۰ نفر

تولید نفت عربستان به رکورد جدیدی صعود می‌کند

۶ تیر ۱۳۹۷، ۱۵:۵۸
کد خبر: 281477
تولید نفت عربستان به رکورد جدیدی صعود می‌کند

عربستان سعودی قصد دارد ماه میلادی آینده ۱۱ میلیون بشکه در روز نفت تولید کند که بالاترین رکورد در تاریخ این کشور و بالاتر از تولید حدود ۱۰.۸ میلیون بشکه در روز در ژوئن است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، اوپک شنبه هفته جاری با روسیه و سایر تولیدکنندگان نفت خارج از این گروه برای افزایش تولید به میزان حدود یک میلیون بشکه در روز توافق کرد و عربستان بدون ارایه رقم مشخص، وعده داد تولیدش را به میزان قابل توجهی افزایش خواهد داد.

هنوز معلوم نیست عمده این تولید صادر خواهد شد یا در ذخایر عربستان قرار می‌گیرد. یک منبع صنعتی آگاه به رویترز گفت: افزایش تولید به بازار عرضه خواهد شد.

عربستان سعودی اعلام کرده در واکنش به نگرانی مصرف کنندگان بزرگی مانند آمریکا، چین و هند نسبت به بالا رفتن بیش از حد قیمت‌ها، تولیدش را افزایش خواهد داد.

قیمت‌های نفت روز سه شنبه که اخبار از تشدید فشارهای واشنگتن بر متحدانش برای توقف واردات نفت ایران حکایت داشت، بیش از دو درصد جهش یافت و نفت آمریکا برای نخستین بار در دو ماه گذشته به بالای ۷۰ دلار در هر بشکه صعود کرد.

یک مقام بلندپایه وزارت خارجه آمریکا اظهار کرد آمریکا از کشورها خواسته است واردات نفت از ایران را از نوامبر متوقف کنند و هیچ معافیتی از تحریم‌ها صادر نخواهد کرد.

خالد الفالح، وزیر انرژی عربستان شنبه هفته جاری اظهار کرده بود این کشور تولیدش را صدها هزار بشکه افزایش خواهد داد و درباره رقم دقیق بعدا تصمیم گرفته خواهد شد.

فالح با اشاره به شرکت نفت دولتی آرامکو، گفته بود ما ماشین آلات آرامکو را پیش از آمدن به وین تجهیز کرده ایم. وی در ادامه افزوده بود رسانه‌ها و تحلیلگران اقداماتی را که از سوی اوپک و متحدانش انجام خواهد گرفت، دستکم گرفته اند.

کشورهای اوپک و غیراوپک روز شنبه در بیانیه خود اظهار کردند با بازگشت به سطح پایبندی ۱۰۰ درصد به توافق کاهش تولید، میزان عرضه نفت را افزایش خواهند داد. این تولیدکنندگان با کاهش بیش از سهمیه توافق شده، سطح پایبندی خود را به بیش از ۱۵۰ درصد رسانده بودند.

منابع اوپک اظهار کردند اوپک به تنهایی حدود ۷۷۰ هزار بشکه در روز و تولیدکنندگان غیراوپک حدود ۱۸۵ هزار بشکه در روز به تولیدشان اضافه می‌کنند.

از سهم افزایش تولید اوپک، سهم عربستان احتمالا بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار بشکه در روز خواهد بود که بالای سطح تولید فعلی ۱۰.۰۵۸ میلیون بشکه در روز است. عربستان سعودی در ماه مه بالای ۱۰ میلیون بشکه در روز نفت تولید است اما تولیدش پایین سطح هدف گذاری شده ماند.

در این بین، حیدر العبادی، نخست وزیر عراق اظهار کرد: عراق با کشورهای اوپک و غیراوپک برای حفظ ثبات قیمت نفت و جلوگیری از افزایش بیشتر قیمت‌ها همکاری خواهد کرد.

بر اساس گزارش رویترز، عبادی در کنفرانس مطبوعاتی هفتگی اظهار کرد هر گونه افزایش قیمت به بالاتر از سطح فعلی ممکن است به ریزش قیمت‌ها منجر شود و به نفع ما نخواهد بود.