۰ نفر

اروپا مقابل تحریم‌های آمریکا علیه ایران قاطعانه می‌ایستد

۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۹:۳۹
کد خبر: 272655
اروپا مقابل تحریم‌های آمریکا علیه ایران قاطعانه می‌ایستد

مسئول بخش اروپایی موسسه کارنگی روز شنبه در گفت وگو با شبکه تلویزیونی فرانس 24 تاکید کرد که اروپا در برابر تهدیدهایی که از سوی امریکا برای شرکت های اروپایی دارای همکاری و مراوده تجاری- اقتصادی با ایران اعمال می شود ، واکنش سخت و قاطعانه نشان خواهد داد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، شبکه تلویزیونی فرانس 24 با اریک براتبرگ مسئول بخش اروپایی موسسه کارنگی نظرات وی را درباره خروج آمریکا از توافق هسته ای ایران جویا شد و این کارشناس در پاسخ به این که اروپا چگونه می خواهد و می تواند برجام را حفظ کند؟ گفت : فکر می کنم اروپا سعی می کند در مقابل تصمیم ترامپ دربرابر خروج از برجام و تحریم های احتمالا جدید و سخت تر این کشور واکنش قاطعی نشان دهد.
وی گفت که اتحادیه اروپا با یک تیر دو نشان می زند. در بدو امر نشان داد که با اجرای مقررات بلوکه کردن تحریم ها به هرترتیب قصد دارد در مقابل ایالات متحده بایستد و همزمان به ایران هم نشان می دهد که از این کشور انتظار دارد در برجام باقی و به مفاد آن متعهد بماند. همچنین از این طریق به دیگر کشورهای حاضر در برجام نشان می دهد که ایران به برجام متعهد خواهد ماند.
براتبرگ در ادامه افزود: اکنون پرسش اصلی اینجاست که اروپا چگونه می تواند مکانیسم «مقررات بلوکه کردن تحریم ها» را دوباره در این چالش بکار بگیرد؟ اروپا پس از تصویب این قانون در دهه 90 میلادی که قرار بود در تجارت با کوبا بکار گرفته شود دیگر این قانون را اجرایی و عملی نکرده است.
حال معلوم نیست اجرای چنین قانونی بتواند آیا شرکت های اروپایی را راضی کند تا در ایران بمانند و در صورتی که ایالات متحده تصمیم به وضع تحریم های جدید بگیرد دیگر شانس ماندن شرکت های اروپایی بسیار کاهش می یابد. به این ترتیب اروپا ناگزیر است در این زمینه با آمریکا و نه ایران در درجه اول مذاکره کند.
دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا سه شنبه هفته گذشته خروج آمریکا را از توافق هسته ایران و 1+5 و بازگرداندن تحریم ها علیه ایران را اعلام کرد. 
فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بلافاصله در سخنانی ضمن مخالفت با اقدام ترامپ بر همکاری اتحادیه اروپا با ایران در چارچوب توافق نامه هسته ای تاکید کرد.