۰ نفر

در کنفرانس خبری مشترک با وزیر خارجه عربستان

پامپئو: برجام اصلاح نشود از آن خارج می‌شویم

۹ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۹:۲۶
کد خبر: 267889
پامپئو: برجام اصلاح نشود از آن خارج می‌شویم

وزیر خارجه آمریکا در سفر به عربستان سعودی با وزیر خارجه این کشور در یک کنفرانس خبری مشترک حضور یافت و به خروج از برجام تهدید کرد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از فارس، «مایک پامپئو» وزیر خارجه جدید آمریکا که عصر دیروز وارد ریاض شده بود، امروز پس از دیدار با «ملک سلمان» پادشاه این کشور در یک کنفرانس خبری مشترک با «عادل الجبیر» حاضر شد.

 وزیر خارجه عربستان در این کنفرانس خبری با اشاره به دیدارهای سازنده پامپئو با مقامات سعودی از روز گذشته اظهار داشت که گفت‌وگو با پامپئو سازنده و مثبت بوده و در این دیدارها علاوه بر گفت‌وگو  درباره روابط دوجانبه و ضرورت تقویت آن،  درباره چالشهای منطقه به ویژه در لبنان، سوریه حمایت از عراق، دخالت‌های منفی ایران در منطقه، وضعیت در یمن، حمایت از 5 کشور در ساحل آفریقا و بحران لیبی نیز رایزنی شد. درباره ایران همان طور که پیش از این نیز گفته بودیم؛ ریاض سیاست‌های «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا درباره ایران بویژه درباره اصلاح توافق هسته‌ای با این کشور را تایید می‌کند.

وی تهدید کرد که باید تحریم‌های جدیدی علیه ایران به دلیل حمایتش از تروریسم و دخالت در امور کشورهای دیگر اعمال شود.

وزیر خارجه آمریکا نیز بدون اشاره به اقدام عربستان در کشتار مردم بی‌گناه یمن و بمباران مناطق مسکونی در این کشور و نیز دخالت‌های مستمر آن در امور کشورهایی چون سوریه، عراق، بحرین و ...از ملک سلمان و ولی‌عهدش برای میزبانیشان تقدیر کرد و ضمن تایید گزارش الجبیر درباره محورهای گفت‌وگویش با مقامات سعودی از جمله ملک سلمان و بن سلمان اظهار داشت: عربستان شریکی اساسی برای آمریکا به شمار می‌رود و امنیت این کشور برای ما بسیار اهمیت دارد.

پامپئو ادعا کرد: ایران امنیت و ثبات منطقه را کاملا از طریق شبه نظامیانش و حمایتش از سازمانهای تروریستی و تجهیز حوثی‌های یمن به سلاح، متزلزل کرده است و این کشور بزرگترین حامی تروریسم در منطقه است لذا ما از فعالیت‌های تروریستی‌اش در منطقه چشم‌پوشی نخواهیم کرد.  واشنگتن آماده حمایت از عربستان برای مقابله با تروریسم است و از چشم‌انداز 2030 این کشور برای پیشرفت حمایت می‌کند.

وی با این ادعا که شکل کنونی توافق هسته‌ای با ایران تضمین‌های لازم را برای جلوگیری از دستیابی این کشور به سلاح‌هسته‌ای نمی‌دهد افزود: ما به کار با شرکای خود برای اصلاح برجام ادامه خواهیم داد و همان طور که رئیس‌جمهور ما گفته است، اگر نتوانیم توافق هسته‌ای با ایران را اصلاح کنیم، از آن خارج خواهیم شد.

وزیر خارجه آمریکا افزود: ایران پس از امضای توافق هسته‌ای بسیار بد رفتار کرد و در یمن به حمایت از حوثی‌ها و خشونت آنها از طریق تجهیز آنها به اسلحه و آموزش آنها ادامه داد و این امر نقض آشکار قوانین سازمان ملل است. حوثی‌ها به صورت سازماندهی شده به سوی عربستان موشک شلیک می‌کنند و دریانوردی بین‌المللی در دریای سرخ را تهدید می‌کنند. لذا ما از عربستان سعودی حمایت خواهیم کرد.

وی در ادامه اظهاراتش پس از تاکید بر حمایت نظامی عربستان در مقابل انصارالله گفت که از سازش سیاسی در یمن و تلاش‌های فرستاده سازمان ملل به این کشور برای حل و فصل سیاسی بحران در این کشور برای جلوگیری از جنگ داخلی  در آن حمایت می‌کند.