۰ نفر

ظریف: دولت ترامپ هیچ وقت در برجام نبوده است

۲ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۲۰:۰۸
کد خبر: 266193
ظریف: دولت ترامپ هیچ وقت در برجام نبوده است

وزیر امور خارجه ایران درباره احتمال خروج آمریکا از توافق هسته‌ای گفت که «دولت ترامپ هیچ وقت در برجام نبوده است.»

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از تسنیم، «محمد جواد ظریف»، وزیر امور خارجه ایران در مصاحبه با المانیتور در پاسخ به سوالی درباره واکنش احتمالی ایران به خروج احتمالی دولت آمریکا از توافق هسته‌ای، گفت: دولت ترامپ هیچ وقت در برجام نبوده است. آنها در 15 ماه گذشته سعی کردند مطمئن شوند که ایران از منافع اقتصادی برجام بهره‌مند نشود، بنابراین هر کاری که آنها طی سه هفته آتی می‌کنند تفاوتی با گذشته نخواهد داشت. بواسطه سیاستهایی که آنها طی 15 ماه گذشته پیگیری کرده‌اند، تاثیرات اقتصادی بر ایران را کاهش داده‌اند. بنابراین این به ما توجیه لازم برای تصمیم‌گیری بر اساس منافع ملی‌مان را خواهد داد، مبنی بر اینکه در توافق بمانیم یا نمانیم.

ظریف ادامه داد: اگر ما تصمیم به خروج از برجام بگیریم، این موضوع توسط برجام و در نگاه جامعه بین المللی کاملا قابل توجیه خواهد بود. این موضوع همچنان آمریکا را به عنوان طرفی غیرقابل اعتماد - نه تنها غیرقابل پیش بینی، بلکه غیرقابل اعتماد - منزوی خواهد کرد. جامعه بین المللی متوجه خواهد شد که ایران نمی تواند یکجانبه و بدون طرف مقابل به اجرای توافق ادامه دهد. بنابراین من بر این باورم که این موضوع حتی از تبعات اقتصادی منفی علیه ایران خواهد کاست. 

وزیر امور خارجه ایران ادامه داد: به موازات این، چون آنچه ما قادر بوده ایم در خصوص برجام در زمینه تحقیق و توسعه انجام دهیم، ما می توانیم برنامه هسته ای را به نحو پیشرفته‌تری از سر بگیریم، که همچنان برای مقاصد صلح آمیز، اما پیشرفته‌تر باشد. خب، این یکی از گزینه های پیش روی ایران و احتمالا جدی‌ترین آنهاست.

ظریف در پاسخ به سوالی در خصوص تلاش سران آلمان و فرانسه برای افزایش فشار علیه ایران در زمینه موشکی و منطقه‌ای، که با هدف متقاعد کردن آمریکا به منظور باقی ماندن در برجام صورت می گیرد، گفت: من فکر می کنم که این یک سیاست منحرفی است. آنها باید از فرصت دیدار با ترامپ در راستای تشویق کردن وی به پایبندی به تعهدات آمریکا در برجام استفاده کنند، نه اینکه سعی کنند او را راضی کنند، چون بواسطه تلاش برای راضی کردن وی، ترامپ گامهای بیشتری را در مسیر اشتباه خواهد برداشت. من بر این باورم که اگر آنها منافع خود و منافع اروپا را در سر دارند، باید از این امکان برای تشویق وی، نه فقط برای ماندن در توافق بلکه برای اجرای سهم خود از برجام با حسن نیت، تشویق کنند.

ظریف در ادامه گفت: حضور صرف آمریکا در برجام کافی نیست و آمریکا باید یک شریک فعال و با حسن نیت در توافق باشد، که نبوده است؛ حداقل از زمانی که ترامپ به کاخ سفید آمده، نبوده است. 

خبرنگار المانیتور در ادامه به دیدار احتمالی ترامپ و رهبر کره شمالی اشاره کرد و پرسید که ایران تحت چه شرایطی دیدار با ترامپ را مد نظر خواهد داشت. ظریف در پاسخ گفت: فکر می کنم که هر گونه تعاملی، مشخصا با ایران، نیازمند احترام است، و زمانی که ترامپ آماده باشد تا بخشی از این [احترام] را نشان دهد.

ظریف پیشتر در مصاحبه با شبکه خبری سی‌بی‌اس گفته بود که ایران آنچه را «توافق جانبی» اروپایی‌ها با آمریکا خوانده می‌شود، نخواهد پذیرفت.

«مارگارت برنان»، خبرنگار «سی‌بی‌اس» از ظریف پرسید: «در صورتی که آمریکا و متحدانشان برای رفع برخی از نگرانی‌های رئیس‌جمهور ترامپ به یک توافق جانبی در حاشیه برجام برسند شما آن را خواهید پذیرفت؟»

ظریف گفت: «نه. چون مهم است که اروپایی‌ها ایالات متحده را به توافق هسته‌ای پایبند کنند. این آمریکا بوده که به توافق پایبند نبوده است.»

وزیر خارجه ایران در بخش دیگری از این مصاحبه به سوالات مارگارت برنان درباره رد درخواست دیدار با ترامپ از سوی حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران پاسخ داد. 

برنان پرسید: «رئیس‌جمهور ترامپ پیشنهاد دیدار با رئیس‌جمهور شما در سازمان ملل را داد اما رئیس‌جمهور روحانی پاسخ منفی داد.»

ظریف گفت: «او (ترامپ) سخنرانی بسیار منفی و توهین‌آمیزی را در صحن مجمع عمومی سازمان ملل انجام داد و در حین انجام آن سخنرانی، آنها به ما نزدیک شدند. اعتقاد ما این است که اولین لازمه هر گونه دیدار دوجانبه احترام دوجانبه است و اگر رئیس‌جمهور آماده نیست این کار را انجام دهد، دیدار باعث ایجاد هیچ نتیجه مثبتی نخواهد شد.»

وزیر خارجه ایران در پاسخ به این سوال سی‌بی‌اس که «آیا شما در حل حاضر موافق دیدار میان سران دو کشور هستید؟» گفت: «ما در چارچوب توافق هسته‌ای ساز و کارهایی برای دیدار میان مقام‌های کشورمان داریم و همین الان هم این دیدارها انجام می‌شوند. باید ببینیم این دیدارها نتایج مثبت لازم را به همراه دارند یا خیر.»

 ظریف درباره احتمال دیدار خودش با «مایک پامپئو»، گزینه پیشنهادی ترامپ برای تصدی سمت وزیر خارجه آمریکا هم به این شبکه خبری گفت: «همان‌طور که گفتم لازمه هر نوع تعامل بین‌المللی، احترام دوجانبه است. باید منتظر باشیم ببینیم چه می‌شود.»