۰ نفر

در قدس اشغالی؛

اسراییل درخواست زمین برای ساخت سفارتخانه آمریکا را رد کرد

۹ اسفند ۱۳۹۶، ۱۵:۵۵
کد خبر: 255240
اسراییل درخواست زمین برای ساخت سفارتخانه آمریکا را رد کرد

رژیم صهیونیستی درخواست آمریکا برای ارائه زمین 25 هکتاری بدون هیچ ساختمانی در نزدیکی آن جهت احداث ساختمان جدید سفارتخانه در قدس را رد کرد.

یک هیأت از ایالات متحده برای بررسی و انجام مقدمات انتقال فعالیت‌های سفارتخانه آمریکا از تل‌آویو به قدس، هفته آینده به فلسطین اشغالی سفر می‌کند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از فارس ، شبکه 10 تلویزیون رژیم صهیونیستی شامگاه سه‌شنبه گزارش داد که این هیأت شامل وکلا، دیپلمات‌ها و مهندسان آمریکایی است که برای فراهم کردن زمینه‌های انتقال سفارتخانه، به منطقه می‌رود.

به نوشته وبگاه «تایمز اسرائیل» مقامات آمریکایی اما هنوز انجام شدن این سفر را تایید نکرده‌اند.

این در حالی است که درخواست اولیه وزارت خارجه آمریکا برای در اختیار قراردادن مکانی به وسعت 25 هکتار جهت ساخت ساختمان جدید سفارتخانه آمریکا در جنوب قدس، از سوی مقامات اسرائیلی رد شده است.

مقامات آمریکایی از رژیم صهیونیستی خواسته بودند زمینی به مساحت 25 هکتار که هیچ ساختمانی در نزدیکی آن نباشد برای احداث سفارتخانه در اختیار آنها گذاشته شود اما شهرداری قدس تاکید کرده بود چنین فضایی که پاسخگوی نیازهای امنیتی آنها باشد در اختیار ندارند.

اکنون اما انتظار می‌رود که آمریکا، یک هتل دیپلماتیک که در نزدیکی ساختمان کنسلوگری این کشور در قدس قرار دارد، برای ساخت ساختمان جدید سفارتخانه تخریب کند.

کنسولگری آمریکا در قدس و هتل مذکور

در حالی که وزارت خارجه آمریکا چند ماه قبل تاکید کرد فرایند انتقال سفارتخانه از تل‌آویو به قدس بیشتر از 2 سال زمان می‌برد اما ترامپ روز جمعه قبل گفت که فعالیت‌های دیپلماتیک سفیر این کشور در فلسطین اشغالی، از نیمه ماه می 2018 در قدس انجام می‌شود.

ترامپ در تاریخ 16 آذر طی سخنرانی در کاخ سفید، قدس را به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی به رسمیت شناخته و اعلام کرد به زودی سفارتخانه آمریکا را از تل‌آویو به قدس منتقل خواهند کرد.

این اقدام واکنش‌ها و اقدامات بین‌المللی گسترده‌ای را درپی داشت. در اولین جمعه پس از این تصمیم، هزاران فلسطینی در قدس، کرانه باختری و نوار غزه تظاهرات کرده و با نظامیان صهیونیست درگیر شدند.

کشورهای مختلف اروپایی نیز تاکید کردند این مسئله چشم‌انداز توافق صلح فلسطین-اسرائیل و اجرای راهکار دو دولتی را به خطر می‌اندازد. سران اروپا اعلام کردند از تصمیم ترامپ برای انتقال سفارتخانه‌هایشان از تل‌آویو به قدس تبعیت نمی‌کنند و این شهر را پایتخت دو دولت می‌دانند.

طبق قطعنامه 478 شورای امنیت هیچ کشوری اجازه ندارد نمایندگی دیپلماتیک (سفارتخانه و کنسولگری) در شهر قدس تاسیس کرده یا تصمیمی درباره وضعیت آن بگیرد.

همچنین شورای امنیت در روزهای پایانی سال 2016 با تصویب قطعنامه 2334 ساخت هرگونه واحد یهودی‌نشین یا شهرک جدید در اراضی خصوصی فلسطینیان شامل قدس شرقی و کرانه باختری را ممنوع اعلام کرد.