۰ نفر

معاون امور مجلس و ایرانیان وزارت خارجه:

بازگشت ۳۹۲زندانی ایرانی به کشور در سه ماهه اول سال جاری

۳۱ خرداد ۱۳۹۷، ۱۶:۳۳
کد خبر: 280122
بازگشت ۳۹۲زندانی ایرانی به کشور در سه ماهه اول سال جاری

معاون امور مجلس و ایرانیان وزارت امور خارجه گفت: در سه ماهه اول سال ۹۷ تعداد ۳۹۲ زندانی ایرانی در خارج از کشور آزاد و یا برای گذراندن ادامه دوران محکومیت به کشور بازگشتند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، «حسین پناهی‌آذر» معاون امور مجلس و ایرانیان وزارت امور خارجه ایران امروز (پنجشنبه) پس از ورود ۱۷ ملوان زندانی ایرانی در سومالی به کشور که اخیرا آزاد شده‌اند در جمع خبرنگاران عنوان کرد: این گروه از زندانیان آخرین گروهی هستند که طی سه ماه اخیر آزاد می‌شوند. 

وی یکی از وظایف وزارت خارجه را پیگیری وضعیت زندانیان ایرانی و ایرانیانی خواند که در خارج از کشور با مشکل مواجه می‌شوند و افزود: ما در حال حاضر با ۱۰ کشور موافقتنامه تبادل زندانی داریم که با همکاری قوه قضائیه این تبادلات انجام می‌شود و با برخی کشورها نیز به صورت دوجانبه توافق می‌کنیم و زندانی‌ها آزاد می‌شوند. 

پناهی آذر اضافه کرد:‌ این ۱۷ نفر آخرین گروهی هستند که حدود یک سال گذشته به دلیل ورود به آب‌های ساحلی منطقه پونتلند زندان و محکوم شده بودند که با تلاش سفارت ایران در نایروبی و همکاران ما در تهران این افراد آزاد و امروز به کشور بازگشتند. 

معاون وزیر خارجه یادآور شد: این افراد در پی تماس سفارت ما با دولت محلی پونتلند سومالی و بدون هیچ قید و شرطی آزاد شدند که بایستی از مقامات محلی پونتلند در این زمینه قدردانی کنیم. 

وی همچنین گفت‌:‌ چندی قبل نیز تعدادی از زندانیان سومالیایی در ایران که به خاطر ورود غیرمجاز در ایران در زندان به سر می‌بردند، آزاد شدند.

پناهی آذر یادآور شد: شیلات و صاحبان لنج‌ها بایستی به ناخداها تأکید کنند که از ورود به منطقه خطر در محدوده آب‌های سومالی خصوصا مناطقی که صید ممنوع است، خودداری کنند.