۰ نفر

وزیران امور خارجه ناتو موضوع برجام را بررسی می کنند

۷ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۴:۰۹
کد خبر: 267356
وزیران امور خارجه ناتو موضوع برجام را بررسی می کنند

وزیران امور خارجه کشورهای عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در جلسه امروز جمعه در بروکسل در کنار موضوعات مختلف درباره توافق هسته ای جامعه بین المللی با ایران موسوم به برجام نیز گفت وگو خواهند کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا ، 'ینس استولتنبرگ' دبیر کل ناتو در کنفرانس خبری روز گذشته (پنجشنبه ) در کنفرانس خبری پیش از نشست امروز وزیران خارجه اعلام کرد که موضوع برجام از جمله مسائل مورد بحث در نشست روز جمعه خواهد بود.

وی گفت: ما در زمان حصول توافق هسته ای در سال 2015 از آن استقبال کردیم و بر اهمیت اجرای کامل برجام تاکید کرده ایم و اعتقاد داریم که این توافق ایران را از تولید سلاح هسته ای دور می کند و این مساله برای امنیت متحدان ناتو حائز اهمیت است.

دبیر کل ناتو مدعی شد: موضوعات دیگری مانند برنامه موشک بالستیک ایران که موجب نگرانی زیادی است و همچنین تلاش های ایران برای بی ثبات کردن منطقه ، حمایت از گروه های تروریستی و تهدید ایران برای آزادی ترددهای دریایی ، در توافق هسته ای پوشش داده نشده است . ما درباره برنامه موشکی ایران و سایر فعالیت های ایران در منطقه نگرانی داریم و پرداختن به نگرانی هایی که در برجام پوشش داده نشده حائز اهمیت است و من از همه تلاش ها برای پرداختن به مساله موشکی ایران استقبال می کنم.

وی ضمن تاکید بر اجرای کامل برجام گفت: ناتو در موقعیتی نیست که درباره این مساله قضاوت کند و این بر عهده آژانس بین المللی انرژی اتمی است.

این درحالی است که این آژانس تا کنون 10 بار پایبندی کامل ایران را به توافق هسته ای را تائید کرده است.

نشست روز جمعه وزیران خارجه ناتو آخرین جلسه ای است که در ساختمان قدیمی این سازمان برگزار می شود که در 50 سال گذشته محل استقرار ناتو بوده است. هایکو ماس وزیر امور خارجه آلمان و مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا نیز برای اولین بار در نشست وزیران خارجه ناتو حضور یافته اند. پمپئو تنها چند ساعت پس از دریافت اعتماد از مجلس سنا آمریکا عازم بروکسل شد. وی در جلسات بررسی صلاحیت در کمیته روابط خارجی سنا اعتراف کرد که ایران نه پیش از برجام و نه پس از آن در حال حرکت به سمت تولید سلاح هسته ای نبوده است. 'جیمز متیس' وزیر دفاع آمریکا نیز روز گذشته گفت که دولت آمریکا هنوز تصمیم نهایی درباره برجام را اتخاذ نکرده است. 'دونالد ترامپ' رئیس جمهوری آمریکا مدعی شده که اگر ایرادهای ادعایی در برجام اصلاح نشود در روز 12 می (22 اردیبهشت) از تمدید تعلیق تحریم ها خودداری و از برجام خارج می شود.