۰ نفر

چین تا چند سال آینده کمبود کارگر پیدا می‌کند

۹ بهمن ۱۳۹۶، ۰:۳۰
کد خبر: 248345
چین تا چند سال آینده کمبود کارگر پیدا می‌کند

فرآیند مسن تر شدن جمعیت چین سریع تر از چیزی است که مقامات این کشور تصور می کردند و کمبود کارگر، دانش آموز و نوزاد در چین به سطح هشداردهنده ای رسیده است.

هر چند آمار رشد اقتصادی چین که هفته پیش منتشر شد نشان می‌دهد این کشور در حال نزدیک شدن به آمریکا- بزرگ‌ترین اقتصاد جهان- است، اما برخلاف سایر شاخصه ها، آمار موالید پتانسیل بلندمدت چین برای گرفتن جای آمریکا را تحت الشعاع قرار داده است.  

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، آن طور که دفتر ملی آمار چین اعلام کرده است، ۱۷.۲۳ میلیون نوزاد در سال ۲۰۱۷ در چین به دنیا آمده اند که به نسبت دوره مشابه سال قبل کاهشی ۶۳۰۰۰۰ نفری را نشان می دهد. این تعداد بسیار کمتر از انتظار مقامات کمیسیون بهداشت و خانواده چین برای تولد ۲۰ میلیون نوزاد تحت سیاست دو فرزندی جدید در کمترین سطح است.

باید توجه کرد که معجزه اقتصادی چین در چهار دهه گذشته فاکتورهای متعددی داشته است که یکی از کلیدی‌ترین آن‌ها، نیروی کار فراوان این کشور بوده است. صدها میلیون کارگر چینی خانه‌های روستایی خود را ترک کردند تا در کارخانه‌ها و اماکن صنعتی کار کنند و این مساله منجر به رشد سریع اقتصاد و توسعه یافتگی سریع شد.

سیاست تک فرزندی چین که در کنار آزادسازی اقتصاد از بخش دولتی همراه شد باعث افزایش شکاف جمعیتی به ویژه سهم بازار کار از جمعیت شد. از یک طرف جمعیت بی شمار نوزادان متولد شده در دهه ۱۹۵۰ و ۱۹۶۰ برای تولید کارآمد بسیج شدند و از طرف دیگر به آن ها اجازه داده شد تنها یک فرزند داشته باشند و تربیت فرزندان به اولویتی کم اهمیت تر از تولید تبدیل شد.

آیا چین مسیر ژاپن را در پیری جمعیت خواهد رفت؟

با مسن شدن جمعیت کاری چینی‌ها و کسری تامین نیروی کار جدید، بار روی دوش سیستم بازنشستگی و خانوارها و به بیانی دیگر کل کشور، در حال سنگین‌تر شدن است. متاسفانه آمادگی چین برای یک جامعه مسن کافی نبوده است و مشکلاتی چون کمبود امکانات مراقبت از سالمندان، نشان دهنده سیاست کنترل موالید ناکارآمد است.

در ثانی جمعیت میان سال چین در سال گذشته به حدود ۳۷.۴ درصد رسیده است و به بیانی دیگر، جمعیت چین ۱۰ سال پیر تر از جمعیت هند است که برخی معتقدند اکنون پرجمعیت ترین کشور دنیا به شمار می رود. هرم سنی چین در روندی خلاف با توسعه رفاه و بازرگانان به پیش می رود چرا که جمعیت میان سال تقاضای کمتری برای مسکن، آموزش، سرگرمی و محصولات مصرفی دارد.

اقتصاد چین در دو دهه اخیر بسیار نیرومند بوده است که یکی از دلایل مهم این امر متولد شدگان دهه ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ بوده‌اند که به سن کار رسیده‌اند و در شهرها و شهرستان‌ها ساکن شده‌اند، این موهبت اکنون با شروع روند کاهشی موالید در چین از بین می رود.