۰ نفر

ایجاد سازمان رفع اختلافات راه ابریشم از سوی چین

۶ بهمن ۱۳۹۶، ۲۱:۴۰
کد خبر: 247747
ایجاد سازمان رفع اختلافات راه ابریشم از سوی چین

در نشستی که با حضور مسئولان کار گروه راه ابریشم چین برگزار شد، طرفین به این نتیجه رسیدند که باید برای رفع اختلافات مرتبط با برنامه راه ابریشم نوین یک سازمان ایجاد شود.

به گزارش روزنامه مردم ارگان حزب حاکم چین، این سازمان موظف است به مقررات و مسایل ذی ربط درباره برنامه راه ابریشم رسیدگی کرده و منازعات را رتق و فتق کند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، در جریان این نشست که به ریاست 'شی جین پینگ' رییس جمهوری خلق چین در پکن برگزار شد، وی دستور داد این سازمان برای رسیدگی به مناقشات مربوط به راه ابریشم ایجاد شود.

مسئولان چین خاطر نشان کرده اند این سازمان باید به طور عادلانه و بر اساس قوانین و مقررات به تمامی منازعات سرمایه گذاری و تجاری راه ابریشم رسیدگی کرده و حقوق شرکت های چینی و خارجی را مراعات کرده و عدالت را در تجارت برای آنها برقرار کند.

برخی از کشورهای غربی، چین را متهم کرده اند با اجرای برنامه راه ابریشم به دنبال تسلط بر کشورهای دیگر است و سعی دارد با سرمایه گذاری در آن کشورها نفوذ خود را در دنیا افزایش دهد اتهامی که چین تکذیب کرده است.

چین توافقنامه هایی را برای طرح ابتکاری راه ابریشم در قاره های آسیا، آفریقا و اروپا با دستکم 80 کشور و سازمان بین المللی به امضا رسانده است.

وانگ یی وزیر خارجه چین می گوید سرمایه گذاری چین در کشورهایی که با این طرح مرتبط هستند به 50 میلیارد دلار رسیده و دستکم 200 هزار فرصت شغلی ایجاد شده است.

جاده ابریشم یا راه ابریشم، شبکه راه‌های به ‌هم‌پیوسته‌ای با هدف بازرگانی در آسیا بود که شرق و غرب جنوب آسیا را به هم و به شمال آفریقا و خاور اروپا پیوند می‌داد، مسیری که تا قرن پانزدهم میلادی به‌ مدت ۱۷۰۰ سال، بزرگ‌ترین شبکه بازرگانی دنیا بود.

اما کمربند اقتصادی جاده ابریشم' و 'جاده ابریشم دریایی قرن بیست و یک' ابتکارهایی هستند که برای نخستین بار در پاییز 2013 توسط رییس جمهوری چین و به ترتیب در جریان دیدارهایی از قزاقستان و اندونزی ارائه شدند.

این 'کمربند' به عنوان شبکه ای طراحی شده از جاده های فرا سرزمینی و خطوط آهن، لوله های نفت و گاز و دیگر پروژه های زیرساختی است که از شهر شیئان در مرکز چین آغاز و سراسر آسیای میانه را در می نوردد و سرانجام به مناطق دوردستی چون مسکو، روتردام و ونیز می رسد.