۰ نفر

سیگنال‌های متناقض از کاخ سفید

۳ تیر ۱۳۹۷، ۱۰:۲۴
کد خبر: 280630
سیگنال‌های متناقض از کاخ سفید

دو هفته پیش زمانی که دونالد ترامپ، رییس‌جمهور امریکا از دیدارش با رهبر کره شمالی، کیم جونگ اون، به واشنگتن بازمی‌گشت، در شبکه اجتماعی توییتر نوشت که «امریکایی‌ها از این به بعد می‌توانند آسوده بخوابند.» اما خواب ترامپ، کمی آشفته‌تر از آن بود که با یک توییت یا «دیدار تاریخی» آسوده شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از اعتماد، پیونگ‌یانگی که قرار بود دیگر تهدیدی علیه امریکا نباشد، عصر جمعه توسط کاخ سفید بار دیگر به عنوان «یک تهدید فوق‌العاده و نامعمول» معرفی شد و «وضعیت اضطرار درباره کره شمالی» و تحریم‌ها علیه این کشور برای یک سال دیگر تمدید شد. اما همزمان، وزارت دفاع امریکا در خبری کاملا متفاوت اعلام کرد که دو رزمایش پیش روی مشترک میان این کشور و کره جنوبی، برای مدت نامعلومی به تاخیر افتاده‌اند و رزمایش‌های مشترک برنامه‌ریزی شده دو کشور برای سه ماه پیش رو، برگزار نخواهند شد.

ترامپ درست در لحظه‌ای که هواپیمای ریاست‌جمهوری امریکا از سنگاپور به امریکا بازگشت اعلام کرد که «دیگر کره شمالی تهدید هسته‌ای علیه امریکا نیست» و «امریکا از نسبت به روزی که او رییس‌جمهور شده است، امن‌تر شده است. » اما روز جمعه، کاخ سفید در نامه‌ای که برای اطلاع کنگره امریکا در مورد تمدید یک ساله تحریم‌های امریکا علیه کره شمالی نوشته‌بود، آورد: «ریسک اشاعه مواد شکافت‌پذیر تسلیحاتی در شبه جزیره کره و اقدامات و سیاست‌های دولت کره شمالی، باعث شده تا تهدیدی فوق‌العاده و نامعمول علیه امنیت ملی، سیاست خارجی و اقتصاد ایالات متحده امریکا شکل بگیرد.» هرچند بعد از دیدار رهبران امریکا و کره شمالی، مقام‌های امریکایی اعلام کرده‌بودند که تا زمان اجرای کامل برنامه خلع سلاح هسته‌ای کره شمالی، تحریم‌ها علیه این کشور حذف نخواهد شد، اما ادعای رییس‌جمهور امریکا در مورد رفع خطر و تهدید کره شمالی بعد از دیدارش با کیم و پس از آن نامه کاخ سفید به کنگره با لحن پیشین، باعث شد تا دوگانگی و آشفتگی در رویارویی واشنگتن با پرونده کره شمالی بیش از گذشته مشخص شود. وضعیت اضطرار ملی کاخ سفید، اولین‌بار ٢٦ ژوئن ٢٠٠٨، در سال آخر ریاست‌جمهوری جورج بوش پدر در مورد کره شمالی اعلام شد و طی ١٠ سال گذشته هر سال توسط روسای جمهوری بعدی، باراک اوباما و دونالد ترامپ، تمدید شده است. با این حال تصور می‌شد که وضعیت برخورد دولت امریکا با کره شمالی بعد از دیداری میان رهبران دو کشور که از سوی آنها «تاریخی» توصیف شده‌بود، تغییر کند. هم زمان با اعلام تمدید یک ساله وضعیت اضطرار ملی در مورد تهدید کره شمالی، دینا وایت، سخنگوی ارشد وزارت دفاع امریکا اعلام کرده است که دو رزمایش مشترک میان سئول و واشنگتن در نزدیکی مرزهای کره شمالی، برای مدت نامعلومی به تاخیر افتاده‌اند. به گفته این سخنگوی پنتاگون، جیم متیس، وزیر دفاع در دیداری با مایک پومپئو، وزیر خارجه، جو دانفورد، فرمانده ستاد مشترک ارتش و جان بولتون، مشاور امنیت ملی رییس‌جمهور، برای بررسی نحوه اجرای نتایج دیدار اخیر رییس‌جمهور امریکا با رهبر کره شمالی در سنگاپور، تصمیم گرفته‌اند که برای تسهیل مذاکرات دیپلماتیک که قرار است طی هفته‌های آینده توسط مایک پومپئو، وزیر خارجه پیگیری شود، تمامی رزمایش‌های برنامه‌ریزی شده با کره جنوبی در طول سه ماه آینده را متوقف کنند. سال گذشته، رزمایش تابستانه «نگهبان آزادی» میان امریکا و کره جنوبی با حضور ٥٠ هزار نظامی کره جنوبی و ١٧ هزار و ٥٠٠ نظامی امریکایی برگزار شده‌بود. قرار است جیم متیس، وزیر دفاع امریکا برای رایزنی در مورد این تصمیم، به زودی به پکن و سئول سفر کند.

ازسرگیری برنامه دیدار خانواده‌های جداشده

کره جنوبی و کره شمالی روز جمعه توافق کردند تا بعد از نزدیک به سه سال توقف، برنامه دیدارهای خانواده‌های جدا شده بر اثر جنگ کره، از سر گرفته‌شود. به گزارش سی‌ان‌ان بر اساس توافق روز جمعه قرار است بین روزهای ٢٠ تا ٢٦ اوت سال جاری، دو طرف ١٠٠ نفر از بین خانواده‌هایی که از زمان تجزیه شبه‌جزیره کره از هم جدا شده‌اند، انتخاب کنند تا این افراد با هم ملاقات کنند. تعدادی از این خانواده‌ها نزدیک به ٦٥ سال است که از پایان جنگ کره در سال ١٩٥٣ تاکنون از یکدیگر جدا شده‌اند و بسیاری از آنها اجازه هیچ تماس یا دیداری با یکدیگر در دو سوی مرز نداشتند. بر اساس آماری که دولت کره جنوبی منتشر کرده است از سال ١٩٨٨ تاکنون، بیش از ١٣٢ هزار شهروند کره جنوبی برای شرکت در قرعه‌کشی دیدارهای محدود با اعضای خانواده‌شان در کره شمالی ثبت‌نام کرده‌اند. از این میان طی ٣٠ سال گذشته نزدیک به ٧٥ هزار نفر از کسانی که برای دیدار با اعضای خانواده‌شان در شمال ثبت‌نام کرده‌بودند جان خود را از دست داده‌اند. نزدیک به ٦٠ درصد از کسانی که علاقه‌مند به دیدار با اعضای خانواده‌شان در آن سوی مرز هستند، اکنون بین ٦٠ تا ٨٠ سال سن دارند و فرصت چندانی برای شرکت در ملاقات‌های محدود و قرعه‌کشی شده در کوهستان‌های خوش‌منظره کوم‌گانگ در کره شمالی ندارند. سابقه دیدارهایی که تا پیش از افزایش تنش‌ها در سال ٢٠١٥ انجام می‌شد نشان می‌دهد که دیدارهای اینچنینی میان اعضای خانواده‌های باقی مانده از جنگ کره، بسیار احساسی و عاطفی است، بسیاری از این افراد که بعد از سال‌ها انتظار در صف قرعه‌کشی می‌توانند با اعضای خانواده‌شان، در صورتی که زنده مانده باشند دیدار کنند. بر اساس بیانیه مشترک رییس‌جمهور کره جنوبی، مون جائه این و رهبر کره شمالی، کیم جونگ اون که دو ماه پیش در دیدار تاریخی آنها در دهکده صلح در نزدیکی مرز دو کره امضا شد، قرار است که دیدار خانواده‌های جداافتاده، بعد از سه سال توقف، از تابستان امسال از سر گرفته‌شود. بر اساس بیانیه وزارت وحدت دو کره در کره جنوبی، دو کره فهرست شهروندان منتخب خود را برای این دیدار تا چند هفته قبل از انجام آن برای دیگری ارسال می‌کنند تا دولت مقابل بررسی کند در صورت زنده بودن اعضای خانواده او، این افراد از امکان دیدار با خبر شوند.