۰ نفر

در دومای سوریه تسلیحات شیمیایی استفاده نشده است

۲۰ فروردین ۱۳۹۷، ۱۳:۳۰
کد خبر: 262933
در دومای سوریه تسلیحات شیمیایی استفاده نشده است

وزارت دفاع روسیه تأکید کرده که بررسی شواهد موجود نشان می‌دهد اصلا در دومای سوریه هیچ تسلیحات شیمیایی استفاده نشده و اتهامات علیه دمشق کاملا جعلی است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از فارس، مرکز روسی نظارت بر آتش‌بس سوریه یکشنبه شب اعلام کرد، هیچ تسلیحات شیمیایی در محدوده شهر دوما در غوطه شرقی سوریه استفاده نشده و تمام اتهامات علیه دولت سوریه جعلی و ساختگی است.

بنا بر گزارش خبرگزاری «اسپوتنیک»، «یوری یوتوشنکو» فرمانده این مرکز روسی در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت: «تمام اتهاماتی که غرب علیه دمشق مطرح می‌کند، دروغی بیش نیست».

پیشتر صبح روز یکشنبه وزارت دفاع روسیه گزارش‌های منتشر شده مبنی بر نقش دمشق در آنچه حمله شیمیایی در دومای سوریه خوانده شده بود را رد کرد.

وزارت خارجه روسیه نیز تأکید کرده بود که این اتهامات ساختگی است و به عنوان بهانه‌ای برای آغاز حملات نیروهای خارجی در سوریه مطرح شده است.

پس از هشدار روسیه درباره قصد تروریست‌ها برای حمله شیمیایی به دوما در غوطه شرقی، بامداد روز یکشنبه این اتفاق رخ داد.

شبکه الجزیره صبح روز یکشنبه اعلام کرد، در این حمله شیمیایی تا کنون 150 غیرنظامی کشته و صدها غیرنظامی دیگر مجروح شده‌اند.

منابع رسانه‌ای گروهک جیش‌الاسلام بار دیگر اتهامات مبنی بر استفاده ارتش سوریه از سلاح شیمیایی را به کار برده‌اند تا شاید بتوانند جلوی پیشروی ارتش را بگیرند.

تروریست‌های جیش‌الاسلام روز شنبه توافقی که به موجب آن قرار بود از شهر دوما خارج و به سمت جرابلس بروند، را نقض کردند و به برخی مناطق در دمشق حمله خمپاره‌ای کردند که طی آنها دهها غیرنظامی کشته و زخمی شدند.

دوما آخرین پایگاه تروریست‌ها در غوطه شرقی دمشق است و با خروج تروریست‌ها از این شهر، کل منطقه غوطه شرقی در شرق پایتخت تحت تسلط ارتش سوریه قرار خواهد گرفت.

ادعای استفاده از سلاح شیمیایی توسط دولت سوریه در حالی صورت می‌گیرد که این کشور در سال 2013 تحت نظارت کشورها و سازمان‌های بین‌المللی از جمله آمریکا و سازمان ملل، تمام سلاح‌های شیمایی خود را امحا کرد.