۰ نفر

ترامپ: برجام برای اسرائیل فاجعه‌بار بود

۲۳ بهمن ۱۳۹۶، ۷:۳۲
کد خبر: 251461
ترامپ: برجام برای اسرائیل فاجعه‌بار بود

رئیس‌جمهور آمریکا در مصاحبه‌ای با یک روزنامه صهیونیستی توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ را برای رژیم اسرائیل، «فاجعه‌بار» توصیف کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا در مصاحبه‌ای که روز یکشنبه منتشر شده توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ (برجام) را برای رژیم صهیونیستی، «فاجعه‌بار» خوانده است.

ترامپ در این مصاحبه با «اسرائیل‌هیوم» از سیاست رئیس‌جمهور ماقبلش، باراک اوباما انتقاد کرد و در پاسخ به این سوال که آیا اسرائیل و آمریکا در دوره او به یکدیگر نزدیک‌تر شده‌اند گفت: «فکر می‌کنم بیش از هر زمان دیگر نزدیک شده‌ایم.ولی اگر بتوانیم در زمینه صلح (میان اسرائیل و فلسطین) هم به توافق برسیم، احساسم خیلی بهتر خواهد بود. منظورم این است که شما با اوباما خیلی نزدیک نبودید. او به شما توافق ایران را داد که توافقی است که می‌گوید بیایید علیه اسرائیل اقدامات مخرب انجام بدهیم.»

رئیس‌جمهور آمریکا در ادامه گفت: «توافق ایران، برای اسرائیل فاجعه‌بار است. چیزی کمتر از این نیست. به نظرم این توافق از نظر نحوه‌ای که حاصل شد، نحوه‌ای که اجازه داده شد حاصل بشود، نحوه امضا شدنش و نحوه توافق بر سر آن برای اسرائیل فاجعه‌بار بود. برای من باور نکردنی است. برجام برای بسیاری از طرف‌ها وحشتناک است، اما فکر می‌کنم به ویژه برای اسرائیل واقعا بد است.»

ترامپ روز ۲۲ دی‌ماه طبق تعهدات آمریکا در برجام تحریم‌های هسته‌ای علیه ایران را تمدید کرد، اما گفت ممکن است آخرین بار باشد که این کار را می‌کند. او متحدان اروپایی آمریکا را تهدید کرد چنانچه برای «اصلاح نقائص فاجعه‌بار برجام» اقدام نکنند، آمریکا را از آن خارج خواهد کرد.

توافق هسته‌ای بین ایران و ۵ عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل (امریکا، فرانسه، بریتانیا، روسیه و چین) به‌علاوۀ آلمان در تیر ۱۳۹۴ مورد توافق طرفین مذاکره قرار گرفت.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تا کنون پایبندی ایران به تمامی تعهداتش در توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ را تأیید کرده است.

ترامپ در جواب اینکه آیا می‌توان ایران را مهار کرد گفت: «مطمئناً. دارید می‌بینید چه اتفاقاتی دارد می‌افتد. در خیابان‌هایشان شورش به راه افتاده.»

او همچنین مدعی شد که در رفتارهای ایران بعد از روی کار آمدنش تغییر ایجاد شده اما نمی‌خواهد درباره این تغییرات اظهارنظر کند.

وی گفت: «من شاهد تغییرات زیادی در رفتارهای آنها (ایرانی‌ها) بوده‌ام، ولی درباره اینکه چه تغییری ایجاد شده اظهارنظر نمی‌کنم. ولی، قطعاً تغییری اتفاق افتاده است.»

خبرنگار اسرائیل‌هیوم می‌گوید این مصاحبه را قبل از حمله اسرائیل به سوریه با دونالد ترامپ انجام داده است. با وجود این، برخی سوالات از رئیس‌جمهور آمریکا به مسائل سوریه مربوط می‌شوند.

رئیس‌جمهور آمریکا در پاسخ به یک سوال ادعایی مبنی بر اینکه آیا می‌توان جلوی ایجاد پایگاه‌های نظامی توسط ایران در سوریه و لبنان را گرفت گفته است: «خواهید دید. بنشینید و تماشا کنید.»

رژیم صهیونیستی روز شنبه مدعی شد جنگنده‌هایش به ۱۲ هدف در عمق خاک سوریه حمله کرده‌اند. به ادعای تل‌آویو تجاوز هوایی روز شنبه به خاک سوریه در واکنش به ورود یک پهپاد ایرانی به اراضی اشغالی صورت گرفته، اما تهران این ادعا را رد کرده است.

این رژیم همچنین اعتراف کرده که یک جنگنده اف‌۱۶ خود را بر اثر آتش پدافند هوایی سوریه از دست داده است. بعد از جنگ نخست اسرائیل با لبنان در سال ۱۹۸۲ این اولین بار است که رژیم اسرائیل جنگنده‌اش را بر اثر آتش دشمن از دست می‌دهد.  

جمهوری اسلامی ایران بارها فضاسازی‌های رژیم صهیونیستی درباره حضورش در سوریه را رد و تأکید کرده حضور ایران در سوریه به درخواست دولت قانونی این کشور و با هدف مبارزه با تروریسم صورت گرفته است.

دولت‌های کشورهای عراق و سوریه بارها نقش ایران و متحدانش در عقب راندن گروه‌های تروریستی در منطقه را مورد تمجید قرار داده‌اند.