۰ نفر

جزئیات اولین حمله رژیم صهیونیستی به سوریه

۲۰ فروردین ۱۳۹۷، ۱۹:۱۵
کد خبر: 263021
جزئیات اولین حمله رژیم صهیونیستی به سوریه

جنگنده های رژیم صهیونیستی از حریم هوایی لبنان هشت موشک به فرودگاه راهبردی «تیفور» در شرق حمص شلیک کردند که ضدهوایی‌هایی سوری این موشک‌ها را منهدم کردند.

به گزارش اقتصاد انلاین به نقل از فارس، بامداد امروز دوشنبه، شبکه خبری «الاخباریه» سوریه اعلام کرد که پایگاه هوایی «تیفور» در ریف استان حمص هدف حمله قرار گرفته است.

خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) در آغاز اعلام کرد که چند موشک فرودگاه تیفور را هدف قرار داده اند و  آمریکا مسئول این حمله بوده است.

پس از انتشار این خبر بود که وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) هر گونه حمله به فرودگاه تیفور را رد کرد و مدعی شد که «وزارت دفاع [آمریکا] در حال حاضر در سوریه حمله هوایی انجام نمی‌دهد».

وزارت دفاع روسیه اما صبح امروز اعلام کرد که جنگنده های متعلق به رژیم صهیونیستی از حریم هوایی لبنان، با شلیک هشت موشک، این حمله را انجام داده اند.

به گفته وزارت دفاع روسیه، ضد هواییهای سوریه پنج موشک اسرائیلی را ساقط کردند ولی تلویزیون سوریه از سرنگونی هشت موشک خبر داد.

منابع خبری سوری از کشته شدن چند نفر در جریان این حمله خبر دادند، ولی آمار دقیقی از تعداد افراد کشته و زخمی ارائه نکردند. این در حالی است که برخی از منابع خبری معارض سوری مدعی هستند که در جریان این حملات 15 نفر از نیروهای سوری جان خود را از دست داده اند.

در واکنش به این مسئله «آویگدور لیبرمن» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی بدون اینکه اشاره ای به حمله موشکی به پایگاه هوایی التیفور حمص داشته باشد، اعلام کرد که نیروی هوایی این رژیم از عملیات خود در سوریه بازگشته است.

ارتش فرانسه هم مدعی شد که این کشور به فرودگاه التیفور در استان حمص سوریه هیچ حمله ای نکرده است. «پاتریک استیگر» سخنگوی ستاد مشترک ارتش فرانسه اعلام کرد که «ما این حملات را انجام ندادیم».

کما اینکه یک نماینده در وزارت دفاع آمریکا در این خصوص اعلام کرد که آمریکا از این حمله اطلاع دارد اما گزارش‌ها در این مورد را تائید نمی‌کند.

پیش از این حمله بود که پاریس و واشنگتن با صدور بیانیه های اعلام کرده بودند که امانوئل ماکرون و دونالد ترامپ رؤسای جمهور آمریکا و فرانسه تماس تلفنی داشته اند.

گفته میشود که در جریان تماس مذکور، ماکرون حمله شیمایی ادعایی در غوطه شرقی را محکوم کرده، ولی مستقیما اشاره ای به دست داشتن ارتش سوریه در این مسئله نکرده است.

ترامپ و ماکرون ضمن تأکید بر ادعای استفاده از سلاح شیمیایی در غوطه، مدعی شدند که این مسئله خط قرمزی برای آنهاست و باید حملات انتقامجویانه ای علیه دمشق انجام دهند.

دمشق این اتهامات واهی در خصوص استفاده از سلاح شیمیایی را رد میکند و روسیه نیز به واشنگتن هشدار داد که مبادا آمریکا «به بهانه های مختلف» دست به مداخله نظامی در سوریه بزند.

این واکنشها در حالی مطرح میشود که تا کنون ارتش، وزارت دفاع، وزارت خارجه و یا هیچ نهاد رسمی سوری به این حملات موشکی واکنشی نشان نداده اند.

این برای نخستین بار نیست که جنگنده های رژیم صهیونیستی از حریم هوایی لبنان، مراکز مهم و حیاتی سوریه را هدف قرار میدهند. این مسئله منحصر به فرودگاه تیفور نیست. چرا که جنگنده های این رژیم به بهانه حمله به کاروان تسلیحاتی حزب الله یا ارتش سوریه، مناطق اطراف دمشق را بارها هدف قرار دادند.

صبح شنبه 21 بهمن (10 فوریه)، این فرودگاه هدف حمله قرار گرفت و ارتش رژیم صهیونیستی در آن زمان مدعی شد که این حمله در واکنش به نقض «حریم هوایی اسرائیل» توسط پهپاد ایرانی بوده است که از این فرودگاه در سوریه به هوا خاسته بود.

در واکنش به آن حمله، پدافند هوایی سوریه موفق شد یک جنگنده اف-16 رژیم صهیونیستی را در پاسخ به حملات، منهدم و ساقط کند. از آن زمان تاکنون رژیم صهیونیستی هیچ حمله‌ای در سوریه انجام نداده بود یا دست‌کم هیچ خبر یا گزارشی رسمی در این خصوص مخابره نشده بود. 

این فرودگاه اهمیت راهبردی بسیاری دارد. دارای 54 آشیانه سیمانی نگهداری هواپیما و دو باند پرواز است که طول هر کدام از آنها بیش از سه کیلومتر است.

در این فرودگاه جنگندهای «میگ 29 و 27» و «سوخوی 35» وجود دارد. التیفور در 25 کیلومتر میدان گازی «شاعر» و 100 کیلومتری شهر حمص قرار دارد.

عناصر داعش در نوامبر سال 2014 این فرودگاه را محاصره کردند ولی نتوانستند آن را به اشغال خود درآورند.