۰ نفر

نگرانی کشاورزان آمریکایی از اقدامات تجاری ترامپ

۱۳ خرداد ۱۳۹۷، ۱۵:۲۹
کد خبر: 276257
نگرانی کشاورزان آمریکایی از اقدامات تجاری ترامپ

­روزنامه گاردین نوشت کشاورزان آمریکایی به زودی برداشت محصول گندم خود را آغاز می کنند. سالانه نزدیک به شصت میلیون تن گندم تولید می شود که معمولا نیمی از آن از این کشور صادر می شود اما اینکه مقصد صادرات این محصول کجاست هنوز مشخص نیست.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از خبرگزاری صدا و سیما ؛پایگاه اینترنتی روزنامه گاردین انگلیس در گزارشی افزود همزمان با تشدید جنگ تجاری دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا، کشاورزان زیادی در این کشور نگران هستند. دلیل انتخاب ترامپ به این سمت تا حدی به دلیل وعده ای است که وی داد تا منافع آمریکا را در اولویت قرار دهد و با نظام تجاری جهانی که از نظر وی بر خلاف منافع آمریکا شکل گرفته است مقابله کند. با این حال تا همین اواخر ترامپ نیز همانند بسیاری از روسای جمهور پیشین آمریکا عمل کرده بود یعنی در زمان تبلیغات با یک لحن تند صحبت می کردند و زمانی که به قدرت می رسیدند عقب نشینی می کردند. 
همزمان با شروع فصل برداشت، چین، مکزیک، کانادا و اتحادیه اروپا تهدید کرده اند که در خصوص اقدام ترامپ در اعمال تعرفه بر واردات فولاد و آلومینیوم دست به اقدام متقابل خواهند زد. کشاورزی نیز در خط مقدم آتش قرار دارد. 
صادرات محصولات کشاورزی آمریکا هر سال 140 میلیارد دلار است که در این میان کانادا و مکزیک 39 میلیارد دلار، چین 20 میلیارد دلار و اتحادیه اروپا نیز 12 میلیارد دلار را به خود اختصاص می دهند. همه آنها نیز تهدید کرده اند که دست به اقدام متقابل علیه آمریکا خواهند زد. 
نگرانی کشاورزان آمریکا در شرایطی است که هیچکس حتی شاید خود ترامپ هم نمی داند که اتفاق بعدی چیست.روزها بعد از اینکه استیو منوچین وزیر خزانه داری آمریکا گفت جنگ تجاری با چین متوقف شده است، پیتر ناوارو مشاور تجاری ارشد ترامپ این جمله منوچین را اظهارنظری تاسف آور خواند. 
جمهوری خواهان ارشد از جمله پل رایان سخنگوی مجلس نمایندگان آمریکا از ترامپ خواسته اند مراقب لحن خود باشد و آن را مهار کند. 
برای ترامپ مناقشات اخیر به برآورده شدن وعده های انتخاباتی اش کمک میکند ولی این جنگ تجاری به احتمال زیاد آن ایالت هایی را بیشتر تحت تاثیر قرار خواهد داد که نقش مهمی در پیروزی وی در انتخابات داشتند. هفتاد درصد تجارت در میشیگان به کانادا و مکزیک مربوط می شود و این ایالت وابستگی شدیدی به صنعت خودروسازی دارد. این ایالت در آخرین انتخابات به نفع ترامپ چرخید. 
اوضاع در ایالت جمهوری خواه کنتاکی که بعد از میشیگان بیشترین آسیب پذیری را در برابر جنگ تجاری دارد اندکی بهتر است. 
تنها کشاورزان آمریکایی نیستند که در معرض وزش بادهای تجاری سرد قرار دارند. اتحادیه اروپا در کنار محصولات کشاورزی محصولاتی از قبیل موتورسیکلت های هارلی دیویدسون و شلوارهای جین را نیز فهرست اهداف احتمالی خود برای اعمال تعرفه قرار داده است. 
سیاست های تجاری ترامپ ناپایدار بوده است و بنا بر این بسیاری امیدوارند که این جنگ لفظی نیز به همین سطح محدود شود.