۰ نفر

۲ سناتور آمریکایی خواستار توضیح در خصوص همکاری‌های هسته‌ای با ایران شدند

۷ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۹:۲۰
کد خبر: 267395
۲ سناتور آمریکایی خواستار توضیح در خصوص همکاری‌های هسته‌ای با ایران شدند

مارکو روبیو و تد کروز، دو سناتور جمهوری‌خواه آمریکایی در نامه‌ای به وزارت امور خارجه و وزارت انرژی این کشور خواستار ارائه جزئیات در خصوص همکاری صلح‌آمیز هسته‌ای با ایران ذیل برجام شدند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، چهارشنبه گذشته، مارکو روبیو و تد کروز، دو سناتور جمهوری‌خواه آمریکایی در نامه‌ای به وزارت امور خارجه و وزارت انرژی این کشور خواستار ارائه جزئیات در خصوص همکاری صلح‌آمیز هسته‌ای با ایران ذیل برجام شدند.

بنابر گزارشی که «ویکلی استاندارد» منتشر کرده، دو سناتور آمریکایی مذکور خواستار توضیح در خصوص اقدامات صورت‌گرفته ذیل بخشی از توافق هسته‌ای وین شده‌اند که بر اساس آن امکان پروژه‌های صلح‌آمیز هسته‌ای بین ایران و دیگر کشورها از جمله کشورهای اروپایی را مطرح می‌کند. یک بیانیه اتحادیه اروپا که ماه گذشته صادر شد، نشان می‌داد که تلاش‌هایی در این خصوص صورت پذیرفته و اکنون کروز و روبیو می‌خواهند بدانند که چه چیزی در ادامه رخ داده است.

نامه مزبور ادعا می‌کند: «تدابیر برجام مبنی بر تحقق همکاری صلح‌آمیز هسته‌ای ... همواره مبهم و بحث‌برانگیز بوده است.»

به گفته کروز و روبیو که هر دو دارای سوابق اظهارنظرهای ضدایرانی هستند، «مقامات دولت قبل مکررا از ارائه توضیحات به کنگره در خصوص تکالیف و محدودیت‌هایی که بر آمریکا و دیگر شرکای این کشور در گروه 1+5 اعمال شده، امتناع کرده‌اند.»

این دو سناتور آمریکایی خواستار توضیح در خصوص این موارد شده‌اند که وظایف هر کدام از طرف‌ها برای مشارکت در همکاری‌های صلح‌آمیز هسته‌ای با ایران دارند چیست و هر یک از طرف‌ها در این زمینه تاکنون چه کرده‌اند و چه تراکنش‌های مالی در خصوص چنین همکاری‌هایی صورت پذیرفته است؟

این نامه در حالی صادر شده که دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در ضرب الاجلی خواستار اصلاح برجام شده است. ترامپ گفته است که اگر اروپایی‌ها با اصلاح آنچه وی ایرادات برجام خوانده موافقت نکنند، از این توافق خارج می‌شود.

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران اخیر در جریان سفر نیویورک اعلام کرد که اگر واشنگتن از برجام خارج شود، به احتمال زیاد ایران نیز تصمیم به خروج از این توافق خواهد گرفت.