۰ نفر

پیشنهاد ۲۰۰ میلیارد دلاری برای خاتمه دعوای چین و آمریکا

۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۲۳:۵۰
کد خبر: 272698
پیشنهاد ۲۰۰ میلیارد دلاری برای خاتمه دعوای چین و آمریکا

مشاور اقتصادی کاخ سفید اعلام کرد چین بسیاری از درخواست‌های دولت ترامپ برای کاهش مازاد تجاری با آمریکا را پذیرفته اما توافق نهایی برای حل اختلافات تجاری عمیق ممکن است مدتی به طول بینجامد.

به گزارش رویترز، لری کودلاو به خبرنگاران در کاخ سفید گفت: چین به پای میز مذاکره آمده است. آن‌ها بسیاری از درخواست‌های ما را می‌پذیرند. هنوز هیچ توافقی به طور قطعی وجود ندارد و احتمالا اندکی طول خواهد کشید تا توافق نهایی حاصل شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، کودلاو گفت: چین بسته‌ای از خرید کالاهای آمریکایی و سایر اقدامات برای کاهش مازاد تجاری سالانه آمریکا به میزان حدود ۲۰۰ میلیارد دلار را پیشنهاد کرده است. اما سخنگوی وزارت خارجه چین پیشنهاد چنین کاهشی را تکذیب کرد. لوکانگ سخنگوی وزارت خارجه چین در یک کنفرانس مطبوعاتی، گفت: این شایعه حقیقت ندارد. با این حال وی رایزنی‌ها در واشنگتن را سازنده توصیف کرد.

کودلاو گفت: پیشنهاد چینی‌ها شامل خرید کالاهای نفتی و کشاورزی بوده و رقم مطرح شده رقم خوبی است.

وی خاطر نشان کرد: چین باید موانع غیرتعرفه‌ای را کمتر کرده و با فرآیندی که انتقال اجباری فناوری و سرقت مالکیت معنوی را متوقف می‌کند، موافقت کند.

دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا تهدید کرده است به تلافی انتقال فناوری آمریکا از طریق جونیت ونچرهای چینی و سایر سیاست‌های پکن، برای واردات کالاهای چینی به ارزش ۱۵۰ میلیارد دلار وضع کند. پکن نیز تهدید کرده روی بزرگ‌ترین کالاهای وارداتی چین شامل هواپیما، ذرت و خودرو تعرفه وضع کند.

چین از تعرفه واردات ذرت چشم پوشی کرد

چین قدمه‌ای آشتی‌جویانه غیرمنتظره‌ای برداشت و به تحقیقات ضد دامپینگ که واردات غلات آمریکایی را هدف تعرفه‌های سنگین قرار می‌داد پایان داد. این مساله بازارهای غلات را ملتهب کرده و نگرانی‌هایی را نسبت به افزایش هزینه‌ها در چین برانگیخته بود.

با ادامه مذاکرات، مقامات دولت ترامپ با گروه‌هایی در بخش‌های کشاورزی، فناوری و انرژی تماس گرفتند تا پیشنهادهای چین را ارزیابی کرده و مشخص کنند آیا افزایش صادرات قابل تحقق است یا خیر.

دو منبعی که در این مذاکرات حضور دارند اظهار کردند: وزارت خزانه‌داری آمریکا با شرکت‌های فناوری آمریکایی تماس گرفته تا حمایت آنها از قوانین کنترل صادرات به منظور امکان صادرات های‌تک بیشتر به چین را بررسی کند.

مقامات چینی فهرستی از کالاهایی که تحت پوشش کنترل‌های صادراتی آمریکا قرار می‌گیرند و از سوی کشورهای دیگر محدود نشده‌اند را پیشنهاد کرده‌اند. چین همواره به دنبال افزایش خرید کالاهای فناوری پیشرفته آمریکا بوده است.

تحقق کاهش ۲۰۰ میلیارد دلاری کسری تجاری چین و آمریکا بر یک مبنای پایدار، مستلزم تغییرات عظیم در ترکیب تجارت میان دو کشور بوده و بدبینی اقتصاددانان را برانگیخته است. رقم ۲۰۰ میلیارد دلار بسیار بزرگتر از کل صادرات نفت و کشاورزی سالانه جهانی آمریکا محسوب می‌شود.

سرنوشت نامعلوم شرکت ZTE

مشخص نیست که توافقی درباره تسهیل محدودیت‌های فلج کننده علیه شرکت مخابراتی و فناوری ZTE در مذاکرات اخیر میان دو کشور حاصل خواهد شد. وزارت بازرگانی آمریکا ماه گذشته با اعلام این‌که شرکت ZTE شرایط توافق مربوط به نقض تحریم‌های ایران را زیر پا گذاشته است، فروش شرکت‌های آمریکایی به این گروه سازنده تجهیزات مخابراتی و تلفن‌های هوشمند را به مدت هفت سال ممنوع کرد.

ترامپ هفته گذشته در توییتی اعلام کرد: به وزارت بازرگانی دستور داده کمک کند شرکت ZTE به کسب‌وکارش بازگردد و اعلام کرد وضعیت این شرکت بخشی از توافق تجاری با چین است. اما مشاور اقتصادی کاخ سفید حاضر نشد درباره موضوع ZTE اظهارنظر کند و گفت تنبیه این شرکت ممکن است تغییر کند یا نه.