۰ نفر

مرکل: هرکاری انجام می دهیم تا برجام حفظ شود

۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۲۰:۱۸
کد خبر: 270413
مرکل: هرکاری انجام می دهیم تا برجام حفظ شود

آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان روز چهارشنبه ضمن ابراز تاسف از تصمیم رئیس جمهوری آمریکا برای خروج از توافق هسته ای 1+5 با ایران، با بیان اینکه تهران به این توافق پایبند بوده است تاکید کرد که اروپا تمام تلاش خود را برای حفظ برجام خواهد کرد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، مرکل در واکنش به اقدام دونالد ترامپ رئیس‌ جمهوری آمریکا برای خروج از برجام اعلام کرد: ما هر کاری که در توان داشته باشیم انجام می‌دهیم تا توافق هسته‌ای با ایران حفظ شود.
وی ضمن ابراز تاسف از اقدام آمریکا تاکید کرد که ایران تاکنون به توافق هسته‌ای پایبند بوده است.
مرکل سه شنبه نیز در بیانیه مشترکی با امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه و ترزا می نخست وزیر انگلیس بر تعهد این کشورها به برجام تاکید کردند وگفتند: این توافق برای امنیت مشترک ما مهم باقی می ماند. سران سه کشور اروپایی از آمریکا خواستند که تضمین کند که ساختارهای توافق هسته ای دست نخورده باقی خواهند ماند. 
پیش از این نیز 'هایکو ماس' وزیر امور خارجه آلمان تاکید کرد که با وجود تصمیم دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا برای خارج شدن از توافق هسته ای با ایران(برجام)، این توافق همچنان زنده است.
وی گفت:توافق هسته ای با ایران موجب افزایش امنیت در خاورمیانه و کل جهان می شود و ما برای حفظ این توافق مهم تلاش خواهیم کرد .
دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا روز سه شنبه با تکرار اتهام های خود علیه ایران و ضعف های ادعایی توافق هسته ای اعلام کرد این کشور دیگر در برجام نخواهد ماند. این در حالی است که همه کشورهای مشارکت کننده در برجام و همچنین اتحادیه اروپا نسبت به چنین اقدامی در بی توجهی به توافق های معتبر بین المللی هشدار داده و تاکید کرده اند که به همراه ایران این توافق مهم را حفظ خواهند کرد. 
این تصمیم در حالی گرفته شد که آژانس بین المللی انرژی اتمی 10 بار پس از اجرایی شدن برجام، پایبندی ایران را به این توافق بین المللی تایید کرده و یوکیا آمانو مدیر کل آژانس امروز چهارشنبه نیز با صدور بیانیه ای ضمن تاکید بر اهمیت برجام گفت که تعهدات هسته ای ایران تحت برجام همچنان در حال اجرا شدن هستند. 
فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بلافاصله پس از اعلام تصمیم رئیس‌جمهوری آمریکا تأکید کرد که این اتحادیه به توافق هسته‌ای با ایران پایبند است.