۰ نفر

چین از آمریکا شکایت کرد

۱۶ فروردین ۱۳۹۷، ۱۸:۵۹
کد خبر: 262055
چین از آمریکا شکایت کرد

به دنبال بالا گرفتن جنگ تجاری میان چین و آمریکا، پکن امروز پنجشنبه اعلام کرد در سازمان تجارت جهانی از آمریکا شکایت و در چارچوب مکانیز حل و فصل مناقشات، به صورت رسمی درخواست مشورت با آمریکا را مطرح کرده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، وزارت بازرگانی چین با انتشار بیانیه ای در این زمینه اعلام کرد: با توجه به خودداری آمریکا از مذاکره با چین درباره جبران خسارت در ارتباط با اعمال تعرفه بر کالاهای این کشور براساس ضوابط سازمان تجارت جهانی، چین ناچار به آغاز فرایند حل مناقشات در این سازمان به منظور دفاع از حقوق و منافع مشروع خود شده است.

در این بیانیه آمده است: بازرسی 232 آمریکا به بهانه حفظ امنیت ملی صورت گرفته است اما هدف واقعی آن حمایتگرایی تجاری است آمریکا از یک سو برخی کشورها و مناطق را از این بازرسی معاف کرده اما از سوی دیگر از برخی اعضای سازمان تجارت جهانی از جمله چین عوارض گمرکی اخذ می کند.

این بیانیه می افزاید: این اقدام آمریکا با اصل 'عدم تبعیض' نظام تجارت چندجانبه مغایرت داشته و تعهدات آن کشور به سازمان تجارت جهانی درباره کاهش تعرفه عوارض گمرکی و منافع مشروع چین را نقض کرده است.

بازرسی 232 به بازرسی دولت آمریکا از کالاهای وارداتی مظنون به آسیب رسان به امنیت ملی این کشور توسط وزارت بازرگانی بر اساس ماده 232 قانون گسترش تجارت مصوبه سال 1962 اطلاق می شود.

آمریکا ماه گذشته تصمیم گرفت با وجود اعتراضات جهانی، بر واردات فولاد از برخی از کشورها از جمله چین 25 درصد و بر واردات آلومینیوم نیز 10 درصد تعرفه اعمال کند.

به دنبال این اقدام آمریکا، وزارت بازرگانی چین نیز اعلام کرد در مقابله با اعمال تعرفه آمریکا بر روی کالاهای چینی، این کشور نیز بر 128 قلم کالای وارداتی از آمریکا از جمله گوشت خوک و میوه ها تعرفه اعمال کرده است.

دفتر نمایندگی تجاری آمریکا موسوم به (USTR) نیز در ادامه جنگ تجاری با چین، یک روز بعد، فهرست جدید خود برای اعمال تعرفه بر روی 1300 کالای وارداتی دیگر از چین از جمله کالاهای صنعت هوافضا، تکنولوژی های ارتباطی و اطلاعاتی، محصولات رباتیک و ماشین آلات به ارزش 50 میلیارد دلار را منتشر کرد.

چین نیز مجددا مقابله به مثل کرد و یک روز بعد از این تصمیم آمریکا، در اقدامی مشابه بر لیست جدیدی از محصولات وارداتی آمریکا از جمله سویا، خودرو و محصولات شیمیایی، تعرفه اعمال کرد.

در همین حال سخنگوی وزارت خارجه چین نیز اعلام کرد اگر آمریکا اصرار به مبارزه تجاری دارد چین به طور قاطع تا آخرین لحظه می ماند و کنار نمی کشد.

'گنگ شوانگ' در نشست مطبوعاتی بار دیگر نسبت به جنگ تجاری چین و آمریکا واکنش نشان داد و افزود: با این وجود درب مذاکرات با چین همواره باز است اما مشورت و مذاکره باید براساس احترام متقابل و رفتار برابر صورت گیرد.

در واقع به نظر بسیاری از تحلیلگران، آمریکا این بار خیلی جدی تر از قبل روی چین متمرکز شده است و این نشان می دهد دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا در حال عمل به وعده ای است که در کارزار انتخاباتی داده بود.

او گفته بود وقتی قدرت را در اختیار بگیرد بتدریج تعرفه بر روی کالاهای چینی را تا 45 درصد افزایش می دهد او تا کنون بخش عظیمی از این قول خود را عملی کرده است و از یک ماه دیگر این اتفاق خواهد افتاد.

چین می گوید مازاد تجاری 275 میلیارد دلاری در برابر آمریکا دارد ولی آمار واشنگتن رقم 375 میلیارد دلار را ثبت کرده است.