۰ نفر

در جلسه استماع کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا مطرح شد

خروج آمریکا از توافق هسته‌ای در شرایط فعلی یک اشتباه است

۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۲۰:۵۴
کد خبر: 270084
خروج آمریکا از توافق هسته‌ای در شرایط فعلی یک اشتباه است

جلسه استماع کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا، در رابطه با مقابله با چالش ایران چند ساعت قبل از اعلام نظر دونالد ترامپ برگزار شد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، الیوت انگل عضو ارشد دموکرات کمیته امور خارجه مجلس نمایندگان در سخنانی در مقابل سه تن از کارشناسان وزارت خارجه آمریکا و یک تن از کارشناسان موسسه وودرو ویلسون، اظهار کرد: باید متوجه این مساله باشیم که اگر تحریم‌ها (ثانویه) برگردد، توافق از هم می‌پاشد و اینکه توافق بدون آمریکا ادامه پیدا کند استدلال درستی نیست. ترامپ می‌خواهد پریز را از برق بیرون بکشد و منطق توافق هسته‌ای را از بین ببرد.

وی ادامه داد: من نسبت به اینکه ایران نخواهد به سمت سلاح هسته‌ای در آینده برود تردید دارم اما الان خروج از توافق یک تهدید است که ایران هسته‌ای را به سلاح هسته‌ای نزدیک‌تر می‌کند. ترامپ نگران است که بعد از اتمام محدودیت زمانی، ایران به سمت سلاح هسته‌ای نرود اما او با این اقدامش این توافق را همین هفته به پایان می‌رساند و این محدودیت زمانی می‌تواند همین حالا برای ایران تمام شود.

وی گفت: ما باید به سمت اقدامی رویم که با متحدان‌مان از توافق خارج شویم نه تنها. ما این فرصت را داریم که به جز پایان دادن به برجام، با خروج یکجانبه با اقدامات تحریمی و تنبیهی ایران را محدود کنیم بنابراین معتقدم خروج آمریکا از توافق هسته‌ای در شرایط فعلی یک اشتباه است.

این نماینده دموکرات اظهار کرد: اگر قرار باشد هر رییس‌جمهور بیاید و یک توافق را پاره کند اعتبار آمریکا مورد خدشه قرار می‌گیرد و این پیام را به دنیا می‌دهیم که آمریکا بی‌اعتبار است. ما هر نفوذی که در رابطه با توافق با کره شمالی داریم با خروج یکجانبه از برجام از دست خواهیم داد چرا که کره در حال نظاره کردن این روند است.

لینکن بلومفیلد معاون سابق وزارت خارجه در امور سیاسی و نظامی که به همراه جین هارمن مدیر و رییس اجرایی مرکز مطالعات بین‌المللی وودرو ویلسون و نماینده سابق کالیفرنیا در کنگره و نیز استیون ریدمیکر معاون سابق وزارت خارجه در زمینه امنیت بین‌الملل و خلع سلاح هسته‌ای در این جلسه حاضر شده بودند به سوالات نمایندگان کنگره در کمیته امور خارجی پاسخ دادند.

لینکن بلومفیلد در ادامه گفت: ایران ممکن است بدون محدودیت با خروج یکجانبه آمریکا از برجام به دنبال سلاح برود. رییس سازمان انرژی اتمی ایران اخیرا گفته است که غنی‌سازی 20 درصد را طی چهار روز از سر خواهد گرفت.

همچنین با این تصمیم رقابت تسلیحات هسته‌ای در خاورمیانه شروع می‌شود و آمریکا که وعده داده حاشیه امنی برای اسرائیل در خاورمیانه حفظ کند با این روند احتمالا این حاشیه امن متزلزل می‌شود.

وی گفت: خروج آمریکا از برجام ممکن است مجلس نمایندگان و نقش و قدرت رییس‌جمهوری آمریکا را متزلزل کند. علاوه بر این بازرسی‌های آژانس احتمالا به کمترین سطح خود خواهد رسید.

همچنین استیون ریدمیکر گفت: رییس‌جمهور ترامپ تصمیم خود را امروز اعلام خواهد کرد و بنا به گفته رسانه‌ها، لغو تحریم‌ها را دیگر تمدید نمی‌کند و خروج ما از برجام مسجل می‌شود که البته پیامد ناخوشایندی است. سه راه برای جلوگیری از پیامدهای منفی خروج از برجام آمریکا وجود دارد. اول اینکه نظر رییس‌جمهور تغییر کند که فکر نمی‌کنم چنین امکانی وجود داشته باشد و او راه خودش را می‌رود. دوم اینکه توافقی با اروپایی‌ها انجام شود برای اصلاح برجام که فکر می‌کنم دولت تمایل داشت به چنین سمتی برود. سوم اینکه کنگره لوایحی را تصویب کند شبیه به چیزی که رییس‌جمهور برای اصلاح برجام خواسته بود.

وی ادامه داد: بسیاری بر این نظر هستند که روندی که از سوی ترامپ دنبال می‌شود به نوعی پیش زمینه مذاکره آمریکا با ایران است. همانطور که این روند با کره شمالی طی شد.

همچنین جین هارمن در توضیحاتی اظهار کرد: باید به این مساله توجه کنیم که امروز ایران نقش بسیار گسترده‌ای در یمن، سوریه، عراق و لبنان دارد و همچنین در رابطه با اسرائیل تهدیدات بیشتری متوجه آن است. در هفته‌های گذشته شاهد سفر مقامات فرانسه، آلمان و انگلیس به آمریکا بودیم و آنها موکدا خواستار باقی ماندن آمریکا در برجام بودند و حاضرند توافقی را با آمریکا چهار سویه بر اساس اصلاحاتی که ترامپ مدنظر داشت، دنبال کنند.

وی در رابطه با اثرات خروج از برجام، گفت:‌ پیوند خروج از برجام با مساله کره شمالی بسیار مهم است. کره شمالی از نزدیک وضعیت را رصد می‌کند و خروج ما این پیام را می‌دهد که چقدر در رابطه با توافق‌هایمان جدی و غیرجدی هستیم.

وی ادامه داد: همچنین اگر تحریم‌هایی که علیه ایران باز می‌گردانیم ضد شرکای اروپایی‌مان نباشد آنها به تجارت با ایران ادامه می‌دهند و اگر ضد شرکایمان باشد اختلاف عمده‌ای ایجاد می‌کند. اروپایی‌ها به خاطر خروج از توافق تغییر اقلیم پاریس و حالا برجام بسیار متاسف و ناامید خواهند شد و کنگره باید نسبت به تبعات و پیامدهای چنین خروجی آگاه باشد.

اد رویس رییس کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان که ریاست این جلسه را بر عهده داشت، اظهار کرد: بعضی از رهبران نگرانی‌های خود را ابراز داشتند و سوال ما این است که چگونه می‌توان متحدان اروپایی‌مان را نسبت به مسائل خطیر در رابطه با ایران همسو کرد. آیا راهی وجود دارد که متحدان اروپایی به سمت کانون توجه آمریکا حرکت کنند؟

استیون ریدمیکر در پاسخ گفت: بعد از سال 2026 ایران می‌تواند سلاح هسته‌ای داشته باشد، اگر چنین راه و مسیری را انتخاب کند. کارشناسان معتقدند در صورتی که ایران چنین تصمیمی بگیرد تاسیسات آنها را بمباران می‌کنیم اما ترامپ معتقد است با تهدید و تحریم اقتصاد ایران کاری می‌کنیم که آنها به این سمت نروند. از طرفی ایران اعلام کرده که اجازه نخواهد داد تاسیسات نظامی‌اش مورد بازرسی قرار گیرد و این می‌تواند نقض تعهدات باشد. اروپایی‌ها در رابطه با بازرسی و موشک‌های ایران نگران هستند اما معتقدند برای رفع نگرانی‌شان در این رابطه نباید از برجام خارج شد.

وی تاکید کرد: ‌ایران بر اساس آنچه کارشناسان و مراجع ذیربط گفته‌اند برجام را لغو یا نقض نکرده است بنابراین ما هم نمی‌توانیم بگوییم بعد از سال 2026 با تحریم‌ها چه می‌کنیم، آیا آنها را بر می‌داریم یا بر نمی‌داریم؟ در عین حال باید بگویم راضی کردن اروپایی‌ها برای ورود به زمینه‌های قانونی در رابطه با ایران بسیار سخت است.

ریدمیکر در رابطه با احتمال خروج ایران از برجام در واکنش به خروج آمریکا از این توافق، گفت:‌ فکر نمی‌کنم ایران بخواهد به دوران انزوا و مخاصمه برگردد. خطر خروج ایران از برجام کمتر از آن چیزی است که عده‌ای درباره آن سخن گفته‌اند.

الیوت انگل در ادامه گفت: در 12 ژانویه ترامپ گفت اگر ایران به دنبال تغییر در برجام نرود تحریم‌ها اعاده می‌شود. ترامپ قصد دارد تحریم‌های بانکی را بازگرداند و کشورهایی که خرید نفت‌شان را از ایران کم کنند برایشان تخفیف قائل شود.

جین هارمن در پاسخ گفت: ترامپ می‌تواند از برجام خارج شود اما همزمان تحریم‌های جنبی را باز نگرداند چرا که ما معتقدیم تمام دلایل لازم وجود دارد که ما در برجام بمانیم و آن را قوی‌تر کنیم.

مایک پمپئو وقتی رییس سیا بود گفت ایران از تمامی جنبه‌های توافق پیروی می‌کند و تاکنون توافق را نقض نکرده است. اگر آمریکا، ایران را تحریم کند شرکت‌هایی در آسیا قطعا از این زاویه تاثیر می‌پذیرند و این مساله در توافق ما با کره شمالی نیز تاثیر خواهد گذاشت. باید به این مساله توجه کرد که ایران اکنون هیچ بمب و سلاح هسته‌ای در اختیار ندارد اما کره شمالی شش بمب هسته‌ای دارد و اطلاعات ما در مورد کره شمالی بسیار ضعیف است. خروج آمریکا از برجام می‌تواند باعث شود دستاورد ترامپ در توافق با کره شمالی مشکل به دست آید.

وی در پاسخ به اینکه اگر تحریم‌های ثانویه بازگردانده نشود باز هم ایران از توافق خارج می‌شود، گفت: فکر نمی‌کنم اما این روند اثراتی را دارد به ویژه در رابطه با توافق شرکت بوئینگ با ایران که هواپیماهای زیادی را به ایران فروخته است و هزاران شغل در خطر می‌افتد و هیچ کس نمی‌داند هزینه این فسخ قرارداد برای آمریکا چیست.

کریستوفر اسمیت نماینده جمهوریخواه ایالت نیوجرسی در ادامه پرسید: آیا مشخص است چه مقدار پول از اروپا به ایرانی‌ها در راستای برجام داده شده است و اینکه اگر تحریم‌ها بازگردانده شود چقدر طول می‌کشد تا اجرایی شود.

بلومفیلد در پاسخ گفت: فکر نمی‌کنم اجرایی شدن تحریم‌ها خیلی طول بکشد. تحریم‌ها بخش کارساز سیاست خارجی و قدرت آمریکا بوده است و بسیار نتیجه می‌دهد. ما دو نوع تحریم داریم که کنگره و کمیته روابط خارجی می‌تواند آن را مقرر کند. اساسا تحریم‌های ایران منشاءشان کنگره بوده است. تحریم‌های ثانویه، تجارت آمریکا و ایران و اتباع دو کشور را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد و تحریم‌های دیگر که شرکت‌ها و افراد کشورهای دیگر که با ایران همکاری می‌کنند را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. اروپایی‌ها خیلی ناراحت بوده و هستند به خاطر تحریم‌های نوع دوم.

وی گفت: تحریم‌های اولیه هرگز در جریان برجام از قدرت و اجرا ساقط نشده است و همه چیزهایی که در آینده اعاده می‌شوند تحریم‌های ثانویه هستند و کاری که می‌خواهد ترامپ انجام دهد بازگرداندن این تحریم‌هاست.

در ادامه هارمن گفت:‌اگر متحدان اروپایی کنارمان نباشند و یک جنگ بزرگ تجاری داشته باشیم سیاست‌های ما در قبال اروپا در همه جای دنیا آسیب‌پذیر خواهد شد.

وی در پاسخ به اینکه آیا کشورهای اروپایی با خروج آمریکا از برجام از این توافق خارج خواهند شد؟ گفت: برگرداندن تحریم‌های ثانویه ممکن است ما را با اروپایی‌ها دچار مشکل کند اما اگر تعیین شود کدام شرکت را به طور خاص تحریم می‌کنیم به خاطر تخلفی که در ارتباط با تعامل با ایران داشته است مشکلی پیش نمی‌آید.

 دینار رور باکر نماینده جمهوریخواه ایالت کالیفرنیا با انتقاد از دولت اوباما و برجام که باعث شده است 150 میلیارد دلار پول به ایران داده شود و همچنین با انتقاد شدید و توهین به جمهوری اسلامی ایران و فاسد و خشونت‌طلب خواندن ایران، خواستار اقدامات تنبیهی شدید علیه ایران در کوتاه‌ترین زمان ممکن شد و گفت: بازگرداندن تحریم‌ها باید به تغییر رژیم ایران بینجامد.

در پاسخ جین هارمن گفت:‌ بهتر است در این زمینه و در رابطه با موضوعات داخلی و سیاسی ایران، ملت ایران خودش تصمیم بگیرد که چکار کند و خوش باور نباشیم که می‌توان از بیرون رژیمی را تغییر داد.

در ادامه این نشست، نماینده جمهوریخواه ایالت کارولینای جنوبی  با اشاره به اسناد ادعایی که اخیرا نتانیاهو در ارتباط با فعالیت‌های هسته‌ای ایران رونمایی کرده است، گفت:‌ این مدارک باید مورد بررسی قرار بگیرد.

وی همچنین با ابراز نگرانی از قدرت موشکی ایران، به نفوذ ایران در منطقه اشاره کرد و گفت: طبق برخی از اطلاعات ایران سال گذشته ده‌ها میلیون دلار به حزب‌الله لبنان کمک کرده و 15 هزار موشک در جنوب لبنان مستقر شده است که این امری نگران‌کننده است.

جویس نماینده دموکرات از ایالت فلوریدا نیز با بیان اینکه من مخالف برجام بودم ولی بر اجرایی شدن آن تاکید دارم، تصریح کرد: باید ببینیم که اگر آمریکا از برجام خارج شود چه اتفاقی صورت می‌گیرد.

وی با بیان اینکه نگرانی‌هایی در مورد رفتار ایران در منطقه و جهان وجود دارد، ادامه داد: آمریکا باید در مورد خواسته‌هایش در ارتباط با فعالیت‌های هسته‌ای و موشکی ایران پیام روشنی را به اروپایی‌ها بدهد و این را بگوید که ما اجازه نمی‌دهیم که بعد از پایان مدت مشخص شده در برجام، ایران به سلاح هسته‌ای دست پیدا کند.

وی همچنین از فعالیت‌های موشکی ایران ابراز نگرانی کرد.