۰ نفر

سی.ان.ان: تهدیدهای موشکی ترامپ، مشاورانش را غافلگیر کرد

۲۳ فروردین ۱۳۹۷، ۶:۴۱
کد خبر: 263719
 سی.ان.ان: تهدیدهای موشکی ترامپ، مشاورانش را غافلگیر کرد

شبکه سی.ان.ان گزارش داد که اعلام دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا مبنی بر اینکه موشک های «خوب، تازه و هوشمند» به سوریه شلیک می شود، بسیاری از مشاوران وی را غافلگیر کرده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، این شبکه آمریکایی در تارنمای خود نوشت، توییت های ترامپ در حالی است که کاخ سفید اعلام کرد، هنوز تصمیم نهایی در مورد پاسخ دادن به حمله شیمیایی اخیر در سوریه اتخاذ نشده است.

سارا سندرز سخنگوی کاخ سفید گفت: ما گزینه هایی در اختیار داریم و همه گزینه ها همچنان روی میز است. تصمیم نهایی هنوز گرفته نشده است.

به گفته مشاوران ارشد دولت آمریکا، مقام های ارشد نظامی بعدازظهر چهارشنبه در کاخ سفید بودند تا درباره گزینه های مربوط به سوریه بحث کنند. «جیمز متیس» وزیر دفاع و «جوزف دانفورد» رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا اندکی بعد از ساعت یک بعدازظهر به وقت محلی وارد کاخ سفید شدند و دو ساعت بعد آنجا را ترک کردند.

سارا سندرز گفت که «مایک پنس» معاون رئیس جمهوری آمریکا ریاست جلسه شورای امنیت ملی آمریکا را برای بحث در مورد سوریه بر عهده داشت. اما جلسه بعد از آن برگزار شد که ترامپ پیشتر از حمله موشکی به سوریه سخن گفته بود.

ترامپ توییت کرد: روسیه وعده می دهد موشک های شلیک شده به سمت سوریه را ساقط می کند. روسیه آماده باش، زیرا موشک های دقیق، خوب و هوشمند می آیند.

ترامپ در توییت دیگری که لحن آن متفاوت و ملایم تر از توییت قبلی بود، نوشت: روابط ما با روسیه، در حال حاضر بدتر از هر زمان دیگری از جمله در دوره جنگ سرد است. هیچ دلیلی برای این مساله وجود ندارد. روسیه به ما نیاز دارد تا به اقتصادش کمک کنیم، امری که انجام آن بسیار آسان است و ما نیز به همه کشورها برای همکاری با هم نیاز داریم. مسابقه تسلیحاتی را متوقف کنید.

ترامپ زمان و اهداف احتمالی حمله را مشخص نکرد. اما توییت های وی نشان می دهد که قصد دارد در ارتباط با حمله شیمیایی ادعایی در «دوما» سوریه دست به اقدامات تلافی جویانه بزند.

سخنگوی کاخ سفید تاکید کرد که حمله موشکی تنها گزینه ترامپ نیست. وی افزود: این فقط یکی از گزینه هاست. اما این به معنای آن نیست که این تنها گزینه یا تنها چیزی است که رئیس جمهوری شاید انجام بدهد یا ندهد.

ترامپ در حال مشاوره های فشرده با شرکای آمریکایی به ویژه امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه و «ترزا می» نخست وزیر انگلیس در مورد پاسخ هماهنگ به حمله شیمیایی در سوریه است.

به گفته مقام های آگاه، اما سران این کشورها هنوز به توافقی قطعی در مورد وسعت و زمان این پاسخ نرسیده اند. این احتمال وجود دارد که حملات تا اواخر هفته (شنبه یا یکشنبه آینده) انجام نشود.

مقام های آمریکایی معتقد هستند که در صورت تلاش نخست وزیر انگلیس برای دریافت مجوز پارلمان برای حمله ممکن است که توانایی ترزا می را برای پیوستن به یک تلاش هماهنگ علیه سوریه کاهش دهد.

این در حالی است که مقام های آگاه می گویند که ترامپ همتایان خود را تحت فشار قرار داده است تا فورا گام های ضروری را در مورد این مساله بردارند.

مقام های آمریکایی چند روز پیش اعلام کردند که فقدان شواهد متقن در خصوص حمله شیمیایی در سوریه، ترزا می را در مورد حمله بسیار زودهنگام به آن کشور نگران کرده است. اما وی روز چهارشنبه مدعی شد که «همه شواهد» حاکی است که دمشق مسئول حمله شیمیایی در دوما است.

به نظر می رسد که فرانسه نقش برجسته تری دارد. مکرون برای آغاز حمله نیازی به تایید پارلمان ندارد.

به نوشته سی.ان.ان، در حالی که ترامپ معتقد است که دمشق مسئول حمله دوما است، ناظران تقلا می کنند که به محل این حمله دسترسی پیدا کنند اما نه آمریکا و نه متحدانش نتوانسته اند شواهدی موثقی در مورد این حادثه ارائه دهند.

سارا سندرز سوریه و روسیه را عامل این حمله دانسته است. اما متیس به خبرنگاران گفت که آمریکا «همچنان در حال ارزیابی اطلاعات» در مورد مقصر بودن دمشق در این حادثه است.

«ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در صفحه شخصی خود در فیسبوک در پاسخ به توییت ترامپ نوشت که حمله موشکی به سوریه شواهد موجود در محل حادثه را از بین می برد و کار بازرسان بین المللی را مختل می کند.

از سوی دیگر، سخنگوی پنتاگون هر گونه تحقیق و پرسش در مورد توییت های ترامپ را به کاخ سفید ارجاع داد.

«مایکل اندروز» سخنگوی پنتاگون اظهار داشت: وزارت دفاع در مورد اقدامات نظامی احتمالی در آینده اظهارنظر نمی کند.

به نوشته سی.ان.ان، این دومین بار در هفته ای اخیر است که ترامپ نیات خود را به صورت زودهنگام در مورد سوریه اعلام می کند.

وی چندی پیش در ایالت اوهایو گفت که نیروهای آمریکایی به زودی از سوریه خارج خواهند شد. اما وی جدولی زمانی برای خروج از سوریه تعیین نکرد.

ترامپ به مشاوران ارشد نظامی خود گفته بود که می خواهد جنگ علیه داعش ظرف 6 ماه به پایان برسد و نظامیان آمریکایی به کشورش بازگردند.