۰ نفر

وزیر دفاع قطر: همراه آمریکا در عراق و افغانستان پروازهای نظامی داریم

۱۴ بهمن ۱۳۹۶، ۱۸:۱۸
کد خبر: 249762
وزیر دفاع قطر: همراه آمریکا در عراق و افغانستان پروازهای نظامی داریم

وزیر دفاع قطر در مصاحبه با رسانه آمریکایی ضمن ابراز نگرانی درباره «اقدامات نظامی ایران خارج از مرزهایش» از لزوم گفت‌و‌گو با تهران برای رفع این نگرانی‌ها سخن گفت.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از فارس، «خالد بن محمد العطیه» وزیر دفاع قطر که در آمریکا بسر می‌برد، در مصاحبه با واشنگتن پست، درباره موضوعاتی چون انگیزه‌ها و اقدامات عربستان سعودی و امارات عربی متحده علیه قطر، گسترش همکاری‌های نظامی دوحه با واشنگتن و روابط قطر با ایران سخن گفت.

این مصاحبه را بخوانید:

واشنگتن پست: آیا اختلاف اخیر بین قطر و عربستان سعودی و امارات عربی متحده با هک کردن رایانه‌های کشور شما و انتشار گزارشی نادرست از اظهارات امیر شما در حمایت از ایران شروع نشد؟ هکی که گزارش شده از سوی امارات انجام گرفت.

وزیر دفاع قطر: شروع جریان، یک دام و کمین بود اما به نظر من آنها محاسبه درستی نکردند. آنها فکر می‌کردند که می‌توانند ضربه سختی زده و مردم قطر را به زانو در بیاورند اما ما روابط دوجانبه‌مان را در سراسر جهان گسترش دادیم. در نتیجه شما می‌توانید بگویید که طرح آنها شکست خورد همه 13 درخواست آنها ناکام ماند.

واشنگتن پست: یکی از این درخواست‌های 13 گانه، توقف حمایت قطر از افراطیگری بود

وزیر دفاع قطر: بله اما هیچ یک از این 13 درخواست، ادعایی صادقانه در آن نبود. ما تنها کشوری هستیم که با آمریکا برای مقابله با تروریسم تفاهم نامه امضا کردیم. ما تقریبا به صورت هفتگی تیم‌هایی داریم که با وزارتخانه‌های دغدغه‌مند آمریکا(در موضوع تروریسم) کار می‌کنند.

واشنگتن پست: آیا شما مانع هیچ عملیات تروریستی شده‌اید؟

وزیر دفاع قطر: در این زمینه عملیات‌های سخت، برنامه‌ها و آموزش وجود دارد و امروزه ما دوشادوش آمریکایی‌ها در حال پرواز هواپیماهایمان برای مقابله با تروریسم هستیم

واشنگتن پست: شما در حال پرواز با آمریکا هستید؟ کجا؟

وزیر دفاع قطر: در عراق و افغانستان

واشنگتن پست: سوریه چطور؟

وزیر دفاع قطر: (ائتلاف به رهبری آمریکا و ناتو) در حال استفاده از حمل و نقل هوایی ما هستند اما ما به دلیل مسائلی که همسایگانمان ایجاد کرده‌اند، با مشکلاتی مواجه هستیم. راه‌های هوایی(ما) مسدود هستند.

واشنگتن پست: منظور شما حریم هوایی امارات عربی متحده است؟

وزیر دفاع قطر: حریم هوایی امارات عربی متحده و عربستان سعودی(به روی قطر بسته است). آنها اعضای ائتلاف(به رهبری آمریکا) هستند اما با محاصره‌شان علیه قطر برای عملیات ما در سوریه اختلال ایجاد می‌کنند.

واشنگتن پست: آیا این دلیلی است که آمریکا از اختلاف(قطر و عربستان سعودی) خسته شده و خواهان پایان یافتنش است؟

وزیر دفاع قطر: چنین اقداماتی، راه مقابله با تروریسم نیست. برای این کار، به تبادل اطلاعاتی بسیاری نیاز است و اگر شما حتی با همسایگانتان صحبت نکنید چطور می‌توانید تبادل اطلاعات داشته باشید؟

واشنگتن پست: چطور می‌شود به این اختلاف پایان داد؟

وزیر دفاع قطر: تنها راه برای این کار، مذاکره و گفت‌و‌گو است و ما از آغاز بحران، خواستار آن بوده‌ایم اما آنها پیش شرط‌ها می‌گذارند و ما این موضوع را رد می‌کنیم.

واشنگتن پست: رئیس‌جمهور ترامپ پیشنهاد میانجیگری داده، درست است؟

وزیر دفاع قطر: بله او در حال تلاش است و شنیدم که او به زودی (اعضای) شورای همکاری خلیج فارس را به زودی به واشنگتن دعوت خواهد کرد.

واشنگتن پست: دولت(ترامپ) خواهان مهار ایران و جنگ با داعش است و گزارش‌ها حاکی از آن است که از نظر آنها، این اختلاف(بین قطر و عربستان) سبب انحراف توجهات از این دو موضوع است.

وزیر دفاع قطر: این دقیقا تصویری است که وجود دارد. اگر شما می‌خواهید که یک گفت‌و‌گوی واقعی با ایران داشته باشید که در آن هر دو طرف نگرانی‌هایش را تصریح کند و برای  فهم منطقه تلاش کند، بهترین راه آن است که بنشینید و صحبت کنید.

واشنگتن پست: آیا دولت(آمریکا) نگران فعالیت‌های نظامی ایران خارج از مرزهایش نیست؟

وزیر دفاع قطر: قطعا اینطور است اما ما چطور باید به آن بپردازیم؟ یک راه سخت وجود دارد که راهکاری فاجعه بار خواهد بود و در مقابل آن، یک راه تعامل و گفت‌و‌گو وجود دارد که البته ما همیشه این راه را تشویق می‌کنیم

واشنگتن پست: کشور شما یک میدان گازی مشترک با ایران دارد. آیا شما مجبور به داشتن روابط دوستانه با تهران هستید؟

وزیر دفاع قطر: ما با همگان روابط دوستانه داریم. ما در موضوع تامین انرژی جهان مسئولیت داریم. ما باید یک جریان بدون اشکال و آرام انرژی داشته باشیم و این بدان معنا است که ما باید دشمن نداشته باشیم.

واشنگتن پست: نظامیان ترکیه‌ای در کشور شما هستند. آیا شما درباره احتمال حمله عربستان سعودی یا امارات عربی متحده نگرانی داشتید؟

وزیر دفاع قطر: من اسم این را نگرانی نمی‌گذارم. بله قطعا آنها قصد دخالت نظامی داشتند و آنها چنین نیتی دارند اما روابط خوبی ما با ترکیه به بسیار فراتر از بحران اخیر برمی‌گردد.

واشنگتن پست: آیا شما امروز به طور جدی فکر می‌کنید که امارات عربی متحده و عربستان سعودی قصدهایی برای حمله دارند؟

وزیر دفاع قطر: ما این نیت و قصد را خنثی کرده‌ایم. آنها در ابتدای بحران این قصد را داشتند و همه کاری را کرده‌اند. آنها سعی کردند که قبال(در قطر) را تحریک کنند و از مساجد علیه ما استفاده کردند. سپس تلاش کردند برخی عروسک‌های خیمه شب بازی و آلت دست را آورده و آنها را جایگزین رهبران ما کنند.

واشنگتن پست: آنها خواستند که یک امیر جدید مستقر کنند؟

وزیر دفاع قطر: بله همینطور است. آنها  عبدالله علی آل ثانی عروسک خیمه شب بازی خودشان را به تلویزیون آوردند و او را "اعلی حضرت امیر" خواندند اما بعد از آنکه طرحشان شکست خورد این مرد را ربودند. او تلاش کرد که خودشکی کند تا از ابوظبی خارج شود. آنها تلاش کردند که او را بفریبند. او برای مدتی از آنها تبعیت کرد اما پس از مدتی آنها برایش جایگزین پیدا کردند برای همنی خواستند که از دستش خلاص شوند. آنها الان یک فرد جدیدی دارند.

واشنگتن پست: آنها فرد جدیدی دارند که می‌خواهند او را امیر قطر کنند؟ شما می‌خواهید چه کار بکنید؟

وزیر دفاع قطر: آنها هیچ کاری نمی‌توانند بکنند. مردم قطر امیرشان را دوست دارند.

واشنگتن پست: به خاطر محاصره قطر، شما مجبورید از طریق حریم هوایی ایران بسیاری از مواد غذایی خودتان را از دیگر کشورها وارد کنید. درست است؟

وزیر دفاع قطر: بله حریم هوایی ایران تنها حریم هوایی است که ما در اختیار داریم. ایران به ما یک خط دریایی هم داده که بتوانیم به مواد غذایی‌مان که برخی از آنها از آذربایجان، ترکیه یا اروپا وارد می‌شود، دسترسی داشته باشیم.

واشنگتن پست: گفت‌وگوهایتان با جیمز متیس وزیر دفاع آمریکا چطور بود؟ موضوع اصلی این گفت‌و‌گو چه بود؟

وزیر دفاع قطر:  موضوع اصلی این بود که ما طرح‌هایی برای بالا بردن سطح همکاری‌های نظامی‌مان داریم. ما درصدد گسترش دادن پایگاه العدید و افزایش ظرفیت آن هستیم.

واشنگتن پست: آیا قطر هزینه این موضوع را می‌‍پردازد؟

وزیر دفاع قطر: بله البته. ما میزبان آنها هستیم. ما همچنین قصد داریم که مانورها و فعالیت‌های آموزشی‌مان را افزایش دهیم. اغلب تجهیزات ما از آمریکا است. ظرف چند سال آینده ما جنگنده‌های اف 15(آمریکایی) خواهیم داشت. ما همین الان هوپیماهای سی-17 و سی-130 داریم.

واشنگتن پست: نظر شما در رابطه با حضور روسیه در خاورمیانه به ویژه در سوریه چیست؟ شما چرا تجهیزات نظامی روسیه می‌خرید؟

وزیر دفاع قطر: روسیه در 40 سال اخیر در سوریه حضور داشته است و فکر می‌کنم آنها منافعی در منطقه دارند. ما هر چه قدر بی ثباتی بیشتری در منطقه داشته باشیم، از بازیگران خارجی برای آمدن به منطقه دعوت بیشتری صورت می‌دهیم.

واشنگتن پست: در گذشته کشور شما به حمایت از گروه‌های تروریستی تندرو در سوریه متهم شده است.

وزیر دفاع قطر: این موضوع نادرست و غلط است چه آن زمان و چه حالا. این یک اتهام نادرست علیه قطر است. ما در سوریه روی جنگ با داعش متمرکز بوده‌ایم.

واشنگتن پست: آیا این موضوع(تمرکز در جنگ با داعش) دارد خوب پیش می‌رود؟

وزیر دفاع قطر: بله عملیات علیه داعش خیلی خوب در حال پیش رفتن است. حالا بهتر از قبل است چرا که قبلا وقتی شما به آنها در عراق فشار می‌آوردید سر و کله‌شان در سوریه پیدا می‌شد و وقتی در سوریه فشار می‌آوردید در عراق سر و کله‌شان پیدا می‌شد. ما باید ژنرال (جیمز) متیس را به خاطر جنگی خوبی که علیه داعش انجام داد، تحسین کنیم».