۰ نفر

سخنگوی کاخ سفید:

تصمیم نهایی درباره برجام با ترامپ است

۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۲۳:۰۲
کد خبر: 268795
تصمیم نهایی درباره برجام با ترامپ است

سخنگوی کاخ سفید از پاسخ گفتن به سوالی درباره توافق هسته ای ایران خودداری کرد و گفت: تصمیم نهایی درباره برجام را رئیس جمهوری آمریکا اتخاذ خواهد کرد و اطلاع رسانی می شود.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از  ایرنا، سارا هاکابی سندرز روز پنج شنبه در ابتدای نشست خبری خود با این سوال مواجه شد که محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران امروز پیامی را منتشر کرده و در آن نسبت به خروج از برجام هشدار داده است.
در پیام رئیس دستگاه دیپلماسی ایران که به صورت ویدئویی منتشر شد، آمده است: طی دو سال اول مسئولیتم، بخش اعظم وقت خود را صرف مذاکره با همتایانم از اتحادیه اروپا، روسیه، چین، آلمان، فرانسه، بریتانیا و ایالات متحده کردم. در سال 2015 ما به توافقی جامع درباره برنامه هسته ای ایران موسوم به برجام یا برنامه جامع اقدام مشترک دست یافتیم.
ظریف افزود: در این توافق کشورم پذیرفت به منظور رفع نگرانی هایی که بیشتر مربوط به ایالات متحده بود، گام های مشخص عملی بردارد.
وزیر امور خارجه یادآورد شد: ایالات متحده هم متقابلا متعهد شد تحریم ها را برداشته، مانع تراشی ها در مسیر تجارت با ایران را متوقف کند.
ظریف خاطرنشان کرد: از آنجا که این توافق یک معاهده نبود، نیازی به امضا یا تصویب هیچ یک از طرفین نداشت اما به دلیل تصویب در شورای امنیت سازمان ملل متحد به اتفاق آرا، برای همه الزام آور شد.
وی اضافه کرد: از آن زمان تاکنون آژانس بین المللی انرژی اتمی در 11 نوبت تایید کرده که ایران به همه تعهدات خود در چارچوب توافق عمل کرده است. اما در مقابل ایالات متحده همواره این توافق را نقض کرده است، خصوصا از طریق اعمال فشار بر دیگران برای جلوگیری از انجام فعالیت تجاری با ایران.
وزیر امور خارجه کشورمان تاکید کرد: در طول تقریبا یک سال گذشته شنیده می شود که رئیس جمهوری، ترامپ از این توافق ناراضی است و اکنون به نظر می رسد واکنش برخی کشورهای اروپایی این بوده که به آمریکا امتیازات بیشتری دهند، البته از جیب ما.
قرار است دونالد ترامپ در 12 ماه مه، تصمیم خود را بر اساس قانون داخلی آمریکا، درباره برجام اعلام کند.