۰ نفر

تداوم اعتراضات در اردن با وجود برکناری نخست وزیر

۱۶ خرداد ۱۳۹۷، ۱۱:۱۳
کد خبر: 276744
تداوم اعتراضات در اردن با وجود برکناری نخست وزیر

شهر امان پایتخت اردن بار دیگر شاهد تظاهرات معترضان برای فشار بر دولت به منظور از دستور کار خارج کردن پیش نویس قانون جدید مالیات بردرآمد و لغو سیاست ریاضت اقتصادی بود.

به گزارش روزنامه اردنی الغد، معترضان در امان و استان‌های دیگر به مخالفت با سیاست های دولت مستعفی ادامه داده و خواهان آن شدند که دولت جدید همه خواستههای مردم را مدنظر قرار دهد و تغیری کیفی در اداره امور کشور صورت گیرد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از تسنیم، در استانها نیز درخواستها ادامه داشت و آنها خواهان از دستور خارج شدن پیش نویس قانون جدید مالیات بر درآمد، انحلال پارلمان و تغییر رویکرد دولتها و محاکمه فاسدان و استرداد اموال شدند.

در استان اربد، معترضان تاکید کردند: خواست آنها بیش از اینکه تغییر افراد باشد، تغییر سیاستهایی است که مردم را فقیر کرده است. آنها خواهان تغییر سیاستها برای توقف گسترش بیکاری شدند.

شاه اردن در برابر برخی خواستههای مردم از هفت روز پیش تاکنون نظیر افزایش نیافتن قیمت حامل های انرژی و برکنار دولت این کشور عقب نشینی کرده است.

در همین راستا، دولت هانی الملقی در اردن استعفا داد و شاه اردن عمر الرزاز را مامور تشکیل دولت جدید کرد.

شاه اردن هنوز درخصوص خواستههای معترضان بویژه لغو پیش نویس قانون جدید مالیات و انحلال پارلمان نرمش نشان نداده است و تنها بر لزوم گفتوگو درباره این پیش نویس تاکید کرده است.

* برگزاری اعتصاب و تظاهرات

در همین راستا، سران معترض بار دیگر دعوت کردهاند که معترضان امروز چهارشنبه در سراسر شهرها برای تاکید بر تحقق سایر خواسته های شان تظاهرات و اعتصاب کنند.

احمد سماره الزعبی رئیس کانون مهندسان در توییتر نوشت: امروز چهارشنبه اعتصاب عمومی برگزار خواهد شد و مهندسان لازم است که به آن پایبند باشند.

وی افزود: شما دولت را سرنگون کردید اما هدف هنوز محقق نشده است.

یک منبع ویژه که خواست نامش فاش نشود، صریح کرد: تلاش های شاه برای آرام کردن مردم – برخلاف گذشته - شکست خورده و به نتیجه نرسیده است. تغییر برای تغییر دردی را دوا نمی کند و بهبودی در وضعیت مردم ایجاد نمیکند. ما نیاز به یک راه حل ریشهای داریم که به اتکا به کمک ها (از خارج) پایان دهد و ما را به سمت یک سیاست اقتصادی جدید برپایه تولید و خودکفایی به جای انتظار دریافت کمک سوق دهد.

وی افزود: معترضان به اعتصاب مسالمت آمیز خود تا تحقق خواستههای خود درخصوص قیمتهای عادلانه فراورده های سوختی و لغو پیش نویس قانون جدید مالیات ها و مبارزه با فاسدان در وهله اول و حرکت به سمت مرحله جدیدی از کار سیاسی با مشارکت همه اردنی و تلاش برای مسئولیت پذیری و ساختن اردن جدید در وهله دوم ادامه خواهند داد.

شاه اردن دیروز هشدار داد که کشورش بر سر دوراهی خروج از بحران یا ورود به سرنوشتی نامعلوم قرار دارد.

* آغاز رایزنی برای تشکیل دولت جدید

 از سوی دیگر، رایزنی ها برای تشکیل دولت جدید اردن در سایه افزایش میزان مطالبات مردمی برای شروع مرحله و روش جدیدی در اداره امور کشور  آغاز شد.

روزنامه الغد به نقل از منابع نزدیک به نخست وزیر مامور تشکیل دولت گفتند که وی برای انتخاب یک تیم کاردان، عملگرا و منسجم همسو با نیازهای آینده تلاش میکند.

این منابع گفتند که نخست وزیر مامور تشکیل دولت با فیصل الفایز و عاطف الطراونه روسای پارلمان و مجلس سنای اردن برای رایزنی درباره دولت و سازوکارهای قانونی و نیز آغاز گفتوگو درباره پیش نویس قانون مالیات بر درآمد ملاقات کرد.