۰ نفر

با هدف انتقال ۱۵:۷۵میلیارد متر مکعب گاز روسیه به ترکیه

نصب لوله خط اول انتقال گاز "جریان ترک" پایان یافت

۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۷:۴۹
کد خبر: 268386
نصب لوله خط اول انتقال گاز "جریان ترک" پایان یافت

شبکه ان.تی.وی ترکیه به نقل از آلکسی میلر رئیس شرکت گازپروم روسیه اعلام کرد که لوله گذاری خط اول انتقال گاز 'جریان ترک' پایان یافته است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، عملیات احداث دو خط لوله انتقال گاز 'جریان ترک' با هدف تامین گاز ترکیه و اروپا از حدود 10 ماه پیش در سواحل ترکیه و روسیه آغاز شد و طی ماه های گذشته بخش دریایی خط لوله اول که تامین کننده گاز ترکیه خواهد بود، در حال احداث بوده است.

عملیات احداث بخش دریایی این خط لوله در بستر دریای سیاه با استفاده از کشتی 48 هزار تنی پایونییرینگ اسپریت به عنوان بزرگترین شناور لوله گذاری دریایی جهان و با لوله گذاری روزانه 5.7 کیلومتر انجام شده است.

این دو خط لوله با هدف انتقال گاز از هر کدام از خطوط به میزان 15.75 میلیارد متر مکعب و در مجموع 31.5 میلیارد متر مکعب گاز طبیعی روسیه به ترکیه و اروپا در حال احداث بوده و خط اول آن در اواخر سال میلادی آینده به بهره برداری می رسد.

خط دوم 'جریان ترک' نیز گاز روسیه را از طریق خاک ترکیه به کشورهای اروپایی منتقل خواهد کرد و هم اکنون مذاکره برای بررسی منطقه انتقال به اروپا از طریق مرزهای ترکیه با بلغارستان و یا یونان ادامه دارد.

بنا به اعلام رسانه های ترکیه، رئیس شرکت گازپروم روسیه گفته است که احداث این دو خط لوله، نقش مهمی در تامین انرژی ترکیه و اروپا خواهد داشت.

در جریان احداث خط اول پروژه انتقال گاز 'جریان ترک' یکهزار و 161 کیلومتر لوله گذاری انجام شده که 910 کیلومتر آن در زیر دریای سیاه بوده است.

اولین گاز به خط اول این شبکه در منطقه کیی کوی در سواحل دریای سیاه در حوالی شهر استانبول ترکیه در اواخر سال 2019 تزریق می شود.

بنا به اعلام ان.تی.وی ترکیه، هزینه احداث این خط لوله هفت میلیارد دلار اعلام شده و تمام مجوزهای احداث خط دوم نیز صادر شده و عملیات احداث بخش خشکی احداث خط دوم در خاک ترکیه نیز آغاز شده و بخش روسی و دریایی این خط هم اواخر سال 2019 به اتمام می رسد.

910 کیلومتر از این خطوط لوله در زیر آبهای دریای سیاه احداث می شود و 260 کیلومتر آن نیز در خشکی به اجرا در می آید.

توافقنامه احداث خط لوله 'جریان ترک' در اکتبر 2016 توسط مقامات ترکیه و روسیه در استانبول امضا شد و قرار است پس از تکمیل خط اول آن، سالانه 15.75 میلیارد مترمکعب گاز روسیه به ترکیه منتقل شود.