۰ نفر

پمپئو:در حال تصمیم گیری درباره نواقص برجام هستیم

۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۲۰:۱۷
کد خبر: 268558
پمپئو:در حال تصمیم گیری درباره نواقص برجام هستیم

وزیر خارجه آمریکا در آئین ادای سوگند در این مسئولیت، به موضوع برجام اشاره کرد و گفت در حال تصمیم گیری برای برداشتن گام های بعدی در رفع نواقص برجام هستیم.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، مایک پمپئو روز چهارشنبه در آئین ادای سوگند در مسئولیت وزارت خارجه که با حضور دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا و مایک پنس معاون اول وی برگزار شد، این ادعا را مطرح کرد.
وی افزود: ما کارهای بزرگ دیپلماتیکی در مقابله همه اقدامات ستیزه جویانه ایران انجام داده ایم.
اظهارات وزیر خارجه جدید آمریکا درباره ایران و برجام که تاییدی بر رویکرد ایران ستیزانه وی است، در حالی مطرح شد که 10 روز دیگر قرار است دونالد ترامپ رئیس جمهوری این کشور، تصمیم خود را درباره برجام و تمدید اسقاط تحریم های ثانویه آمریکا که به موجب این توافق بین المللی انجام شده بود، اعلام کند.
ترامپ در ماه ژانویه اعلام کرده بود که او دیگر حاضر به ماندن در این توافق نیست مگر آن که اصلاحات مورد نظر وی اعمال شود.
اروپا، روسیه و چین مخالف برچیده شدن برجام هستند وجمهوری اسلامی ایران تاکید کرده است در صورتی که از منافع این توافق بین المللی بهره مند نشود، در آن نخواهد ماند.
وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران هم نسبت به خروج احتمالی آمریکا از برجام هشدار داد و تصریح کرد ایران گزینه های مختلفی در قبال تصمیم های احتمالی دولت آمریکا دارد که این اقدام و واکنش جامعه بین المللی به حرکت آمریکا، برای کاخ سفید ناخوشایند خواهد بود.
حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رئیس جمهوری ایران هم در تماس تلفنی با امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه تصریح کرد که ایران محدودیت هایی فراتر از تعهدات برجامی خود نمی پذیرد و این توافق نمی تواند یک خط کم یا زیاد شود.
پمپئو در ادامه اظهارات خود به ضربه زدن به داعش در عراق و سوریه اشاره کرد و البته از حامیان مالی تروریسم که شرکای تجاری آمریکا هستند، نامی نبرد.
چندی پیش، ترامپ در دیدار امیر قطر تصریح کرد که سعودی ها، اماراتی ها و قطری ها حامیان مالی تروریسم بوده اند و البته مدعی شد که آن ها در حال توقف این کار هستند.
وزیر خارجه جدید آمریکا به تصمیم دیگر رئیس جمهوری آمریکا مبنی بر انتقال سفارت این کشور در سرزمین های اشغالی به قدس هم اشاره کرد و گفت: ما به زودی سفارت خود در اسرائیل را به قدس منتقل خواهیم کرد.
این اقدام آمریکا در به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی با مخالفت های گسترده جهانی مواجه شده است اما آمریکا بی توجه به تمام قطعنامه های شورای امنیت و مجمع عمومی سازمان ملل متحد، بر انجام این کار اصرار دارد.
از دیگر موضوعات مطرح شده در سخنرانی پمپئو، رابطه تجاری با چین بود که گفت: ما در حال ایجاد رابطه عادلانه و متقابل اقتصادی با چین و حفاظت از مالکیت معنوی خود هستیم.
رئیس جمهوری آمریکا با اعمال تعرفه های تجاری بر برخی کالاهای وارداتی از چین، نوعی جنگ تجاری را با این کشور آغاز کرده است.