۰ نفر

دیدار اردوغان با روحانی و پوتین در آنکارا

۱۲ فروردین ۱۳۹۷، ۱۵:۳۶
کد خبر: 261212
دیدار اردوغان با روحانی و پوتین در آنکارا

شبکه تلویزیونی آ.خبر ترکیه اعلام کرد که رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه با حجت الاسلام حسن روحانی و ولادیمیر پوتین روسای جمهوری ایران و روسیه در حاشیه نشست سه جانبه درباره سوریه در آنکارا، دیداری دو جانبه هم خواهد داشت.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، روسای جمهوری سه کشور ایران، ترکیه و روسیه قرار است چهارشنبه این هفته (15 فروردین) در دور جدید مذاکرات سه جانبه و در ادامه در چارچوب مذاکرات آستانه و نشست سران سوچی، برای رایزنی و همکاری سه جانبه در خصوص مسائل سوریه گرد هم آیند.

به گزارش شبکه آ.خبر ترکیه، رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه و ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه روز قبل از اجلاس سران سه کشور در آنکارا، با هم دیداری دوجانبه خواهند داشت.

بنا به اعلام این رسانه، در جریان این دیدار، هفتمین دور نشست شورای عالی همکاری های ترکیه و روسیه به ریاست دو رییس جمهوری و با حضور وزرای دو طرف برگزار خواهد شد.

آ.خبر همچنین گزارش داد که در این نشست تمامی روابط ترکیه و روسیه در همه ابعاد پیش بینی شده مورد مذاکره قرار خواهد گرفت و در دیدار دو جانبه نیز در خصوص روابط دوجانبه و تحولات منطقه مذاکرات بین طرفین انجام خواهد شد.

به گزارش آ.خبر، در این نشست و دیدار عالی رهبران ترکیه و روسیه، عملیات احداث نیروگاه هسته ای آک کویو ترکیه در استان مرسین نیز به صورت رسمی آغاز خواهد شد.

به گزارش این رسانه، همچنین در حاشیه این نشست، دیدار دوجانبه ای نیز بین دکتر روحانی و اردوغان پیش بینی شده است که در جریان آن، روابط دوجانبه و مسائل بین المللی مورد مذاکره قرار خواهد گرفت.

به گزارش ایرنا، حجت الاسلام دکتر حسن روحانی رئیس جمهوری ایران به دعوت رسمی همتای ترکیه ای خود و برای شرکت در دور جدید مذاکرات سه جانبه در باره سوریه چهاردهم فروردین به آنکارا سفر می کند.

معاون ارتباطات و اطلاع رسانی دفتر رئیس جمهوری اعلام کرد: دکتر روحانی طی این سفر در اجلاس سه جانبه ایران، روسیه و ترکیه در خصوص سوریه شرکت و سخنرانی خواهد کرد.

وی اضافه کرد: رئیس جمهوری علاوه بر این، دیدارهای دو جانبه ای نیز با رجب طیب اردوغان و ولادیمیر پوتین روسای جمهوری ترکیه و فدراسیون روسیه خواهد داشت که طی آن مسایل مربوط به روابط دوجانبه و همچنین همکاری های منطقه ای و بین المللی مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

اجلاس آنکارا در ادامه گفت و گوهایی است که روسای جمهوری اسلامی ایران، ترکیه و روسیه در چارچوب مذاکرات آستانه و برای رایزنی و همکاری سه جانبه در خصوص مسائل سوریه در بندر سوچی روسیه برگزار کردند.

دکتر محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه و چند نفر از اعضای کابینه، رئیس جمهوری را در این سفر همراهی خواهند کرد.

نشست سران سه کشور روز 15 فروردین ماه برگزار می شود و دکتر روحانی پس از این نشست به ایران باز می گردد.

به گزارش ایرنا، دور اول نشست سه جانبه سران ترکیه، روسیه و ایران درباره بحران سوریه موسوم به نشست سوچی، چهارشنبه 22 نوامبر (یکم آذر 96) در شهر سوچی روسیه برگزار ‌شد.

در این نشست روسیه، ترکیه و ایران به عنوان کشورهای ضامن روند حل و فصل سیاسی بحران سوریه و برقراری ثبات و امنیت در این کشور روند حل جنگ داخلی سوریه را بررسی کردند.

تداوم همکاری های سه کشور در سوریه در نشست سوچی مورد تاکید روسای جمهوری سه کشور قرار گرفت و هر سه کشور بر همکاری در سوریه که در مذاکرات آستانه تضمین شده و از پاییز سال گذشته در تحولات میدانی سوریه نقطه عطف مهمی ایجاد کرده بود، تاکید کردند.

تضمین اجرای مناطق عاری از تنش از سوی تهران، مسکو و آنکارا تاثیر بسزایی در مبارزات علیه داعش و کاهش درگیری ها در سوریه داشت و منجر به برگزاری نشست سوچی شد.

توافق درباره برگزاری کنگره مذاکرات ملی سوریه در سوچی نیز که با حضور بیش از یکهزار و 600 نفر از افراد موثر در تحولات سوریه در 10 و 11 بهمن برگزار شد، در جریان نشست سران ایران، روسیه و ترکیه به دست آمد.