۰ نفر

لاوروف: نشست سوچی موفقیت آمیز بود

۱۱ بهمن ۱۳۹۶، ۹:۰۵
کد خبر: 248941
 لاوروف: نشست سوچی موفقیت آمیز بود

وزیر خارجه روسیه در پایان نشست گفت وگوهای ملی سوریه اعلام کرد که این نشست با موفقیت همراه بود و گام نخستی در حل و فصل بحران سوریه محسوب می شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، سرگئی لاوروف افزود: سرعت بخشیدن به روند تدوین قانون اساسی سوریه از جمله درخواست های شرکت کنندگان در این نشست بود. در همین حال، خبرگزاری تاس نیز به نقل از لاوروف نوشت: مسکو آماده است در مورد سوریه با شرکای غربی خود در هر فرمت و در هر سطحی که حاضر باشند، وارد گفت وگو شود.

وی گفت: روسیه در نشست گفت وگوهای ملی سوریه از همه طرف های سوری و اعضای دائمی شورای امنیت دعوت کرده بود، تشکر ویژه ای از چین و قزاقستان داریم که نمایندگان ویژه خود را به این گفت وگوها فرستادند.

دومین روز نشست گفت وگوهای ملی سوریه دیروز سه شنبه در دو نوبت صبح و بعداز ظهر برنامه ریزی شد، اما تا ساعات پایانی سه شنبه شب ادامه یافت.

براساس گزارش میزبان، یک هزار و 511 نفر از اقشار مختلف مردم سوریه در این کنگره شرکت داشتند.

حدود 110 نفر از نمایندگان گروه های معارض سوری مقیم خارج از سوریه نیز در این کنگره شرکت کردند.

تعدادی از نمایندگان معارض دولت سوریه نیز در واپسین لحظات با وجودی که وارد سوچی شده بودند اما به بهانه پرچم رسمی کشورشان (سوریه) بر در و دیوارها و نماد برگزاری این نشست، از حضور در آن خودداری و روسیه را ترک کردند.

همین مساله باعث شد نشست صبح روز سه شنبه با دو ساعت تاخیر برگزار شود.

نخستین روز کنگره گفت وگوهای ملی سوریه (روز دوشنبه) به دیدارهای دوجانبه و رایزنی های سه جانبه نمایندگان ایران، روسیه و ترکیه به عنوان کشورهای حامی این مذاکره ها اختصاص داشت.

مراسم پایانی نیز به اظهارات استفان دی میستورا نماینده ویژه سازمان ملل متحد در امور سوریه اختصاص یافت و وی اعلام کرد که نتایج این نشست بر نشست ژنو تاثیر خواهد داشت و گام آخر باید در قالب قطعنامه 2254 شورای امنیت و بر اساس توافق های به دست آمده در چارچوب مذاکره های سوری - سوری تحت نظارت سازمان ملل برداشته شود.

جابری انصاری دستیار ارشد وزیر امور خارجه و مذاکره کننده ارشد ایران که سرپرستی هیات نمایندگی کشورمان در کنگره گفت وگوهای ملی سوریه را برعهده داشت، نیز از بامداد دوشنبه در سوچی حضور داشت و در این دو روز ملاقات های فشرده ای را با چهره های مختلف برگزار کرد.

 توافق درباره برگزاری کنگره مذاکرات ملی سوریه در سوچی، در جریان نشست سران ایران، روسیه و ترکیه که نوامبر 2017 (آذرماه امسال) در سوچی برگزار شد، به دست آمد.

برای دریافت تازه ترین خبرهای بین المللی از ایران و جهان با استفاده از لینک زیر وارد کانال تلگرام ما شوید. این نشست که از دیروز آغاز شده است، امشب به کار خود پایان می دهد.