۰ نفر

بازتاب گسترده سفر ظریف به نخجوان در رسانه‌های آذربایجان

۱۸ فروردین ۱۳۹۷، ۲۳:۲۲
کد خبر: 262511
 بازتاب گسترده سفر ظریف به نخجوان در رسانه‌های آذربایجان

سفر وزیر خارجه کشورمان به نخجوان با بازتاب مناسبی در رسانه‌های آذربایجان همراه شد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، سفر روز جمعه محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به جمهوری خودمختار نخجوان بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های جمهوری آذربایجان داشت.

روزنامه «Musavat» گزارش داد وزیر امور خارجه ایران به دعوت مقامات جمهوری خودمختار نخجوان به این جمهوری سفر کرده است و با «واصف طالب اف» رئیس مجلس عالی جمهوری خودمختار نخجوان دیدار و گفتگو کرد. واصف طالب اف در این دیدار ضمن ابراز خوشحالی از حضور ظریف و هیئت همراه گفت: مناسبات نخجوان با ایران در زمینه‌های مختلف رو به پیشرفت است، رفت و آمد بین مردم ایران و نخجوان تسهیل شده است و تعداد گردشگران ایرانی در نخجوان افزایش یافته است و حتی دانشجویان ایرانی بدون هیچ مشکلی در نخجوان به ادامه تحصیل می‌پردازند.

سایت خبری «AzVision» گزارش داد، ظریف در دیدار با واصف طالب اف، مناسبات ایران و نخجوان را رو به گسترش خواند و اظهار داشت: زمینه‌های خوبی برای توسعه همکاری‌ها در زمینه‌های صنعت، پزشکی، اعزام پزشک و تجهیزات پزشکی، دارو، گردشگری، حمل‌ونقل، صنایع غذایی وجود دارد و حتی پروژه‌های نیروگاهی و سدسازی بین دو کشور عملیاتی شده است.

سایت خبری «Kaspi» گزارش داد، ظریف در سفر به نخجوان بر تقویت مناسبات بانکی، مطالعاتی و تبادل دانشجو و همچنین افزایش روابط استانی بین نخجوان و شهرهای استان‌های آذربایجان شرقی و غربی ایران و افزایش رفت‌وآمدها تأکید کرد. ظریف با اشاره به انتخاب تبریز در سال 2018 به‌عنوان پایتخت گردشگری و نخجوان به‌عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام گفت: در این زمینه نیز نخجوان و تبریز می‌توانند روابط و همکاری‌های خود را گسترش دهند.

سایت خبری «Report» گزارش داد، ظریف هنگام ورود به فرودگاه نخجوان، گسترش روابط سیاسی و اقتصادی را از اهداف مهم سفر خود به جمهوری خودمختار نخجوان اعلام کرد و در ادامه سفر خود به نخجوان از مرکز درمانی دوزداق در این منطقه بازدید کرد.

گفتنی است جمهوری خودمختار نخجوان  بخشی از جمهوری آذربایجان است که بیش از پنج هزار و 502 کیلومتر مربع مساحت دارد و با ایران دارای 204 کیلومتر مرز مشترک است. این جمهوری بر اثر مناقشه قره‌باغ و به وسیله‌ی ارمنستان از سرزمین‌های اصلی جمهوری آذربایجان دور افتاده است و در حال حاضر از طریق خاک ایران با سایر مناطق آذربایجان ارتباط برقرار می‌کند. بیش از 95 درصد از جمعیت 400،000 نفری این جمهوری خودمختار را شیعیان آذری تشکیل می‌دهند.