۰ نفر

برای اخذ آرای اتباع ترک ساکن خارج از این کشور؛

رای‌گیری انتخابات مجلس و ریاست‌جمهوری ترکیه آغاز شد

۱۷ خرداد ۱۳۹۷، ۱۸:۰۶
کد خبر: 277029
رای‌گیری انتخابات مجلس و ریاست‌جمهوری ترکیه آغاز شد

رای گیری انتخابات زودهنگام مجلس و ریاست جمهوری ترکیه برای اخذ آرای اتباع ترک ساکن خارج از این کشور آغاز شد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، انتخابات مجلس و ریاست جمهوری در داخل خاک ترکیه در روز 24 ژوئن(سوم تیرماه) برگزار می شود ولی اخذ آرای اتباع ترک ساکن خارج از این کشور طبق تقویم برگزاری انتخابات، امروز در برخی نمایندگی های خارجی و نیز در دروازه های مرزی و گمرکی این کشور آغاز شده است.
در مجموع برای حضور در انتخابات مجلس و ریاست جمهوری ترکیه در خارج از این کشور، سه میلیون و 49 هزار نفر واجد شرایط در 60 کشور و 123 نمایندگی سیاسی از امروز به مدت 13 روز می توانند آرای خود را به صندوق های تعیین شده بیندازند.
امروز یک شهروند ترک ساکن بلژیک به عنوان نخستین رای دهنده این دو انتخابات مهم، هنگام ورود به ترکیه در مرز کاپی کوله در مرز بلغارستان، رای خود را به صندوق انداخت.
در خارج از این کشور نیز نخستین آرا در کشورهای آلمان، اتریش و فرانسه از شهروندان واجد شرایط ترکیه اخذ شد.
یک میلیون و 445 هزار نفر در آلمان، 105 هزار نفر در اتریش و 330 هزار نفر در فرانسه واجد شرایط رای دادن در انتخابات ترکیه هستند.
رای گیری در مرزهای هوایی و زمینی ترکیه نیز در فرودگاه آتاتورک و سبیهاگوکچن و مرزهای زمینی ایپسالا و دره کوی انجام شد.
رای گیری بیست و هفتمین دوره انتخابات مجلس ترکیه به همراه نخستین دوره انتخابات ریاست جمهوری در نظام ریاستی این کشور در مرزها و گمرکات ترکیه تا ساعت 17 روز 24 ژوئن(سوم تیرماه) ادامه خواهد داشت.
مسئول مطبوعاتی سفارت ترکیه در تهران اعلام کرد که فرایند اخذ رای انتخابات ریاست جمهوری و مجلس ترکیه در ایران نیز از ساعت 9 صبح تا 5 بعد از ظهر روز 27 خرداد در این سه نمایندگی سیاسی این کشور در تهران، تبریز و ارومیه انجام می شود.
اگر انتخابات ریاست جمهوری ترکیه به دور دوم بکشد، رای گیری این دور، در روز 30 ژوئن شروع شده و تا ساعت 17 هشتم جولای ادامه خواهد داشت.
به گزارش ایرنا، رجب طیب اردوغان رییس جمهوری کنونی و رهبر حزب عدالت و توسعه، تمل کاراملااوغلو رهبر حزب سعادت، محرم اینجه نامزد حزب جمهوری خواه خلق، دوغو پرینچک رهبر حزب وطن، مرال آکشنر رهبر حزب نیک و صلاح الدین دمیرتاش رهبر سابق و زندانی حزب دموکراتیک خلق ها 6 نامزد حاضر در انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری 24 ژوئن سال جاری میلادی(3 تیرماه 1397) ترکیه هستند.
رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه به رغم وعده های قبلی خود مبنی بر برگزاری انتخابات در موعد مقرر، در روز 29 فروردین ماه(18 آوریل 2018) اعلام کرد که انتخابات زودهنگام مجلس و ریاست جمهوری در تاریخ 24 ژوئن سال جاری میلادی(3 تیرماه 1397) برگزار می شود.
بر اساس اصلاحیه تغییرات قانون اساسی ترکیه که در همه پرسی یکسال پیش به تایید مردم این کشور رسید، قرار بود که انتخابات بعدی ریاست جمهوری و مجلس در 3 نوامبر 2019 (12 آبان 1398) برگزار شود.
پیش از این رجب طیب اردوغان رییس جمهوری، بینالی یلدریم نخست وزیر، بکیر بوزداغ معاون نخست وزیر و سخنگوی دولت ترکیه، بارها برگزاری زودهنگام انتخابات در این کشور را رد کرده بودند.
انتخابات مجلس و ریاست جمهوری این کشور 17 ماه زودتر از موعد مقرر برگزار می شود.