ولی در این بین دو راه انتقال نیروها از طریق دریا و هوا کاملا نادیده گرفته شده که یکی از اساسی ترین روش ها برای اعزام نیرو به سایر کشورهاست.

خود آمریکایی‌ها در این رابطه می گویند، ناتو درصدد استقرار نیروهای واکنش سریع در آن دسته کشورهای عضو این پیمان است که با روسیه مرز مشترک دارند. در این رابطه انتظار می رود که در نشست آتی سران ناتو در بروکسل طرح مربوط به افزایش تعداد نیروهای واکنش سریع این پیمان مورد تصویب قرار بگیرد در حال حاضر این نیروها شامل 5000 نظامی است که ظرف 10 روز قابل استفاده هستند. در نظر است تعداد نیروها به 30 هزار نفر و امکان آماده شدن آنها در عرض 30 روز افزایش یابد.

همین مشکلات باعث شده آمریکایی‌ها از هم اکنون در صدد استقرار تجهیزات نظامی سنگین خود در شرق اروپا باشند. علاوه بر این تلاش‌هایی هم برای از بین بردن مشکلات حمل و نقل در کشورهای عضو ناتو در حال انجام است که در نهایت منجر به ایجاد «شینگن نظامی» خواهد شد. بدین ترتیب تجهیزات و ماشین آلات مورد نیاز از بنادر فرانسه، آلمان و لهستان با چراغ سبز و بدون توقف به سمت مرزهای روسیه گسیل می‌شوند.

به عقیده موراخوفسکی، این اقدامات نشان دهنده آماده سازی آشکار کشورهای ناتو برای جنگ احتمالی با روسیه است. این اقدامات تنها تمایل برای افزایش نظامیان ناتو در نزدیکی مرزهای روسیه نیست، بلکه این مسئله مجددا تخصیص بودجه برای مدرنیزه سازی زیرساخت ها و عملیات آموزش اقدامات نظامی در کشورهای حوزه دریای بالتیک و لهستان را در پی خواهد داشت. البته این برنامه مدت‌هاست که اجرا می شود و در راستای آن خطوط راه آهن، بنادر، پل‌ها، فرودگاه‌ها، مراکز ارتباطی، انبارهای تدارکاتی و دیگر ساختارها در کشورهای علاقه مند در حال مدرنیزه سازی هستند.

این کارشناس یادآور شد، در این بین مشکل فقط یک چیز است و آن اینکه روسیه قصد حمله به کشورهای منطقه بالتیک را ندارد و بارها این مسئله اعلام شده است. این موضوع نیز قابل اهمیت است که  بطور واضح روسیه از لحاظ تعداد نیروها و تجهیزات نظامی ضعیف تر از ناتو است (اگر کل کشورهای عضو آن در نظر گرفته شود) و اگر نیروهای نظامی آمریکایی مستقر در شمال آمریکا که در صورت بروز درگیری به سرعت به اروپا اعزام خواهند شد در نظر گرفته نشود، بین ناتو و روسیه تنها از لحاظ تسلیحات هسته‌ای  شرط تساوی حفظ خواهد شد.