۰ نفر

پاپ: احترام به وضعیت کنونی قدس

۱۸ دی ۱۳۹۶، ۱۹:۲۰
کد خبر: 243302
پاپ: احترام به وضعیت کنونی قدس

پاپ فرانسیس رهبر مذهبی کاتولیک ها روز دوشنبه در مراسم دیدار با دیپلمات های خارجی در واتیکان به مناسبت آغاز سال نو میلادی، با اشاره به موضوع قدس، بار دیگر خواستار تعهد مشترک برای احترام به وضعیت کنونی این شهر بر اساس قطعنامه های سازمان ملل متحد شد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، پاپ در این مراسم، با اشاره به تصمیم دولت آمریکا مبنی بر به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی، گفت: واتیکان ضمن ابراز همدردی با کسانی که جان خود را در درگیری های اخیر از دست داده اند، درخواست تعمق درباره هر ابتکاری که مانع تشدید اختلافات شود را تجدید و به تعهد مشترکی برای احترام به وضعیت کنونی قدس، شهر مقدس مسیحیان، یهودیان و مسلمانان، مطابق با قطعنامه های مرتبط سازمان ملل متحد ، دعوت می کند.

وی افزود: پس از 70 سال درگیری، پیدا کردن راه حل سیاسی که منجر به تشکیل دو کشور مستقل در مرزهای بین المللی به رسمیت شناخته شده شود، ضروری است. اراده ازسرگیری مذاکرات با وجود مشکلات، راه اصلی برای رسیدن به همزیستی مسالمت آمیز میان این دو ملت است.

پاپ سپس به موضوع جنگ در سوریه اشاره کرد و گفت: مهم است که تلاش های جدید دیپلماتیک برای رسیدن به صلح در فضایی با اعتماد فزاینده میان طرفین و با ابتکارات مختلف صلح ادامه یابد تا سرانجام به این جنگ طولانی که منجر به درد و رنج بسیار برای این کشور (سوریه) شد، پایان دهد. امید مشترک این است که پس از ویرانی های بسیار، زمان بازسازی فرا رسیده باشد، اما قبل از بازسازی ساختمان ها، لازم است دل ها ساخته و تاروپود اعتماد متقابل به هم بافته شوند. تلاش برای مساعدت به شرایط قضایی، سیاسی و امنیتی جهت ازسرگیری زندگی اجتماعی ضروری است، تا هر شهروندی، فرای قومیت و مذهب، بتواند در توسعه این کشور مشارکت کند. اقلیت های مذهبی نیز باید محفوظ بمانند، مانند مسیحیان که قرن ها به طور فعال در تاریخ سوریه مساعدت می کنند.

پاپ در این دیدار به بیان نقطه نظرات خود در باره موضوعات جهانی پرداخت و گفت: پیروز شدن به معنی تحقیر رقیب شکست خورده نیست، صلح با تایید قدرت برنده بر شکست خورده ایجاد نمی شود. قانون ترس مانع تجاوزات آینده نمی شود، بلکه قدرت استدلال خفیف است که به سوی گفت و گو و درک متقابل برای ترمیم اختلافات تشویق می کند. صلح زمانی تحکیم می یابد که کشورها بتوانند در فضای برابر با هم رقابت کنند.

پاپ همچنین در این دیدار به موضوع کره شمالی اشاره کرد و گفت: یک اشتباه انسانی در کره (زمین) می تواند منجر به فاجعه هسته ای شود. باید از هر تلاش برای گفت و گو در شبه جزیره کره، با هدف پیدا کردن راه های جدید برای غلبه بر درگیری های کنونی حمایت کرد.

وی افزود: با اینکه مشکل می توان خود را متقاعد کرد که افرادی وجود دارند که توان بر عهده گرفتن مسئولیت نابودی ها و دردهای جنگ را دارند، اما یک واقعه غیرقابل پیش بینی و غیر قابل کنترل می تواند تبدیل به جرقه ای برای به حرکت درآمدن تشکیلات جنگی شود. واتیکان اعتقاد دارد که نباید از اسلحه برای حل اختلافات احتمالی میان ملت ها استفاده کرد، بلکه باید از طریق مذاکرات راه حلی پیدا شود. به همین دلیل مهم است که بتوان از هر تلاشی برای گفت و گو در شبه جزیره کره با هدف پیدا کردن راه های جدید برای غلبه بر اختلافات کنونی و رشد اعتماد متقابل و تضمین آینده مسالمت آمیز برای ملت کره و جهان حمایت کرد.