۱۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۹
کد خبر 250588

موشک تازه شرکت خصوصی "اسپیس اکس" به اسم "فالکون هوی" که قوی ترین سیستم انتقال بار به فضا از زمان شاتل هاست از مرکز فضایی کندی در فلوریدا راهی مدار شده است.

به گزارش اقتصاد آنلاین، ایلان ماسک، سرمایه گذار و مدیر اسپیس اکس، پیشتر گفته بود که چالش های توسعه یک راکت تازه باعث می شود شانس موفقیت اولین پرتاب آن ۵۰-۵۰ باشد اما پرتاب بدون حادثه انجام شد.

اسپیس اکس با این پرتاب امیدوار است "فالکون هوی" (سنگین) به قوی ترین موشک برای انتقال بار در جهان بدل شود.

"فالکون هوی" عملا ترکیبی از سه موشک "فالکون ۹" است که به هم متصل شده اند. هر سه بخش پایینی -بوستر- راکت که به آن شتاب می دهند برای فرودی کنترل شده به زمین بازگشتند. دو بوستر به نقطه ای برای فرود درست در جنوب مرکز کندی برگشتند و در حرکتی تماشایی با موفقیت از پشت به زمین نشستند.

قرار بود بوستر سوم روی یک کشتی بدون سرنشین در چند صد کیلومتری ساحل فرود آید. اما در جریان پرتاب تماس ویدئویی با کشتی بدون سرنشین قطع شد به همین دلیل هنوز از سرنوشت بوستر سوم خبری نیست.

بخش فوقانی "فالکون هوی" با اتومبیل تسلا اکنون حرکت به سوی مدار نهایی اش را شروع کرده است. اگر همه مراحل پرتاب موفق باشد اتومبیل و آدمک پشت فرمان آن در یک مدار بیضوی دور خورشید قرار خواهند گرفت که فاصله آن گاه به اندازه مریخ از خورشید خواهد بود.

در اختیار داشتن چنین موشک قدرتمندی احتمالا فرصت های تجاری جالبی برای ایلان ماسک و شرکتش پدید می آورد.