۰ نفر

نیکی هیلی: آمریکا به حملات سوریه واکنش نشان می دهد

۲۱ فروردین ۱۳۹۷، ۶:۴۶
کد خبر: 263103
نیکی هیلی: آمریکا به حملات سوریه واکنش نشان می دهد

نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد بار دیگر به بهانه حمله شیمیایی در دومای سوریه که هنوز از سوی هیچ مرجع رسمی تایید نشده است گفت: شورای امنیت اقدام کند یا نکند، آمریکا واکنش نشان می دهد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، نیکی هیلی روز دوشنبه در نشست شورای امنیت پس از آنکه استفان دی میستورا نماینده دبیرکل سازمان ملل متحد در امور سوریه گزارشی از آخرین وضعیت این کشور ارائه داد و نماینده روسیه هم به قرائت بیانیه خود پرداخت، این مطلب را مطرح کرد.

وی افزود: بار دیگر از حملات شیمیایی علیه زنان ، مردان و کودکان سوری استفاده شد! ما حملات شیمیایی را در شورای امنیت محکوم می کنیم اما روسیه از هر گونه اقدامی جلوگیری می کند

نماینده آمریکا در سازما ملل متحد اضافه کرد: من می توانم برای همه حملاتی که شده به شما عکس نشان بدهم. عکس بچه هایی که کشته شده اند. تنها یک هیولا می تواند این غیرنظامیان را هدف قرار دهد در حالی که هیچ دکتر یا دارویی برای درمانشان نیست.

هیلی اضافه کرد: هیولایی که مسئول این حملات است هیچ وجدانی ندارد و نشان دادن این عکس ها اثری بر او ندارد.

وی یادآور شد: ما قبلا به روسیه این تصاویر را نشان داده ایم. روسیه و ایران نقش مهمی در این فاجعه دارند، مشاوران نظامی آنها مستقیما در سوریه هستند و متحدان ایران روی زمین کارهای کثیف را انجام می دهند. روسیه را متهم به جلوگیری از هر اقدامی علیه دولت سوریه کرد.

وی با ادعای این که هیچ دولت متمدنی با دولت قاتل بشار اسد همکاری نمی کند، اظهار کرد: ما به نقطه ای رسیده ایم که دنیا باید اجرای عدالت را ببیند. تاریخ این لحظه را ثبت خواهد کرد؛ چه این شورا اقدام کند و چه نکند،‌امریکا واکنش نشان خواهد داد.

**انگلیس

کارن پیرس نماینده انگلیس در سازمان ملل متحد هم در این نشست همچون آمریکا اتهامات علیه روسیه، سوریه و ایران را تکرار کرد و گفت: روسیه و ایران بی‌ثباتی را در منطقه گسترش می‌دهند.

وی دولت سوریه مسئول حمله شیمیایی به دوما دانست و خطاب به همتای روسی خود درباره تفاوت های بین سالزبری و دوما افزود: ما با پیشنهاد روسیه برای حضور محققان سازمان منع سلاح‌های شیمیایی در دوما موافق هستیم.

نماینده انگلیس روسیه را مانع ادامه فرایند تحقیق مشترک سازمان ملل و سازمان منع استفاده از سلاح شیمیایی دانست و مدعی شد: چیزی برای پنهان کردن نداریم اما روسیه و ایران چیزهای زیادی برای مخفی کردن دارند.

پیرس ادامه داد: ما نمی‌خواهیم روسیه را منزوی کنیم، روسیه خودش این کار می‌کند.

نماینده انگلیس در سازمان ملل متحد گفت: کشور من معتقد است که ما وظیفه داریم در مورد اصل استفاده از سلاح شیمیایی اقدام کنیم و اجازه ندهیم که استفاده از این سلاح ها به امری عادی در جنگ تبدیل شوند.

پیرس افزود: این سوریه و حامیانش روسیه و ایران هستند که این جنگ را ادامه می دهند. دلایل ما برای اینکه باور داریم دولت سوریه مسئول حمله شیمیایی در دوما است این است که، مکانیزم مشترکی که از طرف شورای امنیت مامور بررسی حملات شیمیایی در سوریه بود، از ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۷، 6 مورد حمله شیمیایی را شناسایی کرد.

وی مدعی شد: دو مورد را داعش انجام داده بود و سه مورد را دولت سوریه و یک مورد هم استفاده از گاز سارین توسط دولت سوریه بود.

نماینده انگلیس در سازمان ملل متحد بدون ارائه هیچ مستند و یا نتیجه تحقیقی به اتهام زنی خود ادامه داد و اضافه کرد: ما باور داریم که دولت سوریه مسئول این حمله شیمیایی اخیر است و برای اینکه ما و روسیه به نتایج مشترک برسیم باید کمیته حقیقت یاب تشکیل شود.

پیرس افزود: ما چیزی برای پنهان کردن نداریم و از تشکیل کمیته حقیقت یاب استقبال می کنیم. این روسیه و ایران و دولت سوریه هستند که باید نگران باشند. نباید اجازه دهیم روسیه مساله شیمیایی را تبدیل به تنشی بین شرق و غرب بکند.

**چین

وو هایتائو معاون نمایندگی چین در سازمان ملل هم در این نشست بر راه حل دیپلماسی برای حل بحران سوریه تاکید کرد و گفت: جنگ سوریه وارد هشتمین سالش شده است و جامعه بین المللی باید هدفش را حل این موضوع از طریق دیپلماسی قرار دهد.

وی افزود: ما استفاده از سلاح های شیمیایی را محکوم کرده و از تشکیل کمیته ای مستقل برای تحقیق در مورد این مسئله در سوریه حمایت می کنیم. لازم است حقیقت مشخص و جلوی هر گونه استفاده از سلاح های شیمیایی گرفته شود.

سفیر چین در سازمان ملل متحد ادامه داد: چین در هر منازعه بین المللی با تهدید زور و حمله نظامی مخالف است و معتقد است که در حل موضوع سوریه، سازمان ملل باید واسطه اصلی بشد.

هایتائو اضافه کرد: ما مواضع خود را قبلا اعلام کرده ایم. باید تمامی موارد تحت چارچوب قوانین بین الملل تحقیق و بررسی شوند و باید از هر گونه سیاست زده کردن مسائل و افزایش تنش جلوگیری شود.

**کویت

منصور العتیبی نماینده کویت در سازمان ملل متحد هم در این نشست به بیان دیدگاه کشورش درباره بحران سوریه اشاره کرد و گفت: به عنوان نماینده کشورهای عرب در شورای امنیت، اولویت ما طرح دغدغه های اعراب بوده است تا آنها را در دستور کار این شورا قرار دهیم اما متاسفانه ما هیچ اقدام جدی از طرف شورا برای حل موضوعات جهان عرب ندیدیم.

وی افزود: شورای امنیت متحد نیست و متفرقانه عمل می کند و به همین دلیل بحران ها و رنج های مردم ما ادامه دارد. ما باید مکانیزم جدیدی درست کنیم که بفهمیم آیا واقعا سلاح شیمیایی استفاده شده است و اگر شده است چه کسی این کار را کرده است. نماینده کویت ادامه داد: پنج سال است کسانی که از این سلاح ها در سوریه استفاده کرده اند، در مصونیت کامل به سر می برند و ما دیگر نمی خواهیم ببینیم که سلاح شیمیایی استفاده می شود و مجرم بدون پاسخگویی رها است.

العتیبی بدون نام بردن از گروه یا ارگانی در استفاده از سلاح شیمیایی، خواستار طراحی فرایند تحقیق شد تا مجرمان واقعی شناسایی شوند و به آنها تحت این فرایند، واکنش نشان داده شود.

وی اضافه کرد: لازم است شورای امنیت به موضعی متحد برسد و ما باید بتوانیم اختلافات خود را کنار گذاشته و مواضع متحد اتخاذ کنیم.

نماینده کویت در سازمان ملل متحد با تاکید بر این که تنها راه حل بحران سوریه، سیاسی است و ما همچنان منتظر دستیابی به آن هستیم، گفت: از همه طرف ها می خواهیم که با حفظ استقلال و حق حاکمیت سوریه و حمایت از مردم سوریه به سمت این هدف حرکت کنند.