۰ نفر

بیانیه مشترک سران، شامل خلع سلاح کامل هسته‌ای است

۸ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۲:۲۲
کد خبر: 267520
بیانیه مشترک سران، شامل خلع سلاح کامل هسته‌ای است

برای نخستین بار رسانه های گروهی کره شمالی آشکارا اخباری را در باره تعهد این کشور به خلع سلاح هسته ای منتشر و اعلام کردند بیانیه مشترک سران، خلع سلاح کامل هسته ای را هم شامل می شود.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، رسانه های دولتی کره شمالی از جمله خبرگزاری رسمی این کشور نوشتند که در بیانیه مشترک سران دو کره، موضوع غیراتمی شدن به صورت کامل مطرح شده است.

رسانه های کره شمالی اصولا از پرداختن به چنین مواردی با این صراحت خودداری می کنند اما به نظر می رسد این کشور در تلاش است تا موضوع برقراری رژیم دایمی صلح در شبه جزیره کره را علنی کند.

همزمان 'کیم جونگ اون' رهبر کره شمالی به دنبال پایان اجلاس سران در بازگشت به 'پیونگ یانگ' گفت که «دوران خصومت پایان یافته و عصر صلح نوین شروع شده است».

او تاکید کرده که دستاوردهای مهمی در جریان سفر به کره جنوبی داشته و در اجلاس با رییس جمهور کره جنوبی در باره موضوعات مختلف رایزنی کرده که بسیار مثبت بوده است.

امروز خبرگزاری یونهاپ کره جنوبی هم نوشت که دو طرف موافقت کرده اند تا ساخت جاده ها و راه های ریلی بین دو کشور را از سربگیرند.

توافق دیگر دو کشور این است که بجای اقدامات نظامی خصمانه در دریای زرد از این پس این منطقه را به ناحیه ماهیگیری صلح آمیز تبدیل کنند.

در تحولی دیگر 'مایک پمپئو' وزیر خارجه جدید آمریکا که به بروکسل سفر کرده است گفت که به نظر می رسد کره شمالی در مذاکرات بسیار جدی است.

وی بر اساس گزارش های رسانه ای در روزهای 30 مارس و اول آوریل به طور محرمانه در پیونگ یانگ با رهبر کره شمالی در باره دیدار کیم جونگ اون و دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا گفت و گو کرده است.

با شروع عصر تازه ای از روابط دو کره، به نظر می رسد دو کشور عزم خود را برای امضای معاهده صلح راسخ کرده اند و قرار است در زمینه های ورزشی و فرهنگی نیز همکاری های بیشتری داشته باشند.

اجلاس سران دو کشور روز گذشته در روستای مرزی پانمونجوم برگزار شد.