۰ نفر

تهدید جهان با نام پیونگ‌یانگ

۶ اسفند ۱۳۹۶، ۷:۱۰
کد خبر: 254403
تهدید جهان با نام پیونگ‌یانگ

روز جمعه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، از اتخاذ اقدامات جدیدی علیه کره شمالی خبر داد که هدف از آنها مسدود‌کردن مسیرهای قاچاق به این کشور اعلام شده است.

همچنین دولت ترامپ هشدار داده در صورت شکست‌خوردن تحریم‌ها، گام بعدی آمریکا می‌تواند برای جهان بسیار ناخوشایند باشد. به نظر می‌رسد با این حرف، ترامپ کوشیده به کشورهای حامی پیونگ‌یانگ این پیام را مخابره کند که در صورت متوقف‌نشدن برنامه موشکی و هسته‌ای این کشور، عواقب ناگواری گریبان‌گیر جهان خواهد شد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شرق، بدون ‌تردید هرگونه درگیری نظامی در شبه‌جزیره  کره و مداخله آمریکا پتانسیل آن را دارد که به جنگ فرامنطقه‌ای بدل شود. بنا بر بیانیه وزارت خزانه‌داری آمریکا، این تحریم‌های جدید کشتی‌ها و شرکت‌های تجاری در سراسر جهان را هدف قرار می‌دهد که در قاچاق سوخت به کره شمالی و همچنین صادرات زغال سنگ و دیگر محصولات از این کشور منزوی نقش دارند. از نظر ایالات متحده و متحدانش، این مسئله با بی‌اثرکردن تحریم‌ها اجازه می‌دهد کره ‌شمالی بتواند به تأمین مالی برنامه‌های موشکی و هسته‌ای خود ادامه دهد. طبق اعلام ترامپ این تحریم‌های جدید ٥٠ کشتی باری و شرکت کشتی‌رانی و تجاری را که از نظر آمریکا در دور‌زدن تحریم‌های پیونگ‌یانگ دست داشته‌اند، هدف قرار می‌دهد. خود ترامپ این اقدام را بزرگ‌ترین بسته تحریمی علیه رژیم کره‌ شمالی خوانده است.

اعلام تحریم‌ها علیه کره ‌شمالی در دهه‌های گذشته به امری عادی بدل شده است اما در ماه‌های گذشته و بعد از چندین آزمایش موشکی بی‌سابقه که نشان از پیشرفت‌های برنامه موشکی و هسته‌ای این کشور داشت، نه‌تنها شاهد افزایش سطح تحریم‌های بین‌المللی، بلکه ورود کره ‌شمالی و آمریکا به یک جنگ لفظی جدی بوده‌ایم. در واقع کره‌شمالی برای اولین‌بار دست به آزمایش موشک‌هایی زد که قادر به هدف‌قرار‌دادن خاک ایالات متحده بودند. همین مسئله به نظر می‌رسد زمینه‌ساز بزرگ‌ترین توفیق دیپلماتیک دولت ترامپ درخصوص کره‌ شمالی در سپتامبر گذشته شد یعنی زمانی که آمریکا توانست شورای امنیت را به تصویب سنگین‌ترین تحریم‌ها تا آن زمان علیه رژیم پیونگ‌یانگ مجاب کند. شاید در پرتو این افزایش تحریم‌های جدید و دعوت چین و روسیه از طرفین به خویشتن‌داری، این تنش‌ها رو به افول گذاشت و حتی دیدارهایی میان رهبران پیونگ‌یانگ با مقامات کره جنوبی و به بهانه المپیک زمستانی صورت گرفت، اما وضع تحریم‌های سنگین جدید از سوی آمریکا می‌تواند دوباره تنش را به شبه‌جزیره  کره باز‌گرداند.

جای خالی روسیه

در واقع تحریم‌های جدید بیشتر از آنکه خود کره‌ شمالی را هدف قرار دهند، شرکت‌هایی را هدف قرار می‌دهند که قصد دور‌زدن تحریم‌های بین‌المللی را دارند. هرچند در شورای امنیت در همان ماه دسامبر به کاهش سقف صادرات نفتی به کره‌ شمالی رأی داد، با‌این‌حال از آن زمان تاکنون، منابع اطلاعاتی غرب از انتقال نفت به کشتی‌های کره ‌شمالی در آب‌های بین‌المللی خبر داده‌اند. این تحریم‌های جدید به عبارت دقیق‌تر کشتی‌ها و شرکت‌هایی را هدف قرار می‌دهند که در کشورهایی مانند کره ‌شمالی، چین، سنگاپور، تایوان، هنگ‌کنگ، جزایر مارشال، تانزانیا، پاناما و کومور قرار دارند یا در این کشورها به ثبت رسیده یا با پرچم آنها در آب‌های بین‌المللی تردد می‌کنند. جالب اینکه تحریم‌های جدید شامل کشتی‌ها و شرکت‌های روسی نمی‌شود. این در حالی است که در ماه دسامبر رد پای کشتی‌های روسی در قاچاق سوخت به کشتی‌های کره  ‌شمالی دیده شده بود. همچنین بنا به گزارش «رویترز» سه منبع اطلاعاتی اروپایی از انتقال زغال ‌سنگ کره ‌شمالی به روسیه خبر داده‌اند که نقض تحریم‌های سازمان‌ ملل محسوب می‌شود. البته یک مقام ارشد کاخ سفید در گفت‌وگو با «گاردین» از رایزنی آمریکا با مقامات روسی در زمینه تحریم‌های کره ‌شمالی خبر داده است. طبق گفته استیو منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا، هر شرکتی که به تحقق جاه‌طلبی هسته‌ای کره ‌شمالی کمک کند، از تجارت با آمریکا منع خواهد شد. به نظر می‌‌رسد ترامپ از نتیجه‌ندادن تلاش‌های گذشته در مهار‌کردن برنامه هسته‌ای پیونگ‌یانگ سرخورده شده است؛ بااین‌حال کریستوفر فورد، معاون وزیر امور خارجه آمریکا در امور امنیت بین‌المللی و منع سلاح‌های کشتار‌ جمعی، بر این باور است که تحریم‌ها همین ‌حالا نیز بر برنامه‌های تسلیحاتی پیونگ‌یانگ اثر گذاشته و تلاش کره‌ شمالی برای فرار و به‌تعویق‌انداختن تحریم‌ها از همین مسئله نشان دارد. در این میان، برخی تحلیلگران از جمله جاناتان شانزر از اتاق فکر «بنیان دفاع از دموکراسی» نقطه ضعف تحریم‌های جدید را بی‌توجهی به بانک‌های چینی می‌دانند.