۰ نفر

سطح اشغال زندان‌های جهان در سال۲۰۱۸ +نمودار

۲۸ بهمن ۱۳۹۶، ۶:۱۴
کد خبر: 252613
سطح اشغال زندان‌های جهان در سال۲۰۱۸ +نمودار

یکی از مهم‌ترین سیاست‌های اجرایی کشورها در کنترل جرایم و جلوگیری از تکرار وقوع جرم و مجازات حبس است.

 این مجازات در بسیاری از کشورهایی که آمار جرم و جنایات بالایی دارند، مشکلات بسیاری از‌جمله شلوغ ‌شدن زندان‌ها را ایجاد کرده که این موضوع نیز چالش‌های بسیاری به‌ همراه دارد. طبق آمارهای منتشر شده، جمعیت زندانیان در امریکا حدود 2.2میلیون نفر اعلام شده است. بر این اساس گفته شده در میان هر 100هزار نفر جمعیت در این کشور حدود 481نفر در زندان به‌ سر می‌برند. آن طور که گزارش‌ها نشان می‌دهد در 18سال اخیر زندان‌های امریکا بیش از 100درصد از ظرفیت‌ خود زندانی داشته‌اند. با این آمار اعلام شده از امریکا این کشور با 103.9درصد سطح اشغال زندان‌ها رتبه 113را به خود اختصاص داده است؛ این رتبه‌بندی در میان کشورهایی است که بیشترین جمعیت زندانی‌ها را دارند.

در میان بسیاری از گزارش‌هایی که منتشر شده، پرجمعیت‌ترین زندان‌های جهان در کشور هاییتی قرار دارد. آن طور که گفته شده، زندان‌های این کشور یکی از خشن‌ترین مراکز تربیتی در امریکای لاتین هستند که هر مجرمی به آنها وارد می‌شود، تلاش می‌کند که هر چه سریع‌تر از آن فرار کند. طبق آمارها، سطح اشغال زندان‌های هاییتی 454.4درصد اعلام شده که این میزان بیش از 354درصد از ظرفیت زندان‌ها بیشتر است. آن طور که گفته شده در این زندان‌ها بیماری‌های عفونی بسیاری شایع است و تقریبا کمترین خدمات بهداشتی به زندانیان ارائه می‌شود.

آن طور که در این گزارش گفته شده، فیلیپین رتبه دوم را در فهرست پرجمعیت‌ترین زندان‌های جهان به خود اختصاص داده است. طبق آمار منتشر شده، سطح اشغال زندان‌های فیلیپین حدود 436درصد اعلام شده است؛ حدود 336درصد بیشتر از ظرفیت زندان‌ها. گفته می‌شود از زمانی که رودریگو دوترته، رییس‌جمهوری این کشور دستور مبارزه با قاچاقچیان مواد مخدر را صادر کرده، جمعیت زندانیان فیلیپین افزایش قابل توجهی داشته و این درحالی است که حتی قبل از شروع بازداشت گسترده قاچاقچیان مواد مخدر زندان‌های فیلیپین در میان پرجمعیت‌ترین زندان‌های جهان بودند.

در ادامه این گزارش گفته شده که السالوادور نیز به‌ دلیل فعالیت گسترده گروه‌های خلافکار یکی از بالاترین آمارهای قتل در جهان را به‌ خود اختصاص داده و بر این اساس مخوف‌ترین و شلوغ‌ترین زندان‌ها را نیز دارد. طبق تازه‌ترین آمار در این کشور، سطح اشغال زندان‌ها حدود 384.2درصد اعلام شده است. گفته می‌شود، شمار اعضای گروه‌های خلافکار در السالوادور به 72هزار نفر می‌رسد که 13هزار نفر از آنها در زندان به سر می‌برند که بیشتر آنها جرم‌هایی مانند قتل و آدم‌ربایی را مرتکب شده‌اند.

در این گزارش، سطح اشغال زندان‌های زامبیا حدود 303درصد اعلام و گفته شده که در گواتمالا نیز نزدیک به 200درصد بیشتر از ظرفیت زندان‌ها اشغال است. آن طور که در بسیاری از گزارش‌ها گفته شده در این کشور بیشتر زندانیان را اسرای جنگی تشکیل می‌دهند که در سال‌های گذشته شرایط نگهداری این زندانیان بسیار خبرساز شده و نگرانی‌های بسیاری را ایجاد کرده بود. در اوگاندا نیز سطح اشغال زندان‌ها حدود 293.2درصد اعلام شده است. همچنین طبق تازه‌ترین آمار منتشر شده در سودان نیز بیش از 150درصد از ظرفیت زندان‌ها اشغال است. این درحالی است که در ماه‌های پایانی سال 2017 رییس‌جمهوری سودان دستور عفو شماری از زندانیان سیاسی این کشور را صادر کرده که با این ‌حال سطح اشغال زندان‌های سودان حدود 255.3درصد اعلام شده است.

آن طور که در ادامه این گزارش آمده بولیوی، کموروس و بنین نیز در میان سایر کشورهای جهان در فهرست پرجمعیت‌ترین زندان‌ها رتبه‌های هشتم تا دهم را به خود اختصاص داده‌اند.

آن طور که گفته شده، توجه مراجع قضایی به صدور احکام جایگزین حبس، اجرای طرح مراقبت‌های الکترونیکی، کاهش عناوین گسترده مجرمانه و جلوگیری از ورود محکومان جرایم غیرعمد به زندان‌ها از مهم‌ترین عواملی است که می‌تواند به کاهش چشمگیر جمعیت زندانیان در جهان منجر شود.

16-3