۰ نفر

استقبال کشورهای عربی از برکناری تیلرسون

۲۳ اسفند ۱۳۹۶، ۲۳:۲۴
کد خبر: 258536
استقبال کشورهای عربی از برکناری تیلرسون

رسانه‌های برخی کشورهای عربی خلیج فارس به‌خصوص عربستان، از برکناری وزیر خارجه آمریکا که او را حامی «قطر» و مماشات‌کننده در مقابل ایران می‌دانستند، استقبال کردند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از فارس، روز سه‌شنبه 13 مارس، «رکس تیلرسون» وزیر خارجه آمریکا از این سِمَت برکنار شد و رسانه‌های کشورهای عربی محاصره‌کننده قطر از آن استقبال کردند. 

وبگاه خبری «الخلیج اونلاین» نوشت «چندین سایت و روزنامه وابسته به کشورهای محاصره‌کننده (قطر)، از تصمیم دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در برکنار کردن رکس تیلرسون استقبال کردند چون او را حامی تصمیم محاصره قطر نمی‌دانستند. 

این وبگاه خبری تحلیلی توضیح داد که کشورهای محاصره کننده قطر، «شیوه‌ای را که تیلرسون در مدیریت بحران [روابط چند کشور در] خلیج [فارس] داشت، این احساس را برانگیخته بود که او حامی دوحه است. آنها او را دوست قطر می‌دانستند». 

عربستان، امارات، مصر و بحرین، ابتدای تابستان گذشته به دلیل آنچه حمایت دوحه از تروریسم نامیدند،‌ روابط خود با قطر را قطع و این کشور را در محاصره خود قرار دادند. 

13961223000895_Test_NewPhotoFree

الخلیج اونلاین نوشت: دلیل همدردی تیلرسون با قطر، این بود که او سال‌های مدیدی در رأس شرکت اکسون موبیل بود که صاحب پروژه‌های بزرگ نفت و گاز در قطر است.

 روزنامه «الخلیج» با پوشش این خبر با این تیتر که «ترامپ با برکناری تیلرسون تلاش کرد دولتش را متحد کند» نوشت، «ترامپ... تیلرسون را بعد از چند دور اختلاف‌های آشکار درباره مسائلی مثل کره شمالی و روسیه برکنار کرد...».

روزنامه «عکاظ» عربستان نیز با اشاره به تغییرات صورت گرفته در دولت آمریکا نوشت که «اختلاف بر سر توافق هسته‌ای، تیلرسون را برکنار کرد و (مایک) پمپئو را وزیر خارجه.

روزنامه سعودی «الشرق الاوسط» در یادداشتی به قلم «مشاری الذایدی»، اقدام ترامپ در برکناری تیلرسون را حامل پیامی آشکار دانست، و نوشت: آنچه مورد انتظار بود رخ داد. برکناری تیلرسون که از کار تجارت (و بیزینس) نفت و انرژی آمده بود و هیچ هماهنگی با سیاست‌ خارجی ترامپ نداشت. حضور او در تیم [ترامپ] عجیب بود بخصوص که ترامپ تغییرات عمیقی در سیاست خارجی [آمریکا] داده بود و آخرین آن، [تصمیم] دیدار با رئیس جمهور کره شمالی اتمی برای پایان دادن مشکل تاریخی با آن است». 

الشرق الاوسط «تیلرسون» را در موضوع «مقابله با ایران» را هم ضعیف دانست و نوشت که «تیلرسون در مقابل عزم ترامپ در مقابل ایران -هر چند با شیوه‌ای نرم- و همچنین در مقابل عزم ترامپ در تأیید موضع چهار کشور عربی علیه قطر مقاومت می‌کرد و خواستار رفع محاصره از قطر بود.

13961223000892_Test_NewPhotoFree

روزنامه سعودی «العرب» نیز در مطلبی با تیتر «بزرگ‌ترین بازنده برکناری تیلرسون قطر است؛ عاقبت کسی که حرف رئیس جمهور را گوش نکند»، نوشت: با توجه به انتقادهایی که شده بود مبنی بر اینکه سیاست‌خارجی اوباما ادامه پیدا کرده بخصوص در قبال روسیه، ایران و کره شمالی، تصمیم ترامپ در برکناری تیلرسون غافلگیرکننده نبود. 

العرب افزود که «محافل دیپلماتیک عربی در واشنگتن معتقدند که تغییر وزیر خارجه آمریکا و جایگزینی آن با مدیر سی.آی.ای (CIA) که فردی قاطع است، دیپلماسی آمریکا را بار دیگر به عنوان قدرت اول بین‌المللی تبدیل می‌کند... بزرگ‌ترین بازنده این تغییر، ایران و قطر هستند که هر کدام از ناحیه خود، از سرمایه‌گذاری روی تیلرسون و لابی اوباما استفاده کردند.

13961223000890_Test_NewPhotoFree

هفته گذشته نیز شبکه خبری «بی.بی.سی» فاش کرد به ایمیل‌هایی دست یافته که نشان می‌دهد لابی امارات فشارهایی برای برکناری تیلرسون اعمال کرده است تا از این طریق، آمریکا حمایت بیشتر از موضع عربستان و امارات و مصر در فشار به قطر به عمل بیاورد. 

طبق گزارش‌های خبری، امارات برای تحت تأثیر قرار دادن دولت ترامپ و برکنار شدن تیلرسون مبالغ هنگفتی هزینه کرده است. به گزارش بی‌بی‌سی، الیوت برویدی میلیاردر آمریکایی مرتبط با امارات و از حامیان کمپین انتخاباتی ترامپ است که در اکتبر 2017 با ترامپ دیدار کرده و او را به برکنار کردن تیلرسون ترغیب کرده است.