۰ نفر

اعتراض‌ها در پاریس علیه اصلاحات امانوئل ماکرون ادامه دارد

۷ خرداد ۱۳۹۷، ۴:۳۲
کد خبر: 274629
اعتراض‌ها در پاریس علیه اصلاحات امانوئل ماکرون ادامه دارد

یک سال از ریاست‌جمهوری امانوئل ماکرون در فرانسه می‌گذرد و او به صورت ضربتی در حال اجرای اصلاحات و اقداماتی است که در دوره انتخابات ریاست‌جمهوری وعده آن را داده بود. با این وجود طی روزهای اخیر هزاران معترض در شهرهای مختلف فرانسه به خیابان‌ها آمدند تا علیه اقدامات ماکرون اعتراض کنند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از اعتماد، از جمله جنجال برانگیزترین اقدامات ماکرون اصلاح قانون کار است که اتحادیه‌های کارگری فرانسه معتقدند کاملا به سود کارفرما است. این تظاهرات نیز توسط اتحادیه‌های کارگری فرانسه که رویکردی چپ دارند سازمان دهی شده است و گروه‌های مدنی نیز خواستار حضور سیل مردم در خیابان‌ها شدند تا بتوانند جلوی سیاست‌های کسب و کار امانوئل ماکرون رییس‌جمهوری فرانسه را بگیرند. این تجمع و اعتراض‌ها در ده‌ها شهر فرانسه برگزار شدند و حتی در برخی از این اعتراض‌ها درگیری‌ با نیروهای امنیتی به‌شدت بالا گرفت. فیلیپ مارتینز یکی از سازمان‌دهندگان این تظاهرات در پاریس به رییس‌جمهور توصیه کرد از پنجره کاخ خود به بیرون نگاه کند تا زندگی واقعی فرانسوی‌ها را ببیند.

طبق تخمین پلیس پایتخت فرانسه حدود ٢١هزار نفر در اعتراض پاریس شرکت کردند در حالی که معترضان مدعی هستند این رقم ٨٠هزار نفر است و در کل کشور نیز ٢٥٠ هزار نفر در این تظاهرات حاضر شدند. بیش از ١٥٠٠ افسر پلیس در پایتخت به منظور جلوگیری از اعتراض‌ها، پراکنده کردن معترضان و جلوگیری از خسارت به اماکن عمومی پایتخت بسیج شدند. به گفته پلیس از زمان شروع اعتراض‌ها حدود ٣٩ نفر از معترضان بازداشت شدند که کماکان ٢٦ نفر آنها در حبس به سر می‌برند. برخی از این افراد به شکل پیش‌گیرانه دستگیر شدند و هنگامی که پلیس آنها را مورد بازرسی قرار داد مشخص شد که این افراد دارای تجهیزاتی هستند که می‌تواند آسیب رسان باشد. برخی دیگر از این افراد نقاب به صورت در حال شکستن پنجره‌های مغازه‌ها و ایستگاه‌های اتوبوس بودند که توسط پلیس دستگیر شدند. با این حال جرارد کولومب وزیر کشور فرانسه گفت: پلیس در پاریس با بخشی ازمعترضان که در حال تخریب یک بانک بوده‌اند برخورد کرده است. وی افزود در جریان این اقدام نیز هفت نیروی پلیس زخمی شدند.

از طرف دیگر پلیس برای پراکنده کردن معترضان خشمگین از گاز اشک آور استفاده کرد و یک افسر نیز زخمی شد. گفتنی است در زمان اوج این اعتراض‌ها که ماه مارس برگزار شد در مجموع ٣٢٠ هزار نفر در سراسر کشور به خیابان‌ها آمدند و علیه سیاست‌های ماکرون شعار دادند. اتحادیه‌ها و احزاب مخالف دولت به‌شدت از اصلاحات ماکرون ناراضی هستند به خصوص از قانونی که بناست حمایت از کارگران را کاهش دهد و قدرت پلیس را در برخورد با معترضان بیشتر کند. معترضان معتقدند ماکرون از اصلاحات قانون مالیات حمایت می‌کند که بیشتر به نفع ثروتمندان فرانسه خواهد بود و همچنین آنها معتقدند ماکرون در حال از بین بردن خدمات عمومی برای مردم است. همچنین بناست قوانین مهاجرتی اصلاح شود و حضور دانشجویان در دانشگاه‌ها محدود‌تر می‌شود و پلیس می‌تواند در برخورد با معترضان از شدت عمل بیشتری استفاده کند.

ژان لوک ملانشون یکی از رهبران چپ‌گرای فرانسوی در بندر جنوبی این کشور مارسی اعلام کرد که هدف و نشانه مردم به سمت ماکرون است. او در سخنرانی خود گفت: به نام فقرا، تحقیرشدگان و بی‌خانمان‌ها و بیکاران به شما می‌گوییم: دیگر بس است. برگزار‌کنندگان و سازمان‌دهندگان این تظاهرات و اعتراض عمومی در فرانسه به این امید هستند تا بتوانند ماکرون را اندکی به عقب برانند. ملانشون در سخنرانی خود افزود: بیمارستان‌ها از کمبود پرسنل رنج می‌برند، پذیرش در دانشگاه‌ها محدود شده است و تعداد نیروهای پلیس برای حضور در محله‌ها محدود است و دولت اعلام می‌کند، که این موضوعات از جمله مواردی است که برای آنها بار مالی دارد و توان پرداخت هزینه آن را ندارد. وی در ادامه افزود: ما به شما اعتقادی نداریم زیرا شما دروغ می‌گویید. ملانشون تاکید کرد: دولت ماکرون ٥/٤ میلیارد یورو را به ثرومندان بابت مالیات بخشوده است که این پول می‌توانست برای ساخت بیمارستان‌ها هزینه شود. کشور غنی است و کشور را باید بین همه تقسیم کرد. فیلیپ مارتینز، رهبر بخشی از معترضان نیز گفت که ماکرون باید به خشم روزافزون مردم گوش فرا دهد.

لازم به ذکر است که اتحادیه‌های کارگری از آغاز سال جاری میلادی تلاش کردند تا اعتصابات سراسری را ترتیب دهند و اکنون کارکنان راه آهن دو روز از ٥ روز هفته را در اعتصاب به سر می‌برند و نسبت به شرایط معترض هستند. اعتراض اصلی در بخش راه آهن در شرکت ریلی SNCF است که در شرایط وخیم اقتصادی به سر می‌برد. در حال حاضر برای جلوگیری از ادامه بحران دولت وعده داده است تا ٤٥ میلیارد یورو بدهی این شرکت را بپردازد و تا حد زیادی روند اعتصاب شرکت در حال بازگشت به روال عادی است.

ماکرون به عنوان یکی از بانکداران و سرمایه‌گذاران پیشین و رییس‌جمهور کنونی فرانسه می‌گوید: تغییرات اقتصادی او به منظور افزایش رقابت‌پذیری فرانسه در عرصه بین‌المللی است. او در مصاحبه‌ای تلویزیونی گفت: کسانی که اعتراض می‌کنند نمی‌توانند کشور را متوقف کنند. وی افزود هیچ اختلالی من را متوقف نخواهد کرد و آرامش دوباره باز می‌گردد. ماکرون ٤٠ ساله سال گذشته و در دوره رقابت‌های ریاست‌جمهوری وعده داده بود تا اصلاحات دشواری را در کشور ایجاد کند و به نظر می‌رسد که قصد ندارد با وجود همه اعتراضات تسلیم شود. ماکرون در مصاحبه‌ای تلویزیونی عنوان کرد که تظاهرات در طول هفته‌های گذشته باعث اختلال در فرانسه شده است ولی ماکرون می‌گوید که اصلاحات در مسیر راه آهن دولتی کشور او را به‌شدت تحت فشار گذاشته است. ماکرون همچنین در جریان سفر خود به روسیه اعلام کرد که اعتراضات او را متوقف نخواهد کرد. وی افزود: من در برابر نظرسنجی‌ها و تظاهرات شکست نمی‌خورم چرا که ما باید پیشتر بیش از این را انجام می‌دادیم. او مدعی شد که در مراحل پایانی این روند رسیده است.

با این حال برخی برآوردها حاکی از آن است که دولت با اقداماتی که انجام می‌دهد و سیاست‌هایی که اتخاذ کرده اتحادیه‌ها را در مسیر پذیرش این سیاست‌ها قرار داده است. بطور مثال در بحث اعتصاب‌های راه آهن که دولت وعده ٤٥ میلیارد یورو برای بازپرداخت بدهی‌های آن داده است، ادوارد فیلیپ نخست وزیر فرانسه اعلام کرد که پرداخت ٣٦ میلیارد آن بستگی به اصلاحات و پایان اعتصاب‌ها دارد که همین موضوع باعث شده تا اکثریت اتحادیه کارگری به نحوی از این موضوع راضی شوند. ژان فرانسوا آمادیو متخصص در زمینه روابط صنعتی می‌گوید اعتصاب راه آهن تقریبا در حال اجراست و حتی حضور معترضان کمتر از گذشته بوده است و تنها ١٤ درصد از کارگران در اعتراض اخیر شرکت کردند.

رییس‌جمهور فرانسه عملا اعتبار و محبوبیت خود را در مسیر این اصلاحات قرار داده است که اگر موفق شود می‌تواند به یک دوره دیگر ریاست‌جمهوری در فرانسه فکر کند اما اگر این روند به شکست بینجامد، ماکرون هم به مانند دو رییس‌جمهور پیشین الیزه تنها ٥ سال رییس‌جمهور خواهد بود.