۰ نفر

توکیو: تعرفه‌ها روابط با واشنگتن را تیره خواهد کرد

۱۶ خرداد ۱۳۹۷، ۱۵:۰۷
کد خبر: 276795
توکیو: تعرفه‌ها روابط با واشنگتن را تیره خواهد کرد

دولت ژاپن اعلام کرد تعرفه های سنگین آمریکا بر روی کشورهای متحدش، می تواند باعث تیرگی فزاینده مناسبات طرفین شود.

به گزارش اقتصاد انلاین به نقل از ایرنا، این چندمین بار در روزهای گذشته است که دولت ژاپن به آمریکا درباره تعرفه های اعمال شده روی فولاد و آلومینیوم وارداتی از ژاپن هشدار می دهد.

ژاپن از این بابت ابراز انزجار کرده و وضع موجود و تعرفه های آمریکا برای کشورهای دیگر از جمله کشورهای دوست را رقت انگیز توصیف نموده و گفته است که این بر روابط طرفین و نظام تجارت جهانی تاثیرات مخربی خواهد داشت.

گزارش تارنمای ژاپن تایمز حاکی است که لحن انتقادی این روزهای مقام های توکیو علیه آمریکا بسیار کم سابقه است و آنها حتی پا را فراتر از گروه هفت گذاشته اند و قوی ترین انتقادها را علیه آمریکا مطرح کرده اند.

'یوشیهیدا سوگا' سخنگوی ارشد دولت از واژه هایی چون «انزجار» و «رقت برانگیز بودن» برای تشریح اقدامات آمریکا استفاده کرده و گفته که این باعث تاسف است که ما توضیحات زیادی دادیم و نتوانستیم از واشنگتن نتیجه بگیریم.

وی افزود آمریکا در حال ویران کردن بازار جهانی و برهم زدن ساختارهای موجود تجاری و نابود کردن سامانه های تجارت جهانی است و همزمان ضرباتی به پیکره روابط دو کشور وارد کرده است.

در کنار این اظهار نظرها توکیو تاکید کرده است که برنامه ریزی ها علیه آمریکا و در تلافی تعرفه های اعمالی واشنگتن را شروع کرده است.

همزمان با این تعرفه ها که بزودی علیه ژاپن و کشورهای دیگری نظیر مکزیک، کانادا، چین و اروپا اعمال می شود بازرسی های مرتبط با خودروهای وارداتی و قطعات خودرو در آمریکا شروع شده است که می تواند مقدمه ای بر افزایش تعرفه بر روی خودروهای ژاپنی صادراتی به آمریکا باشد.

'تارو آسو' وزیر دارایی ژاپن در جریان دیداری که با 'استیون منوچین' وزیر خزانه داری آمریکا در کانادا داشته است گفت فولاد و آلومینیوم صادراتی از ژاپن هیچ خطری را متوجه منافع تجاری آمریکا نمی کند و اگر این کشور از تعرفه ها معاف نشود علیه آمریکا تدابیر مقابله جویانه اتخاذ خواهد کرد.

گزارش های دیگری نیز وجود دارد مبنی بر اینکه چین و اروپا درصددند اختلافات را کنار گذاشته و برای مقابله با آمریکا در یک جنگ تجاری متحد شوند.

دولت ژاپن بتازگی اعلام کرد برای لغو و معافیت از تعرفه ها و یا راه های مقابله با آمریکا رایزنی ها با دیگر کشورها در جریان است و آنها تصمیماتی در این باره اتخاذ کرده اند.

روزنامه 'مورنینگ پست' از هنگ کنگ در مطلبی آورده است: سه کشور روسیه، ترکیه و ژاپن نیز به آمریکا هشدار داده اند که تعرفه ها بر روی کالاهای آمریکایی را افزایش خواهند داد.

در این صورت اگر این سه کشور بخواهند این کار را انجام دهند میزان تعرفه ها بر روی کالاهای آمریکایی در طول سال به 3 میلیارد و 500 میلیون دلار خواهد رسید.

ژاپن در کنار این دو کشور از یک طرف و چین و 28 عضو اتحادیه اروپا و هند از طرف دیگر همگی اعلام کرده اند با آمریکا رویارویی خواهند کرد.

ترامپ اگرچه تنها یک سال و نیم است قدرت را در کاخ سفید به دست گرفته، اما در طول همین زمان نسبتا کوتاه با اتخاذ سیاست ها و اقدامات یکجانبه گرایانه و عمدتا تحقیرآمیز در برابر بسیاری از کشورها حتی شرکا و متحدان اصلی واشنگتن، باعث شده موج وسیعی از اقدام های متقابل و مخالفت های جهانی علیه وی و آمریکا راه بیافتد.

در تازه ترین اقدام های متقابل در برابر حرکت یکجانبه آمریکا مبنی بر افزایش تعرفه بر واردات کالا، توکیو به عنوان یکی از اصلی ترین متحدان و شرکای اقتصادی و تجاری واشنگتن، اعلام کرده است تعرفه مربوط به صادرات آمریکا به ژاپن را افزایش خواهد و سازمان تجارت جهانی را از این موضوع مطلع کرده است.

رسانه ژاپنی 'ان.اچ.کی' گزارش داده است که توکیو نمی تواند نسبت به اقدام آمریکا مبنی بر افزایش تعرفه بر صادرات ژاپن به آن کشور بی تفاوت باشد و برای همین تعرفه هایی معادل تعرفه های واشنگتن به ارزش 409 میلیون دلار روی کالاهای وارداتی آمریکایی اعمال خواهد کرد.

ژاپن که به رغم مذاکرات فراوان با آمریکا، نتوانست این کشور را قانع کند دست از افزایش تعرفه ها بردارد، اکنون به تلافی جویی روی آورده است.

«یوشهیدا سوگا» سخنگوی ارشد دولت ژاپن هم گفته است که این کشور هر اقدام لازم را براساس مقررات سازمان تجارت جهانی و برای حراست از منافع تجاری خود علیه آمریکا انجام می دهد.