۰ نفر

اولین پیام مستقیم کره شمالی به آمریکا رسید

۲۰ فروردین ۱۳۹۷، ۰:۴۲
کد خبر: 262810
 اولین پیام مستقیم کره شمالی به آمریکا رسید

کره شمالی برای اولین بار به طور مستقیم به واشنگتن اعلام کرد که آماده است در مورد عاری سازی هسته ای شبه جزیره کره گفت و گو کند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، یک مقام آمریکایی که خواست نامش فاش شود، به خبرگزاری رویترز گفت: مقام های آمریکا و کره شمالی اخیر تماس های محرمانه ای برقرار کرده اند. در جریان این تماس ها، پیونگ یانگ مستقیما اعلام کرده که علاقمند به برگزاری دیدار میان دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا و کیم جونگ اون رهبر کره شمالی است.

به گفته این مقام آگاه، پیونگ یانگ گفته که حاضر است هنگام دیدار کیم و ترامپ در خصوص عاری سازی هسته ای شبه جزیره کره گفت و گو کند.

شبکه تلویزیونی سی.ان.ان یکشنبه اعلام کرد که دریافته است مقامات ارشد اطلاعاتی آمریکا و کره شمالی برای تعیین محل احتمالی دیدار کیم و ترامپ مخفیانه با هم دیدار و گفت وگو داشته اند.

این رسانه آمریکایی افزود: واشنگتن این کانال ارتباطی مخفی را نشانه ای از جدی بودن طرف کره شمالی در دیدار با رئیس جمهوری آمریکا می بیند.

سی.ان.ان گفت: «مایک پمپئو» رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) مدت هاست به همراه تیمی از سیا از طریق کانال های اطلاعاتی با کره شمالی برای آماده کردن چنین نشستی در تلاش بوده و مقامات اطلاعاتی دو طرف بارها با یکدیگر گفت و گو و حتی در کشور ثالثی با تمرکز بر مکان ملاقات این دو، دیدار داشته اند.

کره شمالی خواستار برگزاری این دیدار در «پیونگ یانگ» است اما مشخص نیست کاخ سفید تمایل به این مکان داشته باشد. «اولا ‌باتور» پایتخت کشور مغولستان یکی از گزینه های احتمالی برای این دیدار است.

کره شمالی و آمریکا تا پیش ازاین تماسی با هم نداشتند و پیونگ یانگ تنها از طریق کره جنوبی بود که برای دیدار با ترامپ اعلام آمادگی کرده بود. خبرگزاری رویترز 17 اسفند 1396 در گزارشی اعلام کرد: «چونگ ایو یونگ» رئیس دفتر امنیت ملی کره جنوبی گفته است که به درخواست کره شمالی، کیم جونگ اون و ترامپ تا ماه مه (اردیبهشت 97) با یکدیگر دیدار می کنند.