۰ نفر

روسیه بویینگ را تحریم می‌کند

۲۵ فروردین ۱۳۹۷، ۱۳:۳۱
کد خبر: 264185
روسیه بویینگ را تحریم می‌کند

شورای فدرال روسیه قصد دارد، در قالب تصویب قانون جدید در پاسخ به تحریم‌های آمریکا، صادرات تیتانیوم به آمریکا برای شرکت هواپیما‌سازی بوئینگ را متوقف کند.

به گزارش راشاتودی، سرگی ریابوخین، یکی از نمایندگان دومای روسیه اعلام کرد: مجلس فدرال این کشور قصد دارد در قالب قوانین جدید، تحریم‌های علیه این کشور را پاسخ دهد که احتمالاً در قالب این طرح صادرات قطعات تیتانیومی به آمریکا و به مقصد شرکت هواپیماسازی بوئینگ را متوقف کند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، این مقام روس تأکید کرد: تیتانیوم یکی از عناصر کمیاب در جهان است که روسیه به آمریکا صادر می‌کند و در چرخه تولید هواپیمای بوئینگ بسیار مهم هستند.

این سناتور روس گفت: روسیه همچنین می‌تواند صادرات موتورهای RB180 به آمریکا را که از سوی ناسا و پنتاگون مورداستفاده قرار می‌گیرند، را تحریم کند.

ریابوخین ادامه داد: این موتورهای موشک نه‌تنها توسط ناسا استفاده می‌شوند، بلکه در ماهواره‌های وزارت دفاع آمریکا نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند. به عبارت دیگر آمریکا برای پرتاب ماهواره‌های نظامی خود از این موشک استفاده می‌کند.

روز گذشته مقامات روسیه از برنامه خود برای پاسخ متناسب به تحریم‌های آمریکا علیه این کشور خبر دادند.

بنا به اعلام ایوان مل‌نیکوف، معاون مجلس دومای روسیه، این تحریم‌ها شامل پایان دادن به همکاری روسیه با آمریکا در حوزه صنعت هسته‌ای، ساخت هواپیما و ماهواره می‌شوند.

پیتر پوشکاروف، کارشناس مؤسسه تله‌ترید معتقد است روسیه می‌تواند از طریق توقف کامل یا محدود کردن قابل توجه همکاری با آمریکا در حوزه فضایی و یا توقف صادرات قطعات تیتانیومی به بوئینگ، آمریکا را عصبانی کند.

بنا به طرح ارائه‌شده از سوی دولت روسیه، در صورت تصویب، آمریکا و متحدان این کشور از حضور در توافقات بخش خصوصی در روسیه نیز منع خواهند شد. هم‌اکنون بانک‌هایی نظیر گلدمن ساکس، جی‌پی مورگان، کردیت سوئیس، مورگان استنلی، بی‌ام‌پی پاریباس، یو‌بی‌اس و سیتی به همراه برخی دیگر از بانک‌های خارجی اجازه سرمایه‌گذاری در بخش خصوصی روسیه را دارند.