۰ نفر

تحریم های آمریکا علیه روسیه، هند را دچار مشکل کرد

۵ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۷:۳۷
کد خبر: 266979
تحریم های آمریکا علیه روسیه، هند را دچار مشکل کرد

تحریم های آمریکا علیه صادرات تجهیزات نظامی روسیه سبب توقف قرارداد 6 میلیارد دلاری هند با مسکو جهت خرید سامانه موشکی اس 400 شده است.

به گزارش روزنامه هندوستان تایمز، کارشناسان معتقدند که این تحریم ها می توانند خریدهای نظامی سایر متحدان آسیایی آمریکا از روسیه را نیز متوقف کنند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، بر اساس قانون جدید آمریکا که توسط دونالد ترامپ رئیس جمهور این کشور در ماه آگوست سال گذشته امضا شد، هر کشوری که با بخش های دفاعی و نظامی روسیه همکاری کند شامل تحریم های آمریکا خواهد شد.

آمریکا مدعی است که این قانون برای مجازات ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه به دلیل الحاق کریمه به روسیه، شرکت در جنگ سوریه و دخالت در انتخابات سال 2016 آمریکا وضع شده است.

اما متحدان آمریکا که تجهیزات نظامی روسیه را خریداری می کنند نیز شامل تحریم های جدید این کشور علیه روسیه خواهند شد.

یکی از متحدان آمریکا هند است که قصد دارد سامانه موشکی اس 400 را از روسیه خریداری کند. هند اعلام کرده است این سامانه برای توانایی دفاعی این کشور بسیار ضروری است و یک اقدام بازدارنده بزرگ در مقابل چین و پاکستان است.

اندونزی و ویتنام که از متحدان منطقه ای آمریکا هستند نیز تجهیزات نظامی خود را از روسیه خریداری می کنند. جاکارتا اخیرا یک قرارداد به ارزش 1.4 میلیارد دلار برای خرید جنگنده سوخوی با روسیه امضا کرده است. ویتنام نیز به دنبال خرید بمب افکن های بیشتر از روسیه است.

شرکت های' دفاع هوایی المز آنتی' که تولید کننده سامانه اس 400 است و همچنین'روسو برون اکسپورت' در لیست تحریم های آمریکا قرار گرفته اند.

آبیجنان راج یک کارشناس مسائل دفاعی هند در دهلی نو در این خصوص به این روزنامه گفت که خریدهای بزرگ نظامی از روسیه از نظر کشورهای غربی غیرقابل قبول است.

روابط روسیه و غرب در حال حاضر در پایین ترین سطح خود قرار دارد. هند به دنبال همگرایی با غرب از جمله آمریکا است. تهاجم نظامی آمریکا علیه مراکزی در سوریه در ماه جاری، روابط روسیه و آمریکا را دچار تنش بیشتری کرده است.

یک مقام روسی گفت: پیشرفت در قرارداد سامانه موشکی اس - 400 به نیت شفاف و اعتماد همکاران هندی ما بستگی دارد.

مقامات هندی معتقدند اثر تحریم های آمریکا علیه روسیه گسترده تر از آنچه در نظر گرفته شده خواهد بود.

آنها می گویند مساله عدم توانایی هند برای خرید تجهیزات نظامی روسیه برای ارتش خود، بسیار اهمیت دارد زیرا بدون قطعات روسی و کمک های حمایتی این کشور، کشتی ها و هواپیماهای هندی قادر به عملیات نخواهند بود و نخواهند توانست همانطور که آمریکا می خواهد تامین کننده بزرگ امنیت در منطقه باشند.

یکی از موضوعات مهم در همکاری راهبردی هند و آمریکا در زمینه تکنیکی و نظامی است. از سال 2011 تاکنون آمریکا به منافع خود در بازار دفاعی هند واقف شده و تلاش کرده است به دومین تامین کننده نظامی هند پس از روسیه تبدیل شود. در سال 2012، ایالات متحده و هند یک سند همکاری نظامی و فنی امضا کردند. از سال 2008 تاکنون فروش سلاح ایالات متحده در هند از حدود 1 میلیارد دلار به بیش از 15 میلیارد دلار افزایش یافته است.

جیمز متیس وزیر دفاع آمریکا، در طول آخرین سفر خود به هند، بر آمادگی ایالات متحده جهت ادامه این همکاری ها تاکید کرد که این امر توسط نیرمالا سیتارامان وزیر دفاع هند، مورد تأیید قرار گرفت.

روابط دفاعی هند و آمریکا در حال افزایش است در حالی که هر دو کشور اعلام کرده اند که متعهد به افزایش این روابط هستند. در این راستا آمریکا در سال 2016 هند را به عنوان 'همکار ارشد دفاعی' خود معرفی کرد.

هند و آمریکا همچنین یک توافقنامه برای استفاده از پایگاههای زمینی ،هوایی و دریایی یکدیگر برای انجام تعمیرات و تدارکات امضا کردند.

آمریکا در سال 2016 یک واحد ویژه در پنتاگون برای گسترش روابط دفاعی با هند ایجاد کرده است.

هند که یکی از بزرگ ترین خریداران دفاعی آمریکا محسوب می شود قصد دارد با دریافت تکنولوژی های پیشرفته بر سواحل 7500 کیلومتری خود در اقیانوس هند کنترل بیشتری داشته باشد.