۰ نفر

هزینه خلع سلاح هسته‌ای کره شمالی چقدر خواهد بود؟

۱۵ خرداد ۱۳۹۷، ۱۰:۵۲
کد خبر: 276536
 هزینه خلع سلاح هسته‌ای کره شمالی چقدر خواهد بود؟

در حالی که نشست رهبران آمریکا و کره شمالی قرار است ۱۲ ژوئن (۲۲ خردادماه) برگزار شود، سئوالات زیادی درباره هزینه‌های خلع سلاح هسته‌ای کره شمالی مطرح شده است.

به گزارش کوریا هرالد، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا و کیم جونگ اون رهبر کره شمالی قصد دارند 22 خردادماه در سنگاپور دیدار کنند. این در شرایطی است که ابهامات و سئوالات زیادی درباره هزینه های مربوط به خلع سلاح هسته ای کره شمالی و اینکه چه کسی هزینه های خلع سلاح را بر عهده خواهد گرفت، مطرح شده است. به نظر می رسد این مسائل هنوز از سوی کشورهای مربوط مورد بحث و مذاکره قرار نگرفته است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، یک برآورد نشان می دهد که هزینه خلع سلاح اتمی کره شمالی حداقل پنج برابر بیشتر از هزینه خلع سلاح برنامه اتمی اوکراین خواهد بود.

این گزارش افزود: در دهه 1990 میلادی آمریکا کمک مالی 175 میلیون دلاری به اوکراین ارائه کرد تا بخشی از هزینه های خلع سلاح هسته ای این کشور را تامین کند. آن موقع گزارش شد که اوکراین بیش از 1800 کلاهک اتمی پیش از فروپاشی شوروی سابق تولید کرده است.

جامعه بین المللی برآورد کرده است که هزینه خلع سلاح اتمی اوکراین 460 میلیون دلار بوده است.

نتایج یک تحقیق و بررسی که توسط "کوون هیوک چول" استاد دانشگاه کوکمین انجام شده نشان می دهد که کل هزینه های خلع سلاح کره شمالی که شامل برچیدن تسلیحات اتمی و سایر هزینه های غیر مستقیم است، به بیش از 20 میلیارد دلار خواهد رسید.

این استاد دانشگاه پیش بینی کرده است که هزینه های مستقیم خلع سلاح اتمی کره شمالی که باید برای از بین بردن تسلیحات هسته ای و متوقف کردن تاسیسات تحقیقات هسته ای کره شمالی انجام شود، حدود پنج میلیارد دلار خواهد بود.

علی رغم اظهارات دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا برای خلع سلاح سریع کره شمالی، تحلیلگران و کارشناسان بر این باورند که روند خلع سلاح سال ها به طور خواهد انجامید.

ترامپ پس از دیدار اخیر خود با کیم یونگ چول معاون حزب کارگران کره شمالی در کاخ سفید، گفت: کره شمالی آماده خلع سلاح سریع است.

نتایج تحقیق و بررسی دانشگاه استنفورد نیز نشان می دهد که خلع سلاح کامل کره شمالی حداقل 10 سال یا بیشتر طول خواهد کشید.

این تحقیق و بررسی یک نقشه راه را برای خلع سلاح کره شمالی پیشنهاد می دهد که شامل همه مراحل خلع سلاح می شود.

سازمان های اطلاعاتی کره جنوبی تخمین می زنند که حدود 3 هزار نفر از جمله 300 کارشناس هسته ای در برنامه تسلیحات هسته ای کره شمالی فعالیت می کنند.

مون جائه این رئیس جمهور کره جنوبی امیدوار است که کاهش تنش در روابط سئول و پیونگ یانگ در نهایت منجر به دستیابی به صلح پایدار در شبه جزیره کره شود.