۰ نفر

هدر نوئرت: از خروج آمریکا از سوریه خبر ندارم

۱۰ فروردین ۱۳۹۷، ۱۰:۲۰
کد خبر: 260851
 هدر نوئرت: از خروج آمریکا از سوریه خبر ندارم

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا از تصمیم دونالد ترامپ برای خروج از سوریه اظهار بی اطلاعی کرد و گفت در این مورد باید از کاخ سفید جویا شد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، هدر نوئرت روز پنج شنبه از پرسش خبرنگاران درباره اظهار نظر نیم ساعت پیش از این نشست رئیس جمهوری آمریکا که گفته بود به زودی از سوریه خارج می شوند، شگفت زده شد و افزود: در این باره چیزی نشنیده ام.

وی همچنین با دفاع از اخراج دیپلمات های روسیه، تصمیم کرملین برای اخراج دیپلمات های آمریکایی را نشان دهنده جدی نبودن و بی علاقگی آنها به داشتن رابطه بهتر با آمریکا دانست.

سخنگوی وزارتخارجه آمریکا، اقدام آمریکا را پاسخی به حمله روسیه به انگلیس و برای نخستین بار، استفاده از سلاح شیمیایی در خاک یک متحد واشنگتن دانست و اظهار کرد: ما این اقدامات را با همتایان خود در سراسر جهان انجام داده ایم، در حال حاضر 28 کشور با تصمیم آمریکا همراهی کردند و 153 جاسوس روسیه را از کشور خود بیرون کرده اند.

نوئرت با بیان این که واکنش روسیه را رصد می کنیم، گفت: روسیه در نظر دارد اقدامات تلافی جویانه علیه 28 کشور دیگر که در همبستگی با انگلیس ایستاده اند، برنامه ریزی کند.

وی ادامه داد: کشورهای دیگر هم تصمیم گرفته اند جاسوسان روسیه را اخراج کنند. ما آن ها را دیپلمات نمی بینیم. روسیه مسئول حملۀ وحشیانه به شهروند بریتانیایی و دخترش است که با نادیده گرفتن کنوانسیون منع استفاده از سلاح های شیمیایی، از ماده ممنوعه عامل اعصاب استفاده کرد و ما این موضوع را بسیار جدی گرفته ایم.

سخنگوی وزارتخارجه آمریکا با متهم کردن روسیه به اینکه شروع کننده همه این ماجرا بوده است، اضافه کرد: روسیه نمی خواهد به عنوان یک بازیگر جدی با جهان همکاری کند. روسیه به وضوح نشان می دهد علاقمند به داشتن روابط خوب با دیگر کشورها نیست.

نوئرت به جریان داشتن امور کنسولگری در دو کشور اشاره کرد و گفت: زمانی که ما مجبور به کاهش تعداد کارکنانمان هستیم، افراد کمتری هم می توانند به مراجعه کنندگان پاسخ دهند.

وی در مساله سوریه هم انگشت اتهام را متوجه روسیه کرد و گفت: روسیه بخش بزرگی از مشکلات سوریه است. دهها هزار غیرنظامی بی گناه کشته شده اند، هر روز که ما به فیلم ها نگاه می کنیم، در غوطه شرقی مردم کشته می شوند و مسئول آنها روسیه است.

سخنگوی وزارتخارجه آمریکا بدون در نظرگرفتن فعالیت گروه های تروریستی در غوطه شرقی و تاکید قطعنامه 2401 مبنی بر مستثنی بودن تروریست ها از شمول آتش بس، ادامه داد: آنها حتی قطعنامه های شورای امنیت را اجرا نکردند.