۰ نفر

سرنوشت اردن به ناکجا آباد منتهی می‌شود؟

۱۵ خرداد ۱۳۹۷، ۱۶:۴۵
کد خبر: 276621
 سرنوشت اردن به ناکجا آباد منتهی می‌شود؟

درپی وقوع اعتراضات گسترده در اردن، شاه اردن تاکید کرد که کشورش بر سر دوراهی مهمی قرار گرفته است که یک راه آن به ناکجاآباد منتهی می شود.

به گزارش الفرات نیوز، شهرهای اصلی اردن از شش روز پیش شاهد تظاهرات اعتراض آمیز مردم نسبت به افزایش قیمت ها و پیش نویس قانون جدید مالیات بر درآمد است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، مردم خواهان لغو تصمیمات دولت، تغییر رویکرد اقتصادی اردن و انحلال دولت و پارلمان بوده‌اند.

شاه اردن در اولین عقب نشینی خود در دومین روز اعتراضات دستور تعلیق تصمیم افزایش قیمت حامل های انرژی را صادر کرد اما خواسته مردم برای برکناری دولت ادامه یافت تا جایی که نخست وزیر اردن روز پنجشنبه استعفای خود را به شاه اردن تقدیم کرد و وی نیز وزیر آموزش و پرورش این کشور را مامور تشکیل دولت جدید کرد؛ بدون اینکه تکلیف پیش نویس قانون جدید مالیات ها روشن شود.

درپی این اقدام، رئیس اتحادیه سندیکاها و شماری از فعالان اردنی خواستار تداوم اعتراضات شده و تاکید کردند که با تغییر یک فرد چیزی تغییر نمی کند بلکه باید رویکرد اقتصادی دولت تغییر کرده و پیش نویس قانون جدید مالیات ها از دستور خارج شود.

درپی این وضعیت، شاه اردن در جریان دیدارش با شماری از روسای رسانه‌های دولتی و سردبیران مطبوعات گفت که کشورش امروز بر سر یک دوراهی قرار دارد که یا "از بحران خارج می شود و زندگی کریمانه‌ای برای ملت مهیا می شود یا خدای نکرده وارد مسیر نامعلومی می شود. باید بدانیم که به کجا می‌رویم".

وی گفت که همواره در کنار ملتش است و میزان فشار معیشتی بر شهروندان اردنی را درک می کند.

شاه اردن گفت: اردن با شرایط اقتصادی و منطقه‌ای غیرقابل انتظاری روبرو است و هیچ طرحی قادر به برخورد موثر و سریع با چنین چالشی نیست.

وی خاطرنشان کرد: کمک‌های بین المللی به اردن با وجود فشاری که این کشور به خاطر میزبانی از آوارگان سوری تحمل می‌کند، کاهش یافته است.

شاه اردن درباره پیشنویس قانون مالیات بر درآمد گفت: این پیش نویس جنجال برانگیز است و باید درباره آن گفت‌وگو آغاز شود چرا که همه کشورهای جهان از چنین چالشی عبور کرده یا میکنند.

وی تاکید کرد: دولت مسئولیت بزرگی در توضیح پیش نویس قانون برای اردنی‌ها داشت اما در تماس با مردم کوتاهی کرد.

شاه اردن گفت: اردن بزرگترین اقدامات و اصلاحات مالی را در قالب برنامه صندوق بین‌المللی پول انجام داد و این امر باعث خواهد شد تا این کشور کمکهای اقتصادی از کمک‌های کشورهای کمک کنده دریافت و به اجرای برنامه توسعه‌ای خود ادامه دهد.

وی افزود: در دوره گذشته مجبور شدم که کار دولت را انجام دهد که این نقش من نبود. نقش من این است که قانون اساسی و تعادل بین قوا را تضمین کنم اما هر قوه یا مسئول باید در سطح مسئولیت خود ایفای وظیفه کند و کسی که نمی تواند وظیفه‌اش را انجام دهد باید جایش را به افرادی بدهد که می تواند این وظیفه را انجام دهد.

وی بر لزوم این نکته تاکید کرد که نهادهای اردن سبک جدید را مبتنی بر تقویت عملکرد و بازخواست و شفافیت در دستور کار قرار دهند و به چهره های جوان جدید دارای پتانسیل میدان بدهند.