۰ نفر

کره جنوبی: به دنبال خلع سلاح هسته‌ای کره شمالی هستیم

۲۰ دی ۱۳۹۶، ۸:۴۰
کد خبر: 243669
کره جنوبی: به دنبال خلع سلاح هسته‌ای کره شمالی هستیم

تنها یک روز پس از برگزاری اولین مذاکرات دو کره در طول دو سال گذشته، 'مون جائه این' رییس جمهور کره جنوبی بر خلع سلاح هسته ای کره شمالی تاکید کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا،  رییس جمهور کره جنوبی امروز چهارشنبه در نخستین نشست مطبوعاتی سال 2018 میلادی خود از اینکه دو کره موفق شده اند پس از یک دوره بحرانی در روابط گفت و گو کنند، ابراز خرسندی کرد اما در عین حال تاکید ورزید مساله خلع سلاح هسته ای کره شمالی با همکاری جامعه بین المللی دنبال خواهد شد.

هیات کره شمالی دیروز سه شنبه در یک روستای مرزی با طرف کره ای ملاقات و گفت و گو کرد و در باره اعزام گروه ورزشی این کشور و بهبود مناسبات طرفین بحث و تبادل نظر کردند.

با این وصف 'کیم جونگ اون' رهبر کره شمالی بارها تاکید کرده است حاضر به گفت و گو در باره خلع سلاح هسته ای نیست.

رییس جمهور کره جنوبی گفت تحریم ها علیه کره شمالی با قدرت ادامه خواهد یافت و این خواست جامعه بین المللی است و کره آنها را اجرا خواهد کرد.

وی تصریح کرد کره شمالی به مذاکره بازگشت زیرا مسایل قبل از آن حل نشده است و در این شرایط کره جنوبی هم قصدی برای کاستن از فشار تحریم ها ندارد.

او یک بار دیگر برای اینکه نگرانی آمریکایی ها را برطرف کند و به مردم آرامش دهد گفت هدف از هر گفت و گویی رسیدن به خلع سلاح هسته ای کره شمالی است.

کره شمالی می گوید تنها زمانی که آمریکا سیاست خصمانه اش را علیه این کشور کنار بگذارد حاضر به گفت و گو در باره برنامه تسلیحاتی هسته ای خواهد بود.

رییس جمهور کره جنوبی با اشاره به اینکه آمریکا از گفت و گوهای دو کره استقبال کرده است، گفت: مساله هسته ای شبه جزیره کره، بهبود روابط دو کره و خلع سلاح هسته ای با یکدیگر پیوند خورده است.

وی هدف از تحریم ها را بازگشت کره شمالی به گفت و گوها دانست و افزود: بهبود روابط در کنار تحریم ها در دستور کار خواهد بود تا همزمان به پیشبرد برنامه خلع سلاح هسته ای کره شمالی مساعدت شود.

دو کره دیروز با هیات هایی مرکب از پنج نفر به ریاست مسئولان امور وحدت دو کره در باره روابط دو جانبه، بهبود مناسبات، از سرگیری ارتباطات نظامی و اعزام هیات ورزشی کره شمالی به کره جنوبی گفت و گو کردند.