۰ نفر

بازی ضد ایرانی بولتون با مهره سوخته منافقین

۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۲۱:۰۸
کد خبر: 268770
بازی ضد ایرانی بولتون با مهره سوخته منافقین

اگر چه برخی رسانه ها مانند فارن پالسی نوشته اند که حضور جان بولتون در کاخ سفید امتیازاتی برای منافقین دارد، اما این سوال وجود دارد که واشنگتن و شخص مشاور امنیت ملی کاخ سفید چقدر به این گروهک نیاز دارند و تا کجا حاضرند هزینه های این حمایت را بپردازند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از  ایرنا، هرچند ایالات متحده تا همین اواخر از هرگونه رابطه با این گروهک دوری می کرد، اما اکنون، با حضور کابینه ای مملو از مخالفان ایران و به ویژه با حضور بولتون، امتیازات ویژه ای در انتظار گروهک منافقین خواهد بود؛ آنها راحت تر می توانند با کاخ سفید ارتباط بر قرار کنند. 
بولتون مدت ها مدافع سازمان مجاهدین خلق ایران بوده و در چندین رویداد آنها سخنرانی کرده است. این سازمان تروریستی پس از انقلاب 1357 با انجام ترورهای کور و قتل صدها غیرنظامی، دیگر توجیهی برای حضور خود در ایران نداشت و در سال های نخست پس از انقلاب به کمک «صدام حسین» دیکتاتور عراق، اعضای آن به تدریج در سراسر اروپا و ایالات متحده پراکنده شدند. 
هر چند در گزارش فارن پالسی تلاش می شود در مصاحبه با تعدادی از تحلیل گران، وزن گروهک منافقین سنجیده شود و به صراحت بر منفور بودن این تشکیلات در میان مردم ایران تاکید می شود اما نمی توان به طور دقیق گفت که آمریکای ترامپ چقدر روی منافقین حساب باز کرده است. 
معاون سیاست خارجی کنگره می گوید که با شناخت سیاست ها و مواضع این گروهک، «بولتون مستقل از مجاهدین خلق است و آنها کمترین دسترسی را به کاخ سفید خواهند داشت.»
تردیدی نیست که شخص بولتون در سمت مشاور ترامپ روابطی با منافقین داشته است. او در ژوئیه 2017 در پاریس در نشست گروهک منافقین شرکت کرد و از ضرورت براندازی حکومت ایران گفت اما به نوشته فارن پالسی به نقل از برخی ناظران، مشخص نیست که او اکنون همین نگاه را به منافقین داشته باشد؛ وانگهی نمی توان از انگیزه های مالی بولتن و سایر حضار در میتینگ منافقین نیز غافل ماند.
گزارش شده است این گروهک برای سخنرانی هر کدام از مقامات آمریکایی تا 50 هزار دلار پرداخت می کنند. گفته می شود بولتون نیز برای سخنرانی های خود مبالغ هنگفتی دریافت می کرد اما هیچ گاه مبلغ آن را فاش نکرد. 
«کریم سجادپور»، یکی از فعالان بنیاد صلح کارنگی می گوید: من معتقدم، تعاملات بولتون با مجاهدین خلق بالاتر از منافع مالی است. مجاهدین خلق ممکن است دارای یک مکتب فکری عقب مانده باشند اما در هر صورت دشمن، دشمن بولتون بشمار می آید و از طرفی پرداخت های سخاوتمندانه ای هم دارند. 
«باربارا اسلاوین» رئیس گروه «پیشگام ایران» در اندیشکده شورای آتلانتیک در خصوص نقش این گروهک در آینده ایران، می گوید: آنها هرگز جنبشی برای تغییر رژیم ایران نخواهند بود. اگر چه بسیاری از ایرانی ها مشتاق تغییر هستند، اما نمی خواهند زیر سلطه مجاهدین خلق باشند. 
بر اساس این گزارش، بولتون و تیم امنیت ملی کاخ سفید می دانند که منافقین جایگاهی در افکار عمومی مردم ایران ندارند اما بر این باورند که هنوز می توان از این گروه به عنوان ابزاری مهم برای تحت فشار قرار دادن و آزار حکومت ایران استفاده کرد.
در نهایت «آریانا طباطبایی» استاد دانشگاه جرج تاون و تحلیلگر امور ایران در این مورد به فارن پالسی گفت: فعالیت های این گروهک در طول جنگ ایران و عراق و دیگر اقدامات تروریستی، سبب انزوای این گروهک در میان مردم ایران شده است و شاید اگر بولتون به سمت مشاور امنیت ملی کاخ سفید انتخاب نمی شد، این گروهک گوشه گیرتر از همیشه می شد، هرچند بازهم با روی کار آمدن وی، نمی توان اطمینان خاطر داشت که منافقین، جایگاه خاصی پیدا کنند. 
می توان گفت بازی بولتن با مهره منافقین، اگر چه به علت منفور بودن نزد افکار عمومی و اقدامات تروریستی آنها، محدود به اقداماتی ایذایی خواهد بود، اما به خاطر حساسیت شدید مردم ایران به این مساله، همین بازی محدود هم می تواند هزینه های سنگینی برای آمریکایی ها داشته باشد.