۰ نفر

چین برای حفظ و اجرای همه جانبه برجام تلاش می کند

۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۹:۴۷
کد خبر: 270073
چین برای حفظ و اجرای همه جانبه برجام تلاش می کند

سخنگوی وزارت امور خارجه چین در مورد «آینده برجام با وجود تهدید ترامپ مبنی بر خروج از این توافقنامه بین المللی» اظهار کرد پکن همچنان در صدد حفظ و اجرای همه جانبه قرارداد هسته ای ایران موسوم به 'برجام' است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، 'گنگ شوانگ' عصر امروز سه شنبه در نشست خبری خود در پکن افزود: حفظ تمامیت برجام به نفع جامعه جهانی است و به صلح و ثبات منطقه خاورمیانه یاری می‌رساند. 
او در پاسخ به این سئوال که «در صورت خروج آمریکا از برجام، موضع پکن در این زمینه چیست» تاکید کرد چین همچنان با روش های عینی و عادلانه و با مسئولیت پذیری، با طرف های مربوطه، رایزنی نزدیک خود را حفظ کرده و برای حفظ و اجرای برجام تلاش می‌کند.
گنگ تصریح کرد اخیرا طرف های مختلف به برجام توجه زیادی دارند اما پیشتر چین موضع خود را بیان کرده است و روی موضع خود ثابت مانده است.
او گفت: برجام یک توافقنامه چند جانبه است که از طریق مذاکرات مشترک کشورهای آمریکا، روسیه، انگلیس، فرانسه، چین و آلمان و اتحادیه اروپا و ایران به دست آمده است و در قالب قطعنامه شماره 2231 شورای امنیت سازمان ملل نیز تایید شده است.
سخنگوی وزارت امور خارجه چین افزود: همه طرف‌ها باید با تقویت گفت و گو و هماهنگی، به نحو احسن اختلافات را حل و فصل کنند و مجدانه وظایف خود را انجام دهند.
 قرار بود رئیس جمهوری آمریکا روز 22 اردیبهشت ماه جاری (12 مه) درباره تمدید تعلیق تحریم‌های هسته‌ای ایران تصمیم ‌گیری کند که شب گذشته در حساب توییتری خود اعلام کرد تصمیمش در مورد برجام را سه شنبه به وقت تهران اعلام می‌کند.
او هشدار داده است که چنانچه برجام اصلاح نشود از این توافق خارج خواهد شد.
ترامپ که گفته است هنوز کسی از تصمیمش اطلاع ندارد، در نیمه ماه ژانویه امسال و زمانی که اسقاط تحریم های ثانویه مربوط به مسایل هسته ای را تمدید می کرد، گفت که در این توافق نمی ماند اگر اصلاحات مد نظر او انجام نشود.
روسیه و چین در بیانیه ای مشترک بر حمایت کامل خود از اجرای موثر برجام در شکلی که در قطعنامه 2231 شورای امنیت تصویب شده است، تاکید کرده اند. 
سران کشورهای اروپایی و بیش از 120 کشور عضو پیمان منع اشاعه سلاح های هسته ای(ان.پی.تی) نیز از بیانیه روسیه و چین در دفاع از برجام که در دومین نشست کمیته مقدماتی کنفرانس بازنگری پیمان ان.پی.تی منتشر شد، حمایت کرده اند.
دفتر نخست‌وزیری انگلیس نیز با انتشار بیانیه ای با تاکید بر حفظ توافق هسته ای ایران، اعلام کرد که سران انگلیس، فرانسه و آلمان توافق کردند برجام همچنان بهترین گزینه است. 
محور مذاکرات بوریس جانسون وزیر امور خارجه انگلیس در آمریکا نیز موضوع توافق هسته ای ایران بوده است.