۰ نفر

پیام وزیر خارجه آمریکا به اروپا:

نظر ترامپ هنوز هم خروج از برجام است

۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۸:۰۹
کد خبر: 270056
نظر ترامپ هنوز هم خروج از برجام است

شبکه 10 رژیم صهیونیستی به نقل از منابع مطلع گزارش داد وزیر خارجه آمریکا در پیامی به کشورهای اروپایی، تاکید کرده نظر ترامپ هنوز هم خروج از برجام است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، شبکه 10 تلویزیون رژیم صهیونیستی مدعی است که «مایک پامپئو» وزیر خارجه جدید آمریکا به همتایان اروپایی خود پیام داده که تلاش‌های آنها نظر رئیس‌جمهور آمریکا را درباره برجام تغییر نداده است.

پامپئو به اروپایی‌ها تاکید کرده که «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا هنوز هم قصد دارد از توافق هسته‌ای ایران خارج شود و شاید بعد از انجام این کار، واشنگتن مجددا با اروپا مذاکرات را شروع کند.

بر این اساس، وی به اروپایی‌‌ها گفته تفاهم به دست آمده درباره «اصلاح برجام» نظر ترامپ درباره برجام را تغییر نداده و بر تصمیمش تأثیرگذار نیست. با این حال، پامپئو گفته شاید بتوان بعد از اعلام تصمیم ترامپ هم در این مورد گفتگو کرد.

وزیر خارجه آمریکا جمعه گذشته گفته بود که همتایانش در فرانسه، انگلیس و آلمان تفاهمنامه‌ای که برای اصلاح برجام به آن رسیده بودند را نپذیرفته و رئیس‌جمهور امریکا نیز طی چند روز آینده تصمیم خود برای خروج از آن را اعلام خواهد کرد.

منابع مطلع به موضوع می‌گویند پامپئو ضمن تشکر از وزیران خارجه سه کشور مذکور به‌خاطر تلاش‌هایی که برای نگه‌داشتن ترامپ در برجام انجام دادند، اما تاکید کرده بود که رئیس‌جمهور مسیر دیگری را می‌رود.

وی در تماس تلفنی با همتایان اروپایی خود گفته بود که روز گذشته (پنجشنبه) با ترامپ دیدار کرده و مفاد تفاهمنامه مشترک برای اصلاح برجام را به او ارائه داده است. ترامپ اما به گفته که هر اتفاقی بیافتد، تصمیمش درباره توافق هسته‌ای ایران تغییری نمی‌کند.

وزیر خارجه آمریکا همچنین به اروپایی‌ها گفته که خود را برای روزی که ترامپ تصمیمش درباره خروج از برجام را اعلام می‌کند، آماده کنید زیرا شاید پس از آن دوباره بتوانیم برای بهبود توافق مذاکره کنیم.

این در حالی است که کمتر از دو هفته به موعد (22 اردیبهشت) تمدید تعلیق تحریم‌های ایران (ذیل برجام) توسط آمریکا باقی مانده اما «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور این کشور تهدید کرده که اگر «معایب توافق هسته‌ای ایران» برطرف نشود، تحریم‌ها را باز می‌گرداند.

رفع سقف زمانی محدودیت غنی‌سازی ایران، محدود شدن برنامه موشکی ایران و دسترسی نامحدود و بی‌قید و شرط به اماکن نظامی ایران و مقابله با فعالیت‌های منطقه‌ای ایران درخواست‌هایی است که ترامپ مطرح کرده و گفته در صورتی که این خواسته‌ها محقق نشود، در موعد بعدی تمدید تعلیق تحریم‌های هسته‌ای ایران یعنی 12 می (22 اردیبهشت) از این توافق کناره‌گیری می‌کند.

جمهوری اسلامی ایران بارها اعلام کرده که توافق هسته‌ای قابل مذاکره مجدد نیست و تغییر مفاد این توافق، از جمله در زمینه سقف زمانی محدودیت‌ها بر برنامه هسته‌ای را نمی‌پذیرد.