۰ نفر

ایرلند هم دیپلمات روسیه را اخراج می‌کند

۷ فروردین ۱۳۹۷، ۱۵:۴۲
کد خبر: 260489
ایرلند هم دیپلمات روسیه را اخراج می‌کند

در پی تشدید مناقشات اروپا با روسیه بر سر حمله شیمیایی به جاسوس سابق روسی در خاک انگلیس، آلمان هم چهار دیپلمات روسی را از کشور خود اخراج می‌کند.

به گزارش هفته‌نامه "اشپیگل"، آلمان نیز در واکنش به حمله با گاز اعصاب به جاسوس سابق روسیه در خاک انگلیس چهار دیپلمات روسی را اخراج می‌کند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از تسنیم، سرگئی اسکرپال، سرهنگ بازنشسته اطلاعات ارتش روسیه به‌همراه دخترش که در انگلستان زندگی می‌کنند چندی پیش در یک مرکز خرید در شهر سالیزبری، در حدود 140کیلومتری جنوب غربی لندن درحالی که از هوش رفته بودند روی یک نیمکت پیدا شدند. حال هر دوی آنها وخیم است. انگلیس و بسیاری از کشورهای اروپایی مدعی هستند که این دو توسط یک گاز اعصاب که در روسیه تولید می‌شود مسموم شده‌اند.

بسیاری از کشورهای اروپایی در واکنش به این اقدام دولت روسیه اخراج دیپلمات های این کشور را در دستور کار قرار دادند.

به‌نوشته هفته‌نامه اشپیگل، حالا بعد از انگلیس آلمان هم اخراج دیپلمات‌های روسی را در جریان مناقشات برسر حمله با گاز اعصاب به جاسوس سابق روسی در انگلیس در دستور کار قرار می‌دهد.

براساس اطلاعات وزارت امور خارجه آلمان، این اخراج‌ها مربوط به برخی کارکنان سفارت روسیه می‌باشد که روزنامه زوددویچه سایتونگ در این باره گزارش داده است.

براساس این گزارش، انگلیس، آلمان و برخی کشورهای اروپایی مسکو را متهم به دست داشتن در حمله به جاسوس سابق روسی و دخترش  در انگلیس می‌دانند.

وزارت امور خارجه آلمان روز دوشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد: ما چهار دیپلمات روسی را از آلمان اخراج کرده‌ایم .ما این تصمیم را به‌سادگی نگرفته‌ایم؛ بنابراین روسیه هنوز در راستای شفاف‌سازی درباره حمله شیمیایی به جاسوس سابق روسی نقشی را ایفا نکرده است.

در بیانیه وزارت امور خارجه آلمان آمده است: این تصمیم برلین با هماهنگی کشورهای عضو اتحادیه اروپا گرفته شده است. ما در هماهنگی تنگاتنگ در اتحادیه اروپا و ناتو از چهار دیپلمات روسی درخواست کرده‌ایم خاک آلمان را در عرض هفت روز ترک کنند. این درخواست دوشنبه به سفارت روسیه ابلاغ شده است.

انگلیس هم در جریان مناقشات برسر حمله شیمیایی در خاک خود روز چهارشنبه 23 دیپلمات روسی و خانواده‌های آنها را از کشور خود اخراج کرد.

فرانسه هم در همین راستا اخراج چهار دیپلمات روسی را در دستور کار قرار می‌دهد. آمریکا هم حدود 60 نفر از کارکنان اطلاعاتی روسیه را اخراج می‌کند. لهستان و لیتوانی هم اخراج دیپلمات‌های روسیه را در دستور کار قرار می‌دهند.

دولت اوکراین هم اعلام کرده است که در این راستا با دیگر کشورهای اروپایی هماهنگ عمل کرده و 13 دیپلمات روسی را اخراج می‌کند.

کشور چک هم اخراج 3 دیپلمات روسی را در دستور کار قرار می‌دهد. هلند هم با اخراج دو دیپلمات و ایسلند با اخراج سه دیپلمات در این اقدام متمرکز اتحادیه اروپا علیه روسیه شرکت می‌کنند.

یک سخنگوی وزارت خارجه آلمان اعلام کرده است: روسیه تا به حال در این راستا کوتاهی کرده است که به درخواست انگلیس در رابطه با حمله شیمیایی به جاسوس سابق روسی واکنش مناسبی نشان دهد. اخراج چهار دیپلمات روسی یک پیام همبستگی با انگلیس است و این سیگنال را ارسال می‌کند که حملات به متحدان و شرکای نزدیک ما بدون پاسخ باقی نمی‌ماند.

"هایکوماس" وزیر امور خارجه آلمان هم اعلام کرد که این تصمیم به‌سادگی گرفته نشده است. اما حقایق و شواهد روسیه را در این راستا متهم می‌کند.

"دونالد تاسک"، رئیس شورای اروپایی هم به‌نمایندگی از اعضای این اتحادیه اعلام کرده است که تابه‌حال 14 کشور اتحادیه اروپا تصمیم گرفته‌اند دیپلمات‌های روسی را اخراج کنند. اقدامات بیشتر از جمله اخراج‌های بیشتر دیپلمات‌های روسی  در روزها و هفته‌های آینده تصمیم‌گیری می‌شود.